Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Lintutörmäykset

Tilannekatsauksessa tarkastellaan ilmailun lintutörmäyksiä ja niiden aiheuttamia vaaratilanteita. Tietoja päivitetään vähintään neljä kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Lintutörmäykset

Lintutörmäyksellä tarkoitetaan ilma-aluksen törmäystä lentävään eläimeen (useimmiten lintuun, mutta joskus myös muun lajin edustajaan, kuten lepakkoon). Suurin osa lintutörmäyksistä ei aiheuta vaaratilannetta tai vaikuta lennon kulkuun, mutta niitäkin tapahtuu. Pahimmillaan törmäys lintuun voi johtaa ilma-aluksen hallinnan menetykseen. 

Lintutörmäysten arvioidaan aiheuttavan vuosittain maailmanlaajuisesti noin miljardin euron kustannukset mm. korjauskustannusten ja myöhästymisten muodossa. Uusien lintulajien siirtyessä yhä kauemmas pohjoiseen ja kaluston kehittyessä hiljaisemmaksi ja nopeammaksi myös lintutörmäysten todennäköisyys jatkossa kasvanee. Myös raportointiaktiivisuus lintutörmäyksistä on parantunut viime vuosien aikana.

Tilakuva 2023

Vuonna 2023 Suomessa tai suomalaisille ilma-aluksille raportoitiin tapahtuneen 348 lintutörmäystä. Kokonaismäärä oli vuosien 2013-2022 keskiarvon (278,3) yläpuolella. Suomessa törmäyksiä tapahtui 211 (keskiarvo 174) ja ulkomailla 137 (keskiarvo 107,1). 

Suomessa lintutörmäysten määrä oli nyt koronaa edeltävien vuosien tasolla. Noin puolet törmäyksistä tapahtui Helsinki-Vantaalla. Toisaalta suhteutettuna lentoasemien operaatioihin Helsinki oli samalla tasolla muiden lentoasemien kanssa. Suhteutettujen lukemien perusteella Kemissä ja Kokkolassa tapahtui eniten lintutörmäyksiä. Kaiken kaikkiaan lentoasemien operaatioihin suhteutettuna viime vuonna oli keskiarvoa enemmän tapauksia. 

Useimmiten lintutörmäykset eivät aiheuta merkittävämpiä vaaratilanteita, mutta viime vuonna 1 Helsinki-Vantaalla tapahtunut lintutörmäys luokiteltiin vakavaksi vaaratilanteeksi. Kyseisessä tapauksessa useita lintuja osui liikennelentokoneeseen ja sen moottoreihin lentoonlähdössä. Lentäjät vähensivät toisen moottorin tehoja ja suorittivat onnistuneen laskeutumisen takaisin lentoasemalle. 
Lintutörmäyksistä aiheutuneet vakavat vaaratilanteet ovat olleet harvinaisia, edellinen tällaiseksi luokiteltu tapaus kävi v. 2013, kun haukka tuli pienkoneen tuulilasista läpi ohjaamon puolelle.

Ulkomailla määrät olivat myös likimain koronapandemiaa edeltävällä tasolla. Pääosa tapahtui Italiassa (Rooma), Kreikassa (Rodos) ja Saksassa (Berliini). Näillä alueilla (sekä Espanjassa) on tyypillisestikin suuri osa törmäyksistä tapahtunut. 

Suomessa vuosien 2013-2022 tilastojen perusteella lintutörmäyksiä tapahtui eniten heinä-elokuussa aamulla klo 7-8 välillä. Reilussa puolessa tapauksista lintutörmäys oli tapahtunut lähestymisen tai laskun yhteydessä. Useimmiten koneeseen osui jokin pienikokoinen lintu. Linnun tarkkaa lajia oli harvemmin ilmoitettu, mutta selvästi eniten ilmoituksia on tullut eri pääskysistä ja seuraavaksi eniten eri lokeista. 
Vuonna 2023 tilastot näyttivät muuten samalta, mutta tyypillinen osuman kellonaika oli klo 11-12 välillä.

Itsepalveluraportti

Traficom julkaisee Suomessa tapahtuneiden lintutörmäysten tarkemmat tiedot itsepalveluraporttina, jossa käyttäjä voi itse valita muuttujat, joiden perusteella luvut haluaa näytettävän. Itsepalveluraporttiin pääsee klikkaamalla alla olevaa kuvaa tai suoraan tästä linkistä (Ulkoinen linkki) (Sivu avautuu Microsoftin app.powerbi -palveluun)

Ladattavat liitetiedostot

Katsaus edellisen vuoden turvallisuustilanteeseen:

Aikaisempien vuosien turvallisuuskatsaukset löydät kootusti täältä