SUOSTUMUS: kävijätilastot

Valitse hyväksytkö tilastojen keräämisen

Keräämme sivuston käyttäjistä kävijätilastoja. Tiedot eivät ole henkilöitävissä sinuun. Tiedot tallennetaan ainoastaan Traficomin palvelimille.

Lue lisää: Tietoa sivustosta

Käyttötarkoitus

Tilastot auttavat meitä kehittämään palveluamme. Tilastotietoja käytetään myös osana virastoa koskevia raportteja.

Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Tilannekatsauksessa tarkastellaan tapauksia, jossa matkustajat ovat käyttäytyneet epäasiallisesti tai häiriköineet lentoasemalla tai ilma-aluksessa. Tietoja päivitetään kahdesti vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Häiriköivät matkustajat

Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO määrittelee häiriköivän matkustajan seuraavasti: matkustaja, joka ei noudata sääntöjä lentoasemalla tai ilma-aluksessa, tai lentoaseman henkilöstön tai ilma-aluksen miehistön antamia käskyjä/ohjeita ja tämän johdosta häiritsee järjestystä lentoasemalla tai ilma-aluksessa. 

Tässä katsauksessa lentoaseman osalta tarkastellaan henkilöitä, jotka ovat saapumassa tai lähtemässä lentoasemalla matkustajana, ei esimerkiksi lentoasemalle matkustajaa saattamaan tulleita tai muuten satunnaisesti lentoasemalla oleskelevia henkilöitä. 

Ilmoitukset häiriköivistä matkustajista 2024

Vuonna 2024 raportoitiin 267 tapausta, joissa matkustaja oli käyttäytynyt häiritsevästi suomalaisella lentoasemalla tai suomalaisessa ilma-aluksessa. Määrä kasvoi lähes 20% edellisvuoteen verrattuna. 
Vuoden viimeisellä neljänneksellä raportoitiin yhteensä 84 tällaista tapausta. Vuosien 2019-2023 keskiarvo vastaavalla ajalla oli 38 tapausta, eli määrä oli yli kaksinkertainen keskiarvoon nähden. 

Viime vuonna suurin osa häiriköintitapauksista tapahtui lennon reittivaiheen aikana. Myös aiempina vuosina tämä oli tyypillisin vaihe. Näissä tilanteissa matkustaja oli esimerkiksi käyttäytynyt uhkaavasti tai häiritsevästi tai ollut merkittävän päihtynyt. Erityisesti humalatilasta johtuvat häiriöt jatkoivat kasvuaan vuoden aikana. Humalatila yhdistettynä miehistön ohjeiden noudattamatta jättämiseen on turvallisuusriski niin asianomaiselle kuin myös muille lentokoneessa oleville.

Suomen lentoasemilla käyneistä tilanteista Helsinki-Vantaalla tapahtui ylivoimaisesti suurin osa, koska kyseessä on myös matkustajamääriltään selvästi vilkkain lentoasema. 

Tapahtumatyypit

Lennon aikana tapahtuva häirikkökäyttäytyminen voidaan jakaa kolmeen tyypilliseen ilmenemismuotoon: 

  1. Suurimpana ryhmänä näistä on häiritsevä käytös (verbaalinen häirintä, liiallinen päihtymystila, tupakointi). Vuonna 2024 raportoitiin yhteensä 150 tämäntyyppistä tapausta. 
  2. Toinen merkittävä tapaustyyppi on henkilökunnan ohjeiden noudattamatta jättäminen (turvavyön merkkivalon huomioimatta jättäminen, annettujen turvallisuusohjeiden ja käskyjen noudattamatta jättäminen, turvavälineisiin kajoaminen), joita raportoitiin vuonna 2024 yhteensä 107 tapausta.
  3. Vakavimpana ilmenemismuotona on fyysinen väkivalta. Tällaisia tapauksia raportoitiin vuonna 2024 yhteensä 10. 

Lentokoneen wc-tiloissa tupakointi on myös riskitekijä lentokoneessa tapahtuvaan tulipaloon, jonka seuraukset voivat olla hyvin vakavat ja voivat pahimmillaan johtaa ilma-aluksen hallinnan menetykseen. Näiden tapausten kehitystä on tarkemmin seurattu Ilma-alusten hallinnan menetys lennon aikana (LOC-I) (Ulkoinen linkki) -sivulla. 

Lentoasemilla tyypillinen tilanne liittyi päihtymykseen tai verbaaliseen häirintään. Esimerkiksi vitsailu pommista otetaan aina vakavasti ilmailussa ja tilanne käsitellään joka kerta todellisena uhkana. Seurauksena tällaisista puheista on useimmiten lennolta pääsyn epääminen ja poliisin paikalle kutsuminen (lentoasemalta poisto ja mahdollisesti sakko). Väkivallan uhka on myös valitettavasti lisääntynyt vuoden 2024 aikana.

Matkustajan on hyvä muistaa, että lentoasemalla ja lentokoneessa vain hän itse on vastuussa omasta käyttäytymisestään sekä sen mahdollisista seuraamuksista. Häirikkökäyttäytymistä ei voida, eikä tulla hyväksymään.

Ilmoitukset häiriköivistä matkustajista Suomessa tai suomalaisissa ilma-aluksissa

Pylväskaavio: 6 pylvästä.
Kaaviossa on 1 X-akseli, jossa on categories.
Kaaviossa on 1 Y-akseli, jossa on kpl. Alue alkaen 0 ja päättyen 300.
Interaktiivinen kaavio päättyy

Lennon vaiheet, joissa häiriköintiä tapahtunut 2019-2023

Pylväskaavio: 7 pylvästä.
Kaaviossa on 1 X-akseli, jossa on categories.
Kaaviossa on 1 Y-akseli, jossa on kpl. Alue alkaen 0 ja päättyen 400.
Interaktiivinen kaavio päättyy