Korjausvelka rautateiden pääväylillä
Mittarilla seurataan korjausvelan kehitystä rautateiden pääväylillä perusväylänpidon määrärahojen kohdentamisen tueksi. Näitä Liikenne 12 -seurantaan kuuluvia tietoja päivitetään lähtökohtaisesti kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Väylävirasto.
ARVIO VIIMEISIMMÄSTÄ KEHITYKSESTÄ

Vuonna 2022 rautateiden korjausvelkaa pääväylillä oli n. 745 M €. Pääväylien korjausvelka kasvoi eniten päällysrakenteen osalta noin 7 miljoonalla eurolla.
Liikenne 12 -suunnitelma pyrkii valtion väyläverkon korjausvelan lyhentämiseen kustannustehokkaasti kysynnän mukaan priorisoiden elinkeinoelämän ja työssäkäynnin tarpeet. Tästä syystä korjausvelan kehitystä rataverkolla seurataan pääväylien osalta.
Rataverkon korjausvelasta yli puolet on rautateiden pääverkolla. Rataverkon korjausvelka näkyy rataverkon nopeusrajoituksina ja junaliikenteen täsmällisyyttä heikentävinä vikoina.
Suurimmat rautateiden korjausvelkaa kerryttävät omaisuuslajit ovat radan päällysrakenne (406 M€) ja asetinlaitteet (195 M€).
Vuonna 2022 pääväylien korjausvelka kasvoi eniten päällysrakenteen osalta noin 7 miljoonalla eurolla.