Betydande störningar i funktionen hos kommunikationsnät och -tjänster
Statistiken för betydande störningar i funktionen hos kommunikationsnät och -tjänster beskriver antalet, tjänsteeffekterna av och orsakerna till betydande funktionsstörningar, det vill säga störningar i klass A, B och C, i de kommunikationsnät och -tjänster som teleföretagen tillhandahåller. Uppgifterna uppdateras en gång i halvåret. Statistiken härleds från de uppgifter om störningar som teleföretagen har anmält till Traficom.
Teleföretagen anmäler betydande funktionsstörningar i sina nät och tjänster till Traficom. I Traficoms föreskrift klassificeras funktionsstörningarna i allvarlighetsklasser enligt den kommunikationstjänst, det geografiska område och det antal slutanvändare som påverkas av störningen i tjänsten.
I figuren ovan anges orsakerna till betydande funktionsstörningar, alltså störningar i klass A, B och C, som teleföretagen anmäler till Traficom. Orsakerna anges i procentuella andelar emedan en störning kan ha flera orsaker.
Förutom funktionsstörningars allvar monitorerar Traficom störningarnas effekter, alltså vilka kommunikationstjänster som mest drabbas av störningarna. I figuren ovan anges de effekter som betydande funktionsstörningar, dvs. klass A, B och C, har på tjänster. Effekterna anges i procentuella andelar emedan en störning kan påverka flera olika tjänster.
Förklaringar
ALLVARLIGHETSKLASSER
Det finns totalt fyra allvarlighetsklasser: A, B, C och D. Störning av klass A är allvarligast och störning av klass D lindrigast. Teleföretagen skickar detaljerade anmälningar om störningarna av klass A, B och C (störningar av klass D anmäls inte).
När det till exempel är fråga om en störning i funktionen i telefonitjänster är allvarlighetsklasserna följande på basis av antalet användare:
A (allvarligast) | Påverkar minst 100 000 personer |
B | Påverkar minst 10 000 personer |
C | Påverkar minst 1000 personer |
För televisionstjänster där användare inte kan följa sändningen därför att bild saknas klassificeras på basis av antalet användare enligt följande:
A (allvarligast) | Påverkar minst 300 000 personer |
B | Påverkar minst 100 000 personer |
C | Påverkar minst 50 000 personer |
TJÄNSTENKATEGORIER
Masskommunikationstjänster | Störningar som påverkar radio- och tv-tjänster |
E-post | Störning i e-posttjänster |
Mobiltjänster | Telefonitjänster, internetaccesstjänster, dvs. datatjänster) och kortmeddelandetjänster (SMS och MMS) som erbjuds i mobilnätet. |
Andra trådlösa nät | Till exempel satellit-, WiMAX- och WLAN-nättjänster |
Internetaccesstjänst i det fasta nätet | Fasta bredbandsförbindelser, bl.a. xDSL- eller kabelmodemtjänster |
Allmän telefonitjänst i det fasta nätet | Fasta telefonförbindelser, t.ex. PSTN-tjänster |
ORSAKER TILL STÖRNINGAR
När teleföretagen gör en anmälan om betydande funktionsstörningar ger de samtidigt information om orsakerna till störningar. På basis av uppföljningen av orsakerna är det möjligt att förebygga funktionsstörningar genom att koncentrera sig på de faktorer som påverkar hur störningarna uppstår.
Elavbrott | En störning i den allmänna eldistributionen medför att elmatningen till en komponent i ett kommunikationsnät eller i en kommunikationstjänst avbryts (och reservkraft har tagit slut) |
Fel i ström-försörjningen | Problem som beror på störningar i strömförsörjningen i ett utrustningsutrymme. |
Kabelbrott | Fel i datakabel. |
Hårdvarufel | Fel i anläggning som används för ett kommunikationsnät eller en -tjänst. |
Mjukvarufel | Störning som beror på programvara i anläggning som används för kommunikationstjänsten |
Problem i apparatrum | Störning som anknyter till förhållandena i apparatrum (t.ex. temperatur eller fuktighet) samt till tillgängligheten och tillförlitligheten av utrustningsutrymmet. |
Uppdatering eller ändringsarbete | Störningar till följd av uppdatering eller ändring av en komponent i kommunikationsnät eller kommunikationstjänst |
Okänd | Den underliggande orsaken kan inte utrönas |
Annan orsak | Kan inte klassificeras i någon av kategorierna ovan. |