Tilannekatsauksessa tarkastellaan tapauksia, jossa matkustajat ovat käyttäytyneet epäasiallisesti tai häiriköineet lentoasemalla tai ilma-aluksessa. Tietoja päivitetään kahdesti vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Häiriköivät matkustajat
Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO määrittelee häiriköivän matkustajan seuraavasti: matkustaja, joka ei noudata sääntöjä lentoasemalla tai ilma-aluksessa, tai lentoaseman henkilöstön tai ilma-aluksen miehistön antamia käskyjä/ohjeita ja tämän johdosta häiritsee järjestystä lentoasemalla tai ilma-aluksessa.
Tässä katsauksessa lentoaseman osalta tarkastellaan henkilöitä, jotka ovat saapumassa tai lähtemässä lentoasemalla matkustajana, ei esimerkiksi lentoasemalle matkustajaa saattamaan tulleita tai muuten satunnaisesti lentoasemalla oleskelevia henkilöitä.
Ilmoitukset häiriköivistä matkustajista 2024
Vuonna 2024 raportoitiin 267 tapausta, joissa matkustaja oli käyttäytynyt häiritsevästi suomalaisella lentoasemalla tai suomalaisessa ilma-aluksessa. Määrä kasvoi lähes 20% edellisvuoteen verrattuna.
Vuoden viimeisellä neljänneksellä raportoitiin yhteensä 84 tällaista tapausta. Vuosien 2019-2023 keskiarvo vastaavalla ajalla oli 38 tapausta, eli määrä oli yli kaksinkertainen keskiarvoon nähden.
Viime vuonna suurin osa häiriköintitapauksista tapahtui lennon reittivaiheen aikana. Myös aiempina vuosina tämä oli tyypillisin vaihe. Näissä tilanteissa matkustaja oli esimerkiksi käyttäytynyt uhkaavasti tai häiritsevästi tai ollut merkittävän päihtynyt. Erityisesti humalatilasta johtuvat häiriöt jatkoivat kasvuaan vuoden aikana. Humalatila yhdistettynä miehistön ohjeiden noudattamatta jättämiseen on turvallisuusriski niin asianomaiselle kuin myös muille lentokoneessa oleville.
Suomen lentoasemilla käyneistä tilanteista Helsinki-Vantaalla tapahtui ylivoimaisesti suurin osa, koska kyseessä on myös matkustajamääriltään selvästi vilkkain lentoasema.
Tapahtumatyypit
Lennon aikana tapahtuva häirikkökäyttäytyminen voidaan jakaa kolmeen tyypilliseen ilmenemismuotoon:
- Suurimpana ryhmänä näistä on häiritsevä käytös (verbaalinen häirintä, liiallinen päihtymystila, tupakointi). Vuonna 2024 raportoitiin yhteensä 150 tämäntyyppistä tapausta.
- Toinen merkittävä tapaustyyppi on henkilökunnan ohjeiden noudattamatta jättäminen (turvavyön merkkivalon huomioimatta jättäminen, annettujen turvallisuusohjeiden ja käskyjen noudattamatta jättäminen, turvavälineisiin kajoaminen), joita raportoitiin Vuonna 2024 raportoitiin yhteensä 107 tapausta.
- Vakavimpana ilmenemismuotona on fyysinen väkivalta. Tällaisia tapauksia raportoitiin vuonna 2024 yhteensä 10.
Lentokoneen wc-tiloissa tupakointi on myös riskitekijä lentokoneessa tapahtuvaan tulipaloon, jonka seuraukset voivat olla hyvin vakavat ja voivat pahimmillaan johtaa ilma-aluksen hallinnan menetykseen. Näiden tapausten kehitystä on tarkemmin seurattu Ilma-alusten hallinnan menetys lennon aikana (LOC-I) (Ulkoinen linkki) -sivulla.
Lentoasemilla tyypillinen tilanne liittyi päihtymykseen tai verbaaliseen häirintään. Esimerkiksi vitsailu pommista otetaan aina vakavasti ilmailussa ja tilanne käsitellään joka kerta todellisena uhkana. Seurauksena tällaisista puheista on useimmiten lennolta pääsyn epääminen ja poliisin paikalle kutsuminen (lentoasemalta poisto ja mahdollisesti sakko). Väkivallan uhka on myös valitettavasti lisääntynyt vuoden 2024 aikana.
Matkustajan on hyvä muistaa, että lentoasemalla ja lentokoneessa vain hän itse on vastuussa omasta käyttäytymisestään sekä sen mahdollisista seuraamuksista. Häirikkökäyttäytymistä ei voida, eikä tulla hyväksymään.
Ladattavat liitetiedostot
Katsaus edellisen vuoden turvallisuustilanteeseen: