Förstasidan: Tieto Traficom
Förstasidan: Tieto Traficom
Meny

Reparationsskulden för järnvägarnas huvudleder

Med hjälp av indikatorn följs utvecklingen av reparationsskulden för järnvägarnas huvudleder upp till stöd för riktningen av anslagen för bastrafikledshållningen. Dessa uppgifter, som ingår i uppföljningen enligt trafiksystemplanen Trafik 12, uppdateras i regel en gång om året. Trafikledsverket ansvarar för att producera informationen. Tills vidare har informationen på denna webbplats publicerats endast på finska.

ARVIO VIIMEISIMMÄSTÄ KEHITYKSESTÄ

Kehitys Liikenne 12 -suunnitelman tavoitteiden toteutumista hidastavaa

Vuoden 2023 alussa rautateiden korjausvelkaa pääväylillä oli n. 923 miljoonaa euroa. Korjausvelka on kasvussa kustannustason nousun johdosta.

Liikenne 12 -suunnitelma pyrkii valtion väyläverkon korjausvelan lyhentämiseen kustannustehokkaasti kysynnän mukaan priorisoiden elinkeinoelämän ja työssäkäynnin tarpeet. Tästä syystä korjausvelan kehitystä rataverkolla seurataan pääväylien osalta.

Rataverkon korjausvelasta yli puolet on rautateiden pääverkolla. Rataverkon korjausvelka näkyy rataverkon nopeusrajoituksina ja junaliikenteen täsmällisyyttä heikentävinä vikoina.

Vuoden 2023 alussa rautateiden korjausvelkaa pääväylillä oli n. 923 miljoonaa euroa. Korjausvelka on nopeassa kasvussa kustannustason nousun johdosta.