Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Muiden ilmailun osa-alueiden turvallisuustilanne

Tilannekatsauksessa tarkastellaan lennonvarmistuksen, lentopaikkatoiminnan, maahuolinnan ja dronetoiminnan turvallisuustilannetta. Tietoja päivitetään neljä kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Lennonvarmistus 2023

Viime vuonna tapahtui 32 suomalaisen lennonjohdon aiheuttamaa porrastuksen alitusta.
Määrä oli hieman vuosien 2013-2022 keskiarvon (34,9) alapuolella. Toisaalta suhteessa operaatiomääriin lentoasemilla porrastuksen alituksia tapahtui hieman keskiarvoa enemmän. Valtaosa porrastuksen alituksista tapahtui Helsinki-Vantaalla, kuten tyypillisesti aiempinakin vuosina. Suhteutettuna operaatiomääriin Helsinki-Vantaa oli kuitenkin likimain kaikkien lentoasemien keskiarvon tasalla.

12 tapausta oli ilma-alusten välisen tutkaporrastusminimin alituksia(hieman aiempia vuosia vähemmän), 13 tapausta pyörrevanaporrastusminimin alituksia ja loput pääosin ilma-alusten ja erilaisten ilmatilavarausten välisiä alituksia. Yksikään tapauksista ei aiheuttanut merkittävää riskiä ilmaliikenteelle. Tilanne pysyi kokonaisuutena porrastusten alitusten suhteen varsin vakaana aiempiin vuosiin verrattuna.

Kiitotiepoikkeamia, joissa suomalaisen lennonjohdon toiminta oli myötävaikuttavana tekijänä, tapahtui 5.
Määrä oli vuosien 2013-2022 keskiarvon (4,7) tasalla ja myös suhteessa operaatioiden määrään lentoasemilla keskiarvon tasalla. Tapaukset eivät aiheuttaneet merkittävää riskiä.
Lennonjohdon myötävaikuttamat kiitotiepoikkeamat ovat viime vuosina olleet varsin harvinaisia. Tilannetta tarkemmin käsitelty kiitotiepoikkeamat-osiossa. (Ulkoinen linkki)

Lentopaikkatoiminta 2023

Vuonna 2023 maa-ajoneuvojen aiheuttamia kiitotiepoikkeamia lentoasemilla tapahtui 21. 
Määrä oli hivenen edellisvuotta suurempi ja vuosien 2013-2022 keskiarvon keskiarvon (15,1) yläpuolella. 
Myös suhteutettuna lentoasemien operaatioiden määrään tapauksia oli vuosien 2013-2022 keskiarvoa enemmän. Kiitotiepoikkeamia tapahtui eniten Jyväskylässä ja Tampere-Pirkkalassa.
Kiitotiepoikkeamien määrässä nähty laskeva suuntaus katkesi vuonna 2022 ja määrät pysyivät samalla tasolla myös vuonna 2023. Tyypillisesti eniten maa-ajoneuvojen aiheuttamia kiitotiepoikkeamia tapahtuu talvikuukausina, ja näin oli viime vuonnakin. Lue lisää tilanteesta täällä (Ulkoinen linkki).

Lentoasemilla tapahtuneiden lisäksi ajoneuvojen aiheuttamia kiitotiepoikkeamia tapahtui valvomattomilla lentopaikoilla 1 tapaus Oripäässä.

Maahuolinta 2023

Maahuolintatoiminta ei vuoden aikana aiheuttanut yhtään onnettomuutta tai vakavaa vaaratilannetta. 
Heinäkuun vakavassa vaaratilanteessa, jossa lapsimatkustaja oli lähellä kävellä lentokoneen pyörivään potkuriin, maahuolintahenkilöstö sai puututtua tilanteeseen ja estettyä vakavammat seuraukset. 

