Tilannekatsauksessa tarkastellaan Ilma-alusten hallinnan menetystä lennon aikana, niiden lukumääriä ja tapaustyyppejä. Tietoja päivitetään 2 kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Ilma-alusten hallinnan menetykset lennon aikana 2024
Vuonna 2024 raportoitiin 14 tapausta, joissa ilma-aluksen hallinta menetettiin lennon aikana. Määrä jäi selvästi alle vuosien 2014–2023 keskiarvon (18,8) ja oli myös edellisvuotta pienempi. Suurin osa tapauksista liittyi dronetoimintaan, kuten aiempinakin vuosina.
Miehitetyssä ilmailussa hallinnan menetyksiä raportoitiin neljä, mikä oli alle pitkän aikavälin keskiarvon (7,4). Näistä yksi tapahtui harrasteilmailussa ja kolme yleisilmailussa. Kahdessa tapauksessa seurauksena oli onnettomuus ja kahdessa vakava vaaratilanne. Hallinnan menetystilanteet johtavat usein vakaviin seurauksiin, mutta sekä onnettomuuksien että vaaratilanteiden määrä jäi viime vuonna keskiarvon alapuolelle.
Kaupallisessa ilmakuljetuksessa hallinnan menetyksiä ei raportoitu, mikä on tyypillistä, sillä kaupallisessa toiminnassa tällaiset tilanteet ovat harvinaisia.
Yleis- ja harrasteilmailussa hallinnan menetystilanteita tapahtuu useammin, mutta viime vuonna niitä raportoitiin neljä, mikä jäi hieman alle pitkän aikavälin keskiarvon.
Harrasteilmailussa raportoitiin yksi tapaus, mikä oli vähemmän kuin aiempien vuosien keskimääräinen määrä (2–3 tapausta vuodessa). Tämä tapaus luokiteltiin vakavaksi vaaratilanteeksi, kun purjekone joutui syöksykierteeseen, mutta lentäjä onnistui palauttamaan koneen hallinnan ennen onnettomuutta.
Yleisilmailussa raportoitiin kolme tapausta, mikä vastasi pitkän aikavälin keskiarvoa. Näistä kaksi johti onnettomuuteen ja yksi vakavaan vaaratilanteeseen.
Toisessa onnettomuudessa yleisilmailukone syöksyi lentoonlähdön jälkeen maahan Räyskälän lentopaikalla, ja molemmat koneessa olleet menehtyivät. OTKES on aloittanut tapauksen tutkinnan (Ulkoinen linkki), ja syytekijät tarkentuvat tutkinnan valmistuttua. Alustavien tietojen perusteella on arvioitu, että moottorin sammuminen lentoonlähdön aikana johti hallinnan menetykseen. Toisessa onnettomuudessa yleisilmailukoneen moottorista hävisivät öljynpaineet lennon aikana, minkä seurauksena lentäjä suoritti pakkolaskun pellolle. Laskussa kone kaatui nokan kautta katolleen ja vaurioitui pahoin.
Vakavassa vaaratilanteessa yleisilmailukone sakkasi laskuvaiheessa ja kärsi kovassa laskussa rakenteellisia vaurioita.
Vuosi 2024 oli yleis- ja harrasteilmailussa hallinnan menetysten osalta keskimääräistä parempi. Hallinnan menetystyyppisissä onnettomuuksissa törmäysenergiat ovat yleensä suuria, mikä helposti johtaa ihmishenkien menetykseen. Näin kävi valitettavasti myös viime vuonna.
Dronetoiminnassa raportoitiin suurin osa viime vuoden hallinnan menetyksistä, mutta määrä jäi keskiarvon alapuolelle ja oli likimain samaa tasoa kuin edellisvuonna. Tyypillisiä syitä olivat tekniset viat, kuten propellien tai akun irtoaminen lennon aikana. Dronetoiminnan raportointikäytännöt vaihtelevat edelleen, ja raportointikriteereihin odotetaan tarkennuksia Euroopan lentoturvallisuusvirastolta. Tietoisuus raportointivaatimuksista on tällä hetkellä lennättäjien keskuudessa vaihtelevaa, mikä osaltaan vaikuttaa raportoitujen tapausten määrään.
LOC-I-tilanteisiin myötävaikuttavia tapaustyyppejä
Alempana tarkemmin kuvattujen laserhäirinnän, lintutörmäysten ja tulipalot & savuhavainnot-tapausten lisäksi muita ilma-aluksen hallinnan menetykseen mahdollisesti myötävaikuttavia ja seurattavia tapaustyyppejä ovat mm. ilma-aluksen nopeusrajojen alitukset tai ylitykset, jättöpyörteestä johtuneet vaaratilanteet, jäänpoiston ja -eston puutteet, ohjainjärjestelmäviat sekä erilaiset ilma-aluksen kuormaukseen liittyvät poikkeamat, kuten kuorman asettelu kuormausohjeen vastaisesti tai virheet kuorman kiinnittämisessä tai painolaskelmissa.
Ohjainjärjestelmävioista raportoitiin keskiarvoa enemmän, ja näiden tapausten määrässä on ollut pientä kasvua jo useamman vuoden ajan. Tällaisia vikoja ovat esimerkiksi laippojen ja siivekkeiden toimintahäiriöt sekä nopeus- tai asentotiedon anturiviat. Tapauksia raportoidaan eniten kaupallisessa ilmakuljetuksessa, ja tyypillisin tapaus koskee laippajärjestelmän vikaantumista. Vaikka nämä viat voivat vaikuttaa ilma-aluksen hallittavuuteen, ne eivät viime vuonna johtaneet merkittäviin vaaratilanteisiin.
Jäänpoiston ja -eston puutteista raportoitiin keskimääräiseen tahtiin. Lentokoneen pinnoille kertyvä jää voi merkittävästi heikentää koneen lento-ominaisuuksia ja pahimmillaan johtaa hallinnan menetykseen. Viime vuonna ilmoitukset liittyivät pääasiassa puutteellisesti toteutettuun jäänpoistoon kaupallisen ilmakuljetuksen koneilla. Näistä ei aiheutunut merkittäviä vaaratilanteita. Traficom päivitti vuoden 2024 talvitoimintatiedotteet, jotka käsittelevät kattavasti jäätämisen ehkäisyä. Tiedotteet ovat saatavilla Traficomin verkkosivuilta sekä lentoyhtiöille (Ulkoinen linkki)että yleis- ja harrasteilmailijoille (Ulkoinen linkki) suunnattuina versioina.
Erilaisia kuormaukseen liittyviä poikkeamia raportoitiin jonkin verran keskiarvoa enemmän. Usein kyse oli tapauksista, joissa kuorma oli sijoitettu ruumaan toisin kuin kuormausohjeessa oli määritelty, tai rahtia ei ollut kiinnitetty asianmukaisesti, esimerkiksi rahtikonttia ei ollut kunnolla lukittu, tai rahtia paikallaan pitävät verkot eivät olleet kunnolla kiinnitetty. Näitä tapauksia havaittiin erityisesti Helsinki-Vantaalla, kun lennot saapuivat Suomeen. Varsinainen virhe oli siis tapahtunut ulkomailla, kun Suomeen lähtevää konetta oli kuormattu.
Kuormausvirheet eivät aiheuttaneet merkittäviä vaaratilanteita, mutta voivat kasvattaa hallinnan menetyksen riskiä, jos rahti siirtyy tai painojakauma muuttuu.
Myös keskiarvoa enemmän raportoitiin erilaisista ilma-alusten nopeusrajojen alituksista tai ylityksistä. Nopeusrajojen ylitys voi aiheuttaa rasitusta koneen rakenteille ja vaikuttaa esimerkiksi lähestymisen suorittamiseen. Vastaavasti liian alhainen nopeus voi johtaa koneen sakkaamiseen. Alinopeus on useimmiten vaarallisempi tila kuin ylinopeus. Lähes kaikki viime vuoden tapaukset koskivat ylinopeustilanteita. Useimmiten kyseessä oli kaupallista ilmakuljetusta harjoittanut lentokone. Tapaukset eivät aiheuttaneet vakavampia seurauksia. Tyypillisesti määritellyt nopeudet ylitettiin joko reittivaiheessa (useimmiten sääilmiöt vaikuttivat nopeuden yllättävään muutokseen) tai lähestymisvaiheessa (sääilmiöt vaikuttavina tekijöinä, mutta myös esimerkiksi miehistön tekemä liian aikainen laippojen ulosotto).
