Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Siirry hakuun

Kaupallisen ilmakuljetuksen turvallisuustilanne

Tilannekatsauksessa tarkastellaan kaupallisen lentokuljetuksen turvallisuutta onnettomuuksien, niissä kuolleiden lukumäärän ja vakavien vaaratilanteiden näkökulmasta. Tietoja päivitetään neljä kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Yleiskatsaus Q3/2022

Vuoden kolmas neljännes sujui suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa jälleen turvallisesti. Onnettomuuksia ei tapahtunut, kuten ei koko vuonna Q3 loppuun mennessä.

Vakavia vaaratilanteita kolmannella neljänneksellä tapahtui 1, eli likimain vuosien 2013-2021 keskiarvon verran. Ainoassa tapauksessa oli kyse läheltä piti-tilanteesta dronen kanssa ulkomailla. Koko vuonna Q3 loppuun mennessä on tapahtunut 5 vakavaa vaaratilannetta, eli samoin likimain vuosien 2013-2021 keskiarvon verran. 4 tapauksessa kyseessä on ollut läheltä piti-tilanne dronen ja liikennelentokoneen välillä.

Kaupallisen ilmakuljetuksen operaatioiden määrä suomalaisilla lentoasemilla kolmannella vuosineljänneksellä oli selvästi koronavuosia (2020 & 2021) suurempi mutta edelleen vain n. 69% vuoden 2019 tasosta. Toiseen neljännekseen verrattuna tilanne ei ole juuri muuttunut.
Q1-Q3 operaatiomäärät toistaiseksi ovat olleet n. 65% vuoden 2019 lukemista. Verrattuna Q1-Q2-tilanteeseen kasvua tuli kuitenkin n. 2%.

Tason 2 mittareilla arvioituna kolmannella neljänneksellä oli keskiarvoa enemmän ilma-alusten välisiä läheltä piti-tilanteita ilmassa. Myös koko vuonna Q3 loppuun mennessä ilma-alusten väliset läheltä piti-tilanteet (Ulkoinen linkki) ovat olleet selvästi keskiarvon yläpuolella. 

On myös havaittavissa, että ilmoituksissa epäasiallisesti käyttäytyvistä matkustajista lentoasemilla tai lentokoneessa on kasvua. Yleisiä tapahtumatyyppejä ovat humalatila ja sen tuomat lieveilmiöt. Kehityssuunta on huolestuttava ja maailmanlaajuinen. Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA julkaisi heinäkuussa 2022 'Ready to Fly'- kampanjan jolla pyritään häirikkömatkustajien vähentämiseen. Kampanjan nettisivut ja materiaali: https://www.easa.europa.eu/community/topics/ready-fly-campaign-resources (Ulkoinen linkki)

Maailmanlaajuisesti vuosi on toistaiseksi sujunut kaupallisessa ilmakuljetuksessa (ilma-aluksilla joilla saa kuljettaa 14 matkustajaa tai enemmän) viiden vuoden keskiarvon tasalla. Maailmalla on tapahtunut 9 onnettomuutta, joissa on kuollut 202 henkeä.
Lähde: Aviation Safety Network (Ulkoinen linkki))

Onnettomuudet Q3/2022

Kolmannella neljänneksellä ei tapahtunut onnettomuuksia. Myöskään koko vuoden aikana ei ole tapahtunut onnettomuuksia suomalaisessa toiminnassa. Helmikuussa ruotsalaiselle lääkärihelikopterille tapahtui onnettomuus Ahvenanmaalla, ja tästä OTKES aloitti tutkinnan (Ulkoinen linkki).

Onnettomuudet suomalaisessa kaupallisessa ilmaliikenteessä ovat yleisesti ottaen erittäin harvinaisia, joskin vuonna 2020 tapahtui onnettomuus, kun matkustamohenkilökunnan jäsen putosi ilma-aluksen avoimesta ovesta ja loukkaantui. Tästä OTKES teki tutkinnan L2020-01 (Ulkoinen linkki).  Tätä ennen aikataulunmukaisessa suomalaisessa reittiliikenteessä tapahtui onnettomuus vuonna 2005, ja muussa kaupallisessa ilmakuljetuksessa (yleisölennätys) lokakuussa 2016.

