Förstasidan: Tieto Traficom
Förstasidan: Tieto Traficom
Meny

Sammanfattning av utvecklingsbehoven i landsvägsnätet 2022–2033

I lägesbilden har utvecklingsbehoven i landsvägsnätet granskats särskilt med tanke på säkerheten, funktionen och olägenheter. Lägesbilden uppdateras i regel två gånger om året. Trafikledsverket ansvarar för att producera informationen. Uppgifterna är en del av den strategiska lägesbilden över trafiknätet.

Landsvägsnätets utvecklingsbehov 2021–2032

Omkring 200 vägkilometer av landsvägarnas huvudleder har de mest betydande bristerna i servicenivån med tanke på smidigheten, säkerheten eller miljöolägenheterna. Dessa vägavsnitts servicenivå bör höjas för att motsvara förordningens krav samt de nuvarande trafikmängderna och transportbehoven. Dessutom behövs det på ungefär 1 800 kilometer mindre åtgärder för att trygga en tillräcklig servicenivå.

De mest betydande investeringsbehoven på landsvägarnas huvudleder uppgår till 2–3 miljarder euro under de närmaste ca 10 åren. I synnerhet utvecklingsåtgärder på landsvägarnas huvudleder förbättrar märkbart servicenivån och säkerheten för näringslivets transporter. De största utvecklingsbehoven gäller riksvägarna 3, 4, 9, 12, 15 och 25, stamvägarna 40 och 50 samt riksvägarna 2, 5, 6, 8, 13, 19 och 21.

Med den finansieringsnivå som föreslås i Trafik 12-planen kan omkring 1/4 av de mest betydande investeringsbehoven på huvudlederna förverkligas under granskningsperioden. När man beaktar den ökning av mängden problem i fråga om smidigheten som sker under samma period (ca 200 km), ökar den totala mängden brister i servicenivån till nästan det dubbla jämfört med nuläget. Detta beror på den förväntade tillväxten i vägtrafiken och den ökade trängseln fram till år 2032.

Taulukossa maanteiden pääväylien liikennemäärät, palvelutasopuutteet investointitarpeet yhteysväleittäin.
Bild: Huvudlederna på Finlands karta.