Tilannekatsauksessa tarkastellaan kaupallisen lentokuljetuksen turvallisuutta mm. onnettomuuksien, niissä kuolleiden lukumäärän ja vakavien vaaratilanteiden näkökulmasta. Tietoja päivitetään 2 kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Yleiskatsaus H1/2025
Vuoden 2025 ensimmäinen vuosipuolisko sujui suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa turvallisesti. Onnettomuuksia ei tapahtunut ja vakavien vaaratilanteiden määrä oli aiempien vuosien keskiarvon alapuolella.
Jo vuonna 2022 alkanut satelliittinavigointijärjestelmien häirintä jatkui, ja sen vaikutukset näkyivät myös Suomen ilmatilassa. Tarkempi kuvaus tilanteesta esitetään verkkosivustolla Satelliittinavigointipalveluiden häiriöt Suomessa (Ulkoinen linkki).
Tason 2 mittareilla arvioituna (tyypillisimmät onnettomuuksien syytekijät) suurin tapahtumaryhmä olivat jälleen ilmassa tapahtuneet läheltä piti-tilanteet (Ulkoinen linkki). Niiden määrä oli kuitenkin aiempien vuosien keskiarvon tasolla.
Maailmanlaajuisesti tarkasteltuna 2025 ensimmäisellä vuosipuoliskolla kaupallisessa ilmakuljetuksessa (ilma-aluksilla, joilla saa kuljettaa vähintään 14 matkustajaa) tapahtui 8 kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Näissä menehtyi yhteensä 356 henkeä. 5 vuoden keskiarvo vastaavalla ajalla on ollut 5 onnettomuutta ja 150 kuolemaa. Vuoden toistaiseksi vakavin onnettomuus tapahtui 12.6.2025 Intiassa, kun Boeing 787 Dreamliner-lentokoneen lentoonlähtö epäonnistui ja se syöksyi maahan. Onnettomuudessa kuoli koneessa ja maassa yhteensä 260 ihmistä.
Lähde: Aviation Safety Network. (Ulkoinen linkki)
Onnettomuudet H1/2025
Ensimmäisellä vuosipuoliskolla suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa ei tapahtunut onnettomuuksia.
Viime vuonna samalla ajanjaksolla tapahtui 1 onnettomuus, kun matkustaja putosi asematasolle ja loukkaantui vakavasti ATR 72-tyyppisen liikennelentokoneen rungosta avattavien portaiden kaiteen petettyä. Toisesta, loppuvuonna 2024 Helsingin lentoasemalla tapahtuneesta onnettomuudesta OTKES käynnisti täyden turvallisuustutkinnan (Ulkoinen linkki) L2024-03, joka on edelleen kesken.
Tarkastelujakson jälkeen elokuussa 2025 kävi lisäksi onnettomuudeksi luokiteltu GCOL-tapaus, kun ATR-tyyppinen lentokone lähti käynnistyksen jälkeen yllättäen liikkeelle ja sen pyörivät potkurit osuivat maavirtalaitteeseen. Laite tuhoutui ja potkurit kärsivät merkittäviä vaurioita. Tämän hetken tietojen mukaan ilma-aluksen pysäköintijarru ei ollut päällä moottoreita käynnistettäessä. Onnettomuustutkintakeskus aloittaa tapauksesta tutkinnan L2025-02 (Ulkoinen linkki).
Onnettomuustilastoja tarkastellaan suhteuttamalla tapahtumat ilma-alusten lentotuntimääriin. Vuonna 2024 kaupallisessa ilmakuljetuksessa kertyi noin 286 000 lentotuntia. Tämän perusteella vuoden 2024 onnettomuustiheys oli n. 0,7 onnettomuutta per 100 000 lentotuntia, kun vuosien 2014–2023 keskiarvo oli noin 0,2 onnettomuutta per 100 000 lentotuntia.
Listaus onnettomuuksista H1/2025 (ml. ulkomaiset Suomessa)
- Ei onnettomuuksia
Vakavat vaaratilanteet H1/2025
Vuoden 2025 ensimmäisellä vuosipuoliskolla suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa tapahtui 2 vakavaa vaaratilannetta. Lukema jäi puoleen viimeisen 10 vuoden keskiarvosta.