Suomalaisten ilma-alusten lentotuntitilastot  (Ulkoinen linkki)vuodelta 2021 valmistuivat kevään aikana.
Kaupallisen ilmakuljetuksen lentotunnit kasvoivat viime vuonna hieman vuodesta 2020. Lentotunteja oli yhteensä n. 120 500.
Viime vuonna ei onnettomuuksia siis tapahtunut, mutta vuosien 2013-2020 keskiarvo oli 0,2 onnettomuutta per 100 000 lentotuntia.


Voit tutustua onnettomuustilastoihin vuodesta 2005 alkaen interaktiivisella, päivittyvällä raportilla täällä  (Ulkoinen linkki)


Listaus onnettomuuksista Q1-Q3/2022

  1. Helmikuu 2022: Ulkomainen lääkärihelikopteri liukui laskeutumisen jälkeen päin läheistä rakennusta Ahvenanmaalla.

Vakavat vaaratilanteet Q3/2022

Kolmannella neljänneksellä tapahtui 1 vakava vaaratilanne, kun drone lensi läheltä suomalaista liikennelentokonetta ulkomailla. Vakavien vaaratilanteiden määrä oli likimain vuosien 2013-2021 keskiarvon tasalla.

Koko vuoden aikana Q3 loppuun mennessä on suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa tapahtunut 5 vakavaa vaaratilannetta. Määrä oli vuosien 2013-2021 keskiarvon tasalla. Kaikki tapaukset olivat ilmassa tapahtuneita läheltä piti-tilanteita. Neljässä oli kyse läheltä piti-tilanteesta dronen kanssa ja yhdessä pienkoneen kanssa. 3 tapauksista kävi ulkomailla ja 2 Helsinki-Vantaalla.
Ulkomailla tapahtuneisiin tilanteisiin Traficomin vaikutusmahdollisuudet ovat rajatut, mutta niistä tiedotetaan aina paikallisia viranomaisia, jotta he voivat ryhtyä tarpeellisiin toimiin.

Viime vuoden joulukuussa Ison-Britannian rekisterissä olleelle ulkomaiselle reittikoneelle tapahtui vakava vaaratilanne lentoonlähdön aikana Kuusamon lentoasemalla. Vaaratilanteessa Jet2-lentoyhtiön Boeing 737-800 -tyyppinen matkustajalentokone suoritti lentoonlähdön väärällä tehoasetuksella. Ison-Britannian turvallisuustutkintaviranomaisen tutkinta tapauksesta valmistui 7.10.2022 ja se on luettavissa täällä (Ulkoinen linkki).

Voit tutustua vakaviin vaaratilanteisiin vuodesta 2005 alkaen interaktiivisella, päivittyvällä raportilla täällä  (Ulkoinen linkki)

Suhteessa lentotunteihin vuonna 2021 suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa vakavia vaaratilanteita tapahtui n. 5 per 100 000 lentotuntia. Vuosien 2013-2020 keskiarvo oli 2,4 vakavaa vaaratilannetta per 100 000 lentotuntia. Tältä osin viime vuosi siis sujui aiempia vuosia heikommin.

Listaus vakavista vaaratilanteista Q1-Q3/2022

  1. Maaliskuu 2022: Suomalainen liikennelentokone ja ulkomainen pienkone ohittivat toisensa läheltä liikennelentokoneen lähestymisen aikana Saksassa.
  2. Toukokuu 2022: Suomalaisen liikennelentokoneen ja dronen välinen läheltä piti-tilanne ulkomailla. 
  3. Toukokuu 2022: Suomalaisen liikennelentokoneen ja dronen välinen läheltä piti-tilanne Helsinki-Vantaalla.
  4. Toukokuu 2022: Suomalaisen liikennelentokoneen ja dronen välinen läheltä piti-tilanne Helsinki-Vantaalla. Dronea lennätetty kiitotien kynnyksen yläpuolella. 
  5. Heinäkuu 2022: Läheltä piti-tilanne liikennelentokoneen ja dronen välillä ulkomailla.