Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Kaupallisen ilmakuljetuksen turvallisuustilanne

Tilannekatsauksessa tarkastellaan kaupallisen lentokuljetuksen turvallisuutta mm. onnettomuuksien, niissä kuolleiden lukumäärän ja vakavien vaaratilanteiden näkökulmasta. Tietoja päivitetään neljä kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Yleiskatsaus Q1/2024

Ensimmäisellä vuosineljänneksellä suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa tapahtui 1 onnettomuudeksi luokiteltu tapaus, kun matkustaja kaatui laskeutuessaan koneen portaita ja loukkaantui vakavasti. Vakavien vaaratilanteiden määrä oli pidemmän aikavälin keskiarvon yläpuolella.  

Kaupallisen ilmakuljetuksen (suomalainen ja ulkomainen) määrä suomalaisilla lentoasemilla kasvoi vajaan 2 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta. 

Alkuvuonna havaittiin runsaasti ilma-alusten satelliittinavigointijärjestelmien häiriöitä niin konfliktialueiden läheisyydessä mutta myös Suomessa ja lähialueilla. Häiriöt eivät lentoturvallisuuden kannalta aiheuttaneet merkittäviä vaikutuksia. 

Maailmanlaajuisesti tarkasteltuna vuoden ensimmäisellä neljänneksellä kaupallisessa ilmakuljetuksessa (ilma-aluksilla, joilla saa kuljettaa 14 matkustajaa tai enemmän) tapahtui 2 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa kuoli yhteensä 7 henkeä. Lukemat olivat selvästi alle 5 vuoden vastaavan ajan keskiarvon (3 onnettomuutta ja 130 kuollutta). 
Lähde: Aviation Safety Network (Ulkoinen linkki)

Onnettomuudet Q1/2024

Ensimmäisellä neljänneksellä siis tapahtui 1 onnettomuudeksi luokiteltu tapaus. Kyseinen tilanne tapahtui Jyväskylän lentoasemalla, kun matkustaja oli poistumassa lentokoneesta sen takaosan alaslaskettavia portaita pitkin. Portaiden kaide-elementti petti ja matkustaja kaatui alas portaita ja loukkaantui vakavasti. 
Onnettomuustutkintakeskus on julkaisemassa lähiaikoina selvityksen tapauksesta. 

Onnettomuudet suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa ovat yleisesti ottaen erittäin harvinaisia. Edellinen onnettomuus tapahtui vuonna 2020, ja myös se liittyi lentokoneen matkustajaportaisiin. Tuossa onnettomuudessa matkustamohenkilökunnan jäsen oli seisomassa siirrettävillä matkustajaportailla, kun ne liikahtivat ja henkilö putosi ilma-aluksen avoimesta ovesta ja loukkaantui. Tästä OTKES teki tutkinnan L2020-01. (Ulkoinen linkki)
Tätä ennen aikataulunmukaisessa suomalaisessa reittiliikenteessä tapahtui onnettomuus vuonna 2005 (Copterlinen helikopterionnettomuus Tallinnan edustalla), ja muussa kaupallisessa ilmakuljetuksessa (yleisölennätys) lokakuussa 2016.

Tapauksia suhteutetaan mm. ilma-alusten omistajilta kerättävien lentotuntitietojen perusteella. Vuoden 2023 lentotuntitilastot (Ulkoinen linkki) on kerätty ja ne julkaistaan kevään 2024 aikana. Alustavan arvion mukaan kaupallisen ilmakuljetuksen lentotunnit kasvoivat n. 10% vuoteen 2022 verrattuna, jolloin lentotunteja olisi n. 270 000.
Tähän arvioon perustuva vuosien 2013-2023 laskennallinen keskiarvo oli 0,2 onnettomuutta per 100 000 lentotuntia.

Voit tutustua onnettomuustilastoihin vuodesta 2005 alkaen interaktiivisella, päivittyvällä raportilla. (Ulkoinen linkki)

Listaus onnettomuuksista 2023 (ml. ulkomaiset Suomessa)

  1. Tammikuu 2024: Matkustaja oli poistumassa liikennelentokoneen matkustamosta, kun koneen kiinteiden alaslaskettavien portaiden kaide petti. Matkustaja kaatui alas portaita ja loukkaantui vakavasti. 

Vakavat vaaratilanteet Q1/2024

Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa tapahtui 3 vakavaa vaaratilannetta. Määrä oli noin kaksinkertainen vuosien 2014-2023 vastaavan ajankohdan keskiarvoon verrattuna. 

Kaikki tapaukset kävivät ulkomailla. Kahdessa oli kyseessä ilmassa tapahtunut läheltä piti-tilanne. Toisessa näistä tapauksista dronea lennätettiin ulkomailla selvästi liian korkealla, ja suomalainen liikennelentokone lensi hyvin läheltä sitä. Toisessa taas suomalainen lentokone oli lähestymässä valvomatonta lentopaikkaa, kun paikallinen varjoliitäjä lensi koneen ohi pienellä etäisyydellä. Molemmissa tapauksissa siis törmäykseltä vältyttiin, mutta tapaukset luokiteltiin vakaviksi vaaratilanteiksi.
Läheltä piti-tilanteet ovat viime vuosina olleet kasvussa erityisesti ulkomailla ja liian korkealla lennätettyjen dronejen johdosta. Lue lisää ilmassa tapahtuneiden läheltä piti-tilanteiden kehityksestä (Ulkoinen linkki)

Kolmannessa vakavassa vaaratilanteessa liikennelentokoneessa havaittiin sähköpalon hajua nousuvaiheessa, ja lentomiehistö päätti palata laskuun lähtöpaikalle. 

Lisäksi Suomessa tapahtui 1 vakava vaaratilanne ulkomaisen kaupallisen ilmakuljetuksen ilma-alukselle Helsingissä, kun sen moottorista vuotanut öljy syttyi palamaan. Miehistö käynnisty turbiinimoottorin, joka puhalsi palon sammuksiin. 

Vuoden 2023 lentotuntitiedot on kerätty ja ne julkaistaan kevään 2024 aikana. Alustavan arvion mukaan kaupallisen ilmakuljetuksen lentotunnit kasvoivat n. 10% vuoteen 2022 verrattuna, jolloin lentotunteja olisi n. 270 000. Tämän arvion perusteella vakavia vaaratilanteita olisi tapahtunut n. 2,7 per 100 000 lentotuntia. Vuosien 2013-2022 keskiarvo oli n. 2,5 vakavaa vaaratilannetta, joten alustavien tietojen perusteella viime vuosi sujui likimain aiempien vuosien tasolla. 

Voit tutustua vakaviin vaaratilanteihin vuodesta 2005 alkaen interaktiivisella, päivittyvällä raportilla. (Ulkoinen linkki)

Listaus vakavista vaaratilanteista 2023 (ml. ulkomaiset Suomessa)

  1. Helmikuu 2024: Liikennelentokoneen alkunousun aikana ohjaamossa ja matkustamossa havaittiin sähköpalon hajua. Miehistö päätti kääntyä takaisin laskuun lähtökentälle. 
  2. Helmikuu 2024: Ulkomaisen liikennelentokoneen ollessa asematasolla sen moottorista oli vuotanut öljyä, jonka kuuma moottori sytytti tuleen. Moottori käynnistettiin ja se puhalsi tulen sammuksiin.
  3. Maaliskuu 2024: Läheltä piti-tilanne liikennelentokoneen ja dronen välillä ulkomailla.
  4. Maaliskuu 2024: Läheltä piti-tilanne lentokoneen ja varjoliitimen välillä ulkomailla.