Förstasidan: Tieto Traficom
Förstasidan: Tieto Traficom
Meny

Betydande störningar i funktionen hos kommunikationsnät och -tjänster

Statistiken för betydande störningar i funktionen hos kommunikationsnät och -tjänster beskriver antalet, tjänsteeffekterna av och orsakerna till betydande funktionsstörningar, det vill säga störningar i klass A, B och C, i de kommunikationsnät och -tjänster som teleföretagen tillhandahåller. Uppgifterna uppdateras en gång i halvåret. Statistiken härleds från de uppgifter om störningar som teleföretagen har anmält till Traficom.

Teleföretagen anmäler betydande funktionsstörningar i sina nät och tjänster till Traficom. I Traficoms föreskrift klassificeras funktionsstörningarna i allvarlighetsklasser enligt den kommunikationstjänst, det geografiska område och det antal slutanvändare som påverkas av störningen i tjänsten.

I figuren ovan anges orsakerna till betydande funktionsstörningar, alltså störningar i klass A, B och C, som teleföretagen anmäler till Traficom. Orsakerna anges i procentuella andelar emedan en störning kan ha flera orsaker.

Förutom funktionsstörningars allvar monitorerar Traficom störningarnas effekter, alltså vilka kommunikationstjänster som mest drabbas av störningarna. I figuren ovan anges de effekter som betydande funktionsstörningar, dvs. klass A, B och C, har på tjänster. Effekterna anges i procentuella andelar emedan en störning kan påverka flera olika tjänster.

Förklaringar

ALLVARLIGHETSKLASSER

Det finns totalt fyra allvarlighetsklasser: A, B, C och D. Störning av klass A är allvarligast och störning av klass D lindrigast. Teleföretagen skickar detaljerade anmälningar om störningarna av klass A, B och C (störningar av klass D anmäls inte).

När det till exempel är fråga om en störning i funktionen i telefonitjänster är allvarlighetsklasserna följande på basis av antalet användare:

A (allvarligast)Påverkar minst 100 000 personer
BPåverkar minst 10 000 personer
CPåverkar minst 1000 personer

För televisionstjänster där användare inte kan följa sändningen därför att bild saknas klassificeras på basis av antalet användare enligt följande:

A (allvarligast)Påverkar minst 300 000 personer
BPåverkar minst 100 000 personer
CPåverkar minst 50 000 personer

TJÄNSTENKATEGORIER

Masskommunikationstjänster

Störningar som påverkar radio- och tv-tjänster

E-post

Störning i e-posttjänster

Mobiltjänster

Telefonitjänster, internetaccesstjänster, dvs. datatjänster) och kortmeddelandetjänster (SMS och MMS) som erbjuds i mobilnätet.

Andra trådlösa nät

Till exempel satellit-, WiMAX- och WLAN-nättjänster

Internetaccesstjänst i det fasta nätet

Fasta bredbandsförbindelser, bl.a. xDSL- eller kabelmodemtjänster

Allmän telefonitjänst i det fasta nätet

Fasta telefonförbindelser, t.ex. PSTN-tjänster

ORSAKER TILL STÖRNINGAR

När teleföretagen gör en anmälan om betydande funktionsstörningar ger de samtidigt information om orsakerna till störningar. På basis av uppföljningen av orsakerna är det möjligt att förebygga funktionsstörningar genom att koncentrera sig på de faktorer som påverkar hur störningarna uppstår.

Elavbrott

En störning i den allmänna eldistributionen medför att elmatningen till en komponent i ett kommunikationsnät eller i en kommunikationstjänst avbryts (och reservkraft har tagit slut)

Fel i ström-försörjningen

Problem som beror på störningar i strömförsörjningen i ett utrustningsutrymme.

Kabelbrott

Fel i datakabel.

Hårdvarufel

Fel i anläggning som används för ett kommunikationsnät eller en -tjänst.

Mjukvarufel

Störning som beror på programvara i anläggning som används för kommunikationstjänsten

Problem i apparatrum

Störning som anknyter till förhållandena i apparatrum (t.ex. temperatur eller fuktighet) samt till tillgängligheten och tillförlitligheten av utrustningsutrymmet.

Uppdatering eller ändringsarbete

Störningar till följd av uppdatering eller ändring av en komponent i kommunikationsnät eller kommunikationstjänst

Okänd

Den underliggande orsaken kan inte utrönas

Annan orsak

Kan inte klassificeras i någon av kategorierna ovan.