Maahuolintatoimintaan liittyvät tapaukset ovat tyypillisesti ilmoituksia erilaisista maahuolintakaluston ilma-aluksille aiheuttamista kolhuista, painolaskelmien virheistä tai kuormauksen yhteydessä tapahtuneista poikkeamista. Näitä tapauksia on käsitelty tarkemmin LOC-I-osiossa (Ulkoinen linkki).

Dronet 2023

Vuonna 2023 Suomessa tapahtui 8 dronen aiheuttamaa läheltä piti-tilannetta, kun vuosien 2014-2022 keskiarvo oli 9. Näistä yksikään ei johtanut vakavaan vaaratilanteeseen. Aiempina vuosina keskimäärin 1,9 tapausta johti vakavaan vaaratilanteeseen. Suomessa tilanne onkin kehittynyt viime vuosina parempaan suuntaan. 

Ulkomailla sen sijaan kehitys on ollut päinvastainen. Viime vuonna tapahtui 17 dronejen aiheuttamaa läheltä piti-tilannetta, joissa toisena osapuolena oli suomalainen ilma-alus. Määrä oli yli kolminkertainen vuosien 2014-2022 keskiarvoon (5,3) verrattuna. Viime vuonna lähes kaikki tapaukset kävivät Lontoossa. Kolmessa näistä tapauksista drone oli mennyt niin läheltä ilma-alusta, että tilanne luokiteltiin vakavaksi vaaratilanteeksi. Määrä oli samaa luokkaa kuin muutamana aiempanakin vuonna. 
Traficomin vaikutusmahdollisuudet ovat rajatut jos tilanne tapahtuu ulkomailla, mutta näissä tapauksissa tiedotetaan aina kyseisen maan viranomaista tapahtuneesta.

Useimmissa läheltä piti-tilanteissa niin Suomessa kuin ulkomailla dronea oli lennätetty selkeästi väärässä paikassa erittäin lähellä kiitotietä, samaan aikaan kun sille oli tulossa muita ilma-aluksia. 
Tapauksissa oli nähtävissä selkeää piittaamattomuutta tai ymmärtämättömyyttä lentoturvallisuudesta. Vaikka vakavammilta tilanteilta Suomessa viime vuonna vältyttiin, niin dronejen tekemien ilmatilaloukkausten määrä oli kasvussa. Pääosa raportoitiin Helsinki-Vantaan alueelta mutta myös muualta maasta.

Ilmatilarajoitukset ja suurin sallittu lennätyskorkeus on helposti tarkistettavissa Aviamaps/Flyk-sovelluksen dronekartasta (Ulkoinen linkki) (Ulkoinen linkki), ja sitä onkin hyvä käyttää ennen lennätystä.

Vuoden 2021 alusta tuli voimaan Euroopan laajuinen dronetoimintaa koskeva sääntely, jonka toivotaan parantavan tilannetta ja ainakin Suomessa on nähtävissäkin hyvää kehitystä. Sääntelyn myötä dronen lennättäjiä koskevat mm. rekisteröintivelvoite sekä koulutusvaatimukset. Vuoden 2024 alusta alkaen tulivat voimaan vaatimukset koskien uusien, markkinoille saatettavien dronejen luokitusmerkintöjä. Tarkempaa tietoa sääntelystä ja dronetoiminnasta löytyy Traficomin ylläpitämältä www.droneinfo.fi-sivustolta (Ulkoinen linkki).

Dronetoimijoiden raportointimäärät hieman laskivat viime vuonna. Edelleen monet ammattimaiset dronetoimijat kuitenkin raportoivat aktiivisesti omassa toiminnassa tapahtuneista esimerkiksi hallinnan menetys-tilanteista, joita aiheutui mm. ohjausyhteyden katketessa tai laitteen osumasta esteeseen.

Ladattavat liitetiedostot

Katsaukset aiempien vuosien turvallisuustilanteeseen:

Aikaisempien vuosien turvallisuuskatsaukset löydät kootusti täältä