Förstasidan: Tieto Traficom
Förstasidan: Tieto Traficom
Meny

Postutdelning

Statistiken innehåller uppgifter om postutdelning och posttjänster som Posti Ab har lämnat till Traficom. Uppgifterna sammanställs en gång om året. För produktionen av informationen ansvarar Transport- och kommunikationsverket Traficom.

Förklaringar

Diagrammet Hushåll som avviker från utdelningen fem dagar i veckan beskriver antalet hushåll till vilka samhällsomfattande brevförsändelser inte delas ut fem dagar i veckan. Enligt postlagen ska brevförsändelser som ingår i de samhällsomfattande tjänsterna samlas in och delas ut åtminstone fem dagar i veckan, med iakttagande av den i 19 § föreskrivna kvalitetsnormen. Genom ändringen av postlagen den 15 september 2017 får avvikelse göras hos högst 1 000 hushåll, när det till exempel är fråga om hushåll i svårtillgängliga skärgårds- eller ödemarksområden. Posti lämnar till Traficom årligen uppgifter om de hushåll till vilka post delas ut mera sällan än fem dagar i veckan på basis av denna grund.

Postis utdelningstjänster på basis av personliga särskilda behov beskriver antalet de hushåll till vilka utdelningstjänsten har organiserats på ett avvikande sätt, till exempel på basis av särskilda personliga behov (till exempel personer över 75 år och personer med nedsatt rörlighet). Post kan bli utdelad avvikande från områdets utdelningssätt exempelvis i lägenhetens brevinkast, i en postlåda som placerats i omedelbar närhet av bostadens ytterdörr eller i en postlåda vid tomtens kör- och gånganslutning. Posti lämnar till Traficom årligen uppgifter om de hushåll vars utdelningstjänst beaktar personliga specialbehov.

I figuren Postis verksamhetsställen presenteras antalet Posti Ab:s egna verksamhetsställen, postombud, avhämtningsställen, paketautomater och pop-up avhämtningsställen. I varje kommun ska det enligt postlagen finnas ett verksamhetsställe. Paketautomaterna omfattar både privata och offentliga automater (Smartpost).