Toisessa tilanteessa matkustamossa matkustajan laukussa ollut varavirtalähde ylikuumeni ja aiheutti voimakasta savua ja toisessa tapauksessa lentokoneen ulko-ovi avautui paine-eron johdosta suurella voimalla ja lähes osui ovea avanneeseen maahuolintahenkilöön.
Edellisenä vuonna useita läheltä piti-tilanteita droonien kanssa luokiteltiin vakaviksi vaaratilanteiksi. Tänä vuonnakin vastaavia tilanteita on ollut, mutta etäisyydet droonin ja lentokoneen välillä ovat olleet hieman suurempia eikä tapauksia ole luokiteltu vakaviksi vaaratilanteiksi.
Lisäksi ulkomaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa Suomen alueella tapahtui 2 vakavaa vaaratilannetta. Määrä oli likimain 10 vuoden keskiarvon tasalla. Toisessa tapauksessa Suomen ilmatilassa lentänyt kone ilmoitti voimakkaasta savun hajusta ohjaamossa ja ilmoitti tekevänsä laskun Tukholmaan. Toisessa tapauksessa Rovaniemelle saapuva kone laskeutui lähestymisen aikana lähestymismenetelmän mukaisten minimilentokorkeuksien alapuolelle.
Kesäkuussa valmistui Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinta Norwegian-lentoyhtiön Rhodos-Helsinki-lennolla 11.8.2024 tapahtuneesta vakavasta vaaratilanteesta. Kaksi matkustamohenkilökunnan jäsentä loukkaantui, kun ilma-alus joutui turbulenttiseen ilmavirtaukseen. Tämä tapaus ei näy tämän turvallisuuskatsauksen tilastoissa, sillä se tapahtui Suomen alueen ulkopuolella eikä siihen liittynyt suomalaisella toimiluvalla toimivia ilmailuorganisaatioita. Tutkinnassa annettiin kolme turvallisuussuositusta kyseiselle lentoyhtiölle. Viime vuosina erilaisten sääilmiöihin liittyvien poikkeamien määrä on ollut selvässä kasvussa. Lue lisää aiheesta hallinnan menetys-osiossa. (Ulkoinen linkki)
Suhteutettuna lentotuntimääriin vuonna 2024 vakavia vaaratilanteita tapahtui n. 5 per 100 000 lentotuntia, kun vuosien 2014–2023 keskiarvo oli 2,8. Näin ollen vakavien vaaratilanteiden määrä oli liikennemääriin suhteutettuna selvästi pitkän aikavälin keskiarvoa suurempi.
Voit tutustua vakaviin vaaratilanteisiin vuodesta 2005 alkaen interaktiivisella, päivittyvällä raportilla tieto.traficom-sivustolla. (Ulkoinen linkki)
Listaus vakavista vaaratilanteista H1/2025 (ml. ulkomaiset Suomessa)
- Tammikuu 2025: Ulkomaisen liikennelentokoneen ohjaamossa savua. Lentäjät ilmoittivat tekevänsä välilaskun Tukholmaan. Tapaus tiedotettu kyseisen lentoyhtiön toimintavaltion viranomaiselle.
- Helmikuu 2025: Ulkomainen liikennelentokone laskeutui Rovaniemellä loppulähestymisen aikana selvästi menetelmän mukaisen lähestymiskorkeuden alapuolelle. Miehistö havaitsi tilanteen ja teki ylösvedon.
- Helmikuu 2025: Laskun jälkeen Helsingissä asematasolle pysäköineeseen liikennelentokoneeseen kytkettiin lämmitin ennen tarvittavien ilma-aukkojen avaamista. Koneen sisälle muodostui ylipaine ja kun matkustomahenkilökunta avasi oven, se avautui räjähdysmäisesti suurella voimalla. Maahenkilö seisoi oven vieressä, joten osumalta vältyttiin.
- Huhtikuu 2025: Helsingissä rullauksen aikana suomalaisen liikennelentokoneen matkustamossa havaittiin matkustajan laukusta tulevan savua. Laukusta löytyi ylikuumentunut lisävirtalähde (powerbank), joka välittömästi laitettiin asiaankuuluvaan säilytysastiaan ja peitettiin vedellä.