Siirry hakuun

Korjausvelka rautateiden pääväylillä

Mittarilla seurataan korjausvelan kehitystä rautateiden pääväylillä perusväylänpidon määrärahojen kohdentamisen tueksi. Näitä Liikenne 12 -seurantaan kuuluvia tietoja päivitetään lähtökohtaisesti kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Väylävirasto.

ARVIO VIIMEISIMMÄSTÄ KEHITYKSESTÄ

Liikenne 12 –seurantamittarinkehitystä arvioidaan seuraavassa päivityksessä

Vuonna 2020 rautateiden pääväylien korjausvelka kasvoi eniten asetinlaitteiden kohdalla noin 28 miljoonalla eurolla.

Liikenne 12 -suunnitelma pyrkii valtion väyläverkon korjausvelan lyhentämiseen kustannustehokkaasti kysynnän mukaan priorisoiden elinkeinoelämän ja työssäkäynnin tarpeet. Tästä syystä korjausvelan kehitystä rataverkolla seurataan pääväylien osalta.

Rataverkon korjausvelasta yli puolet on rautateiden pääverkolla. Rataverkon korjausvelka näkyy rataverkon nopeusrajoituksina ja junaliikenteen täsmällisyyttä heikentävinä vikoina.

Suurimmat rautateiden korjausvelkaa kerryttävät omaisuuslajit ovat radan päällysrakenne (399 milj. euroa) ja asetinlaitteet (195 milj. euroa).

Vuonna 2020 pääväylien korjausvelka kasvoi eniten asetinlaitteiden kohdalla noin 28 miljoonalla eurolla.