Sääilmiöt vaikuttivat moniin raportoituihin tapauksiin, ja niiden osuutta on seurattu pitkään. Vuonna 2024 sääilmiöihin liittyvien tapausten määrä kasvoi jälleen. Vuoden 2024 alusta ruvettiin erityisesti seuraamaan tapauksia, joissa lennon aikana oli havaittu huomattavaa turbulenssia. Yksi turbulenssitapaus johti suomalaisessa pienehkössä liikennelentokoneessa vakavaan vaaratilanteeseen, kun matkustaja loukkaantui lennon reittivaiheen aikana tapahtuneen turbulenssin johdosta.
Lisäksi OTKES aloitti elokuussa tutkinnan (Ulkoinen linkki)norjalaisen Norwegian-lentoyhtiön Rhodokselta Helsinkiin 11.8.2024 tapahtuneesta vakavasta vaaratilanteesta, jossa kaksi matkustamohenkilökunnan jäsentä loukkaantui ilma-aluksen lennettyä turbulenttiseen ilmavirtaukseen.
Myös suomalaisissa ilma-aluksissa matkustamossa tapahtuu vuosittain turbulenssin aiheuttamia loukkaantumisia, mutta ne eivät tyypillisesti ole kovin vakavia.
Turbulenssi yleensä aiheuttaa ongelmia reittivaiheen aikana, jolloin matkustamossa ei välttämättä käytetä turvavöitä. Turbulenssia ei aina ole mahdollista havaita etukäteen (esimerkiksi CAT eli Clear Air Turbulence), joten matkustamossa on järkevää aina istuessa pitää turvavyö kiinnitettynä.
Lennon lähestymis- ja laskuvaiheessa kaikilla on turvavyöt päällä, ja silloin yllättävät tuulen suunnan tai nopeuden vaihtelut taas aiheuttavat esimerkiksi epästabiileja lähestymisiä. Joissain tapauksissa olosuhteet voivat olla niin huonot, että kone joutuu lentämään varakentälle. Viime vuonna tällaisia tapauksia oli keskiarvoa enemmän. On turvallisempaa tehdä tällainen päätös, kuin yrittää laskua olosuhteista huolimatta.
Ilma-aluksen tekniset viat voivat johtaa monenlaisiin seurauksiin, hallinnan menetys on yksi niistä. Yksi seurattava indikaattori on sellaisten teknisten vikojen määrä, joka johtaa lennon keskeytykseen. Tällaisten tapausten määrä on ollut pienessä laskussa vuodesta 2019 alkaen. Viime vuonna lukema jäi kokonaisuutena vuosien 2014-2023 keskiarvon (n. 120) tasalle.
Varsinkin kaupallisessa ilmakuljetuksessa on tarkat kriteerit ilma-alusten järjestelmien kunnolle. Mikäli nämä eivät täyty, on lento peruttava tai keskeytettävä. Kaupallisessa ilmakuljetuksessa tällaisten lennon keskeytykseen johtaneiden vikojen määrä oli keskiarvon tasolla. 3 tapausta luokiteltiin vakavaksi vaaratilanteeksi, ja niissä oli kyse savuhavainnoista joiden taustalla oli ilma-aluksen teknisen järjestelmän vikaantuminen.
Myös yleis- ja harrasteilmailussa lukemat olivat keskiarvossa. Niistä 2 johti onnettomuuteen ja 5 vakavaan vaaratilanteeseen. Nämä lukemat olivat likimain pidemmän aikavälin keskiarvojen tasolla.
Laserhäirintä
Katsauksen laserhäirintätapausten tilanteeseen löydät täältä .
