I lägesbilden har trafiken på landsvägarna granskats och dess framtida utveckling beräknats. Lägesbilden över trafiken på landsvägarna granskas i regel två gånger om året. Trafikledsverket ansvarar för att producera informationen. Uppgifterna är en del av den strategiska lägesbilden över trafiknätet.
Trafikprestationen på landsvägarna 2020
År 2020 minskade trafikprestationen på landsvägarna (78 000 km) med i genomsnitt ungefär sju procent som en följd av coronapandemin. Trafikprestationen för person- och paketbilar minskade med omkring sju procent, för lastbilar med omkring två procent och för bussar med omkring 13 procent jämfört med föregående år. Sett till vägklass är de genomsnittliga förändringarna i trafiken annorlunda. På riksvägarna minskade trafikprestationen med ungefär nio procent, på stamvägarna med ungefär sex procent samt på regional- och förbindelsevägarna med ungefär tre procent. Siffrorna beskriver endast den genomsnittliga förändringen, så förändringarna varierar mellan olika månader, vägar och områden.
Trafikprestationen minskade i synnerhet våren 2020, men har efter det så gott som återställts till den tidigare nivån på många platser. Vid platser för naturturism ökade trafikmängderna kraftigt, medan nedgången var märkbar för flygplats- och gränstrafikförbindelserna. Den genomsnittliga nedgången var störst i sydöstra Finland (-13 procent) och minst i Norra Österbotten (-4 procent).
Under de föregående åren var tillväxten för trafikprestationen på landsvägarna väldigt jämn. Coronapandemins effekter på den framtida förändringen i trafikprestationen har inte bedömts i detta sammanhang. Analyserna av trafikmängderna, trafikprognoserna och servicenivån på landsvägarnas huvudleder inom den strategiska lägesbilden för vägnätet baserar sig på källuppgifter från år 2019.
Trafikmängd och prognos
Trafikmängden uttrycks som årsdygnstrafik (ÅDT), det vill säga genomsnittlig dygnstrafikvolym under ett år, och enheten är fordon/dygn.
Trafikmängden ger en helhetsbild av vägens betydelse, användarbehoven för vägen och antalet personer som utsätts för problem på vägen, och därmed i vilken utsträckning reparationer lönar sig.
Mängden tung trafik och prognos
Importtransporterna med tung trafik koncentreras i allt högre grad till axeln Helsingfors–Åbo–Tammerfors, och även exporttransporterna koncentreras till huvudvägarna. Även hamn- och terminalförbindelsernas servicenivå är viktig. Den tunga trafikens tillväxt berör i synnerhet huvudvägarna i södra Finland.