Lintutörmäykset
Katsaus lintutörmäysten tilanteeseen sekä tarkempi interaktiivinen raportti tapauksista täällä (Ulkoinen linkki)
Tulipalot ja savuhavainnot ilma-aluksissa
Yksi Traficomin seuraamista ilma-alusten hallinnan menetykseen liittyvistä indikaattoreista on tulipalot ja savuhavainnot ilma-aluksissa. Tulipalo ilma-aluksessa on vakava tilanne, joka voi ilmassa tapahtuessaan nopeasti johtaa koneen hallinnan menetykseen ja pahimmillaan sen tuhoutumiseen.
Vuonna 2024 raportoitiin yhteensä 18 savuhavaintoa tai tulipaloa ilma-aluksissa. Suurin osa tapauksista tapahtui kaupallisessa ilmakuljetuksessa, kuten on ollut tyypillistä aiempinakin vuosina. Kaupallisen ilmakuljetuksen tapauksia raportoitiin kuitenkin enemmän kuin vuosien 2014–2023 keskiarvo.
Kolme tapausta luokiteltiin vakaviksi vaaratilanteiksi, mikä oli hieman enemmän kuin aiempina vuosina. Kahdessa tapauksessa savua havaittiin matkustamossa lennon aikana, minkä seurauksena lento keskeytettiin ja kone laskeutui lähimmälle sopivalle lentopaikalle. Kolmannessa tapauksessa savua alkoi muodostua koneen rullauksen aikana, mikä johti matkustajien evakuointiin. Kaikissa näissä tapauksissa savunlähteenä oli ilmeisesti järjestelmien ylikuumeneminen. Merkittävää tulipaloa näissä tapauksissa ei tapahtunut.
Yleis- ja harrasteilmailussa savuhavaintoja ja tulipaloja raportoitiin kuusi, mikä oli myös yli pitkän aikavälin keskiarvon. Näistä kahdessa tapauksessa tapahtui onnettomuus ja kahdessa vakava vaaratilanne.
Toinen onnettomuuksista sattui harrasteilmailussa, kun ultrakevyen lentokoneen ohjaamossa havaittiin savua, ja pakkolaskun seurauksena kone pyörähti ympäri ja vaurioitui. Toinen onnettomuus tapahtui yleisilmailussa, kun lentokoneen moottori syttyi tuleen käynnistyksen yhteydessä, mikä vaurioitti konetta pahoin. Tällaiset tulipalotilanteet, jotka päätyvät onnettomuuksiksi, ovat olleet hyvin harvinaisia.
Vakavat vaaratilanteet tapahtuivat yleisilmailussa. Toisessa tapauksessa moottori syttyi tuleen käynnistyksen yhteydessä, mutta palo saatiin sammumaan. Toisessa tapauksessa ohjaamoon tuli savua lentoonlähdön aikana, ja kone joutui palaamaan laskuun.
Lisäksi Suomen alueella tapahtui kaksi savuhavaintoa ulkomaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa, joista toinen luokiteltiin vakavaksi vaaratilanteeksi. Siinä tapauksessa liikennelentokoneen moottorista oli vuotanut öljyä asematasolla, ja kuuma moottori sytytti sen tuleen. Miehistö käynnisti moottorin, jolloin sen ilmavirta puhalsi tulen sammuksiin.
Viime vuonna matkustajien tupakointi suomalaisissa lentokoneissa ei aiheuttanut vakavia vaaratilanteita, mutta tapauksia raportoitiin hieman keskiarvoa enemmän. Näihin tapauksiin sisältyivät myös sähkötupakan käyttö. Toissavuonna yksi tupakointitapaus johti tulipaloon koneen wc-tiloissa, mutta palo saatiin onneksi nopeasti sammutettua.
Traficom julkaisi lokakuussa 2023 tiedotteen (Ulkoinen linkki) koskien häiriköiviä matkustajia. Yksi tällaisen toiminnan muoto on myös koneessa tupakointi.
Tieto.traficomista löytyy myös katsaus matkustajien häiriköintiin (Ulkoinen linkki).