Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Viestintäverkkojen ja -palvelujen merkittävät toimivuushäiriöt tilastossa kuvaavat teleyritysten tarjoamien viestintäverkkojen ja -palvelujen merkittävien eli ns. vakavuusluokkien A, B ja C toimivuushäiriöiden määrät, palveluvaikutukset ja syyt. Tieto päivitetään kerran puolessa vuodessa. Tilastot saadaan teleyritysten Traficomille ilmoittamista häiriöistä.

Teleyritykset ilmoittavat Traficomille verkkojensa ja palvelujensa merkittävistä toimivuushäiriöistä. Traficomin määräys jakaa toimivuushäiriöt vakavuusluokkiin sen mukaan, mihin viestintäpalveluun, miten suurella maantieteellisellä alueella ja kuinka monen käyttäjän palvelujen käyttöön häiriötilanne vaikuttaa.

Yllä olevassa kuvaajassa on esitetty merkittävien eli A, B ja C luokkien toimivuushäiriöiden, joista teleyritykset ilmoittavat Traficomille, syyt. Syyt on ilmoitettu prosentuaalisina osuuksina, koska yhdellä häiriötilanteella voi olla useampia syitä.

Toimivuushäiriöiden vakavuuden lisäksi Traficom seuraa häiriöiden palveluvaikutuksia eli sitä, mihin viestintäpalveluihin merkittävät häiriöt eniten vaikuttavat. Yllä olevassa kuvaajassa on kuvattu merkittävien toimivuushäiriöiden eli A, B ja C luokan häiriöiden palveluvaikutukset. Vaikutukset palveluihin on ilmoitettu prosentuaalisina osuuksina, koska yksi häiriö voi vaikuttaa useaan eri palveluun.

Selitteet

Vakavuusluokat

Vakavuusluokkia on yhteensä neljä: A, B, C ja D. Luokan A häiriötilanne on vakavin ja luokan D lievin. Traficom saa teleyrityksiltä yksityiskohtaiset ilmoitukset vakavuusluokkien A, B ja C häiriöistä (ei luokan D häiriöistä).

Esimerkiksi puhelinpalvelun toimivuuteen liittyvissä häiriössä käyttäjämäärän mukainen vakavuusluokitus on seuraava:

A (vakavin)Vaikuttaa vähintään 100 000 henkilöön
Bvaikuttaa vähintään 10 000 henkilöön
Cvaikuttaa vähintään 1000 henkilöön

Televisiopalveluissa taas sellaisten häiriöiden, joiden johdosta käyttäjä ei pysty seuraamaan lähetystä, koska kuva puuttuu, käyttäjämäärän mukainen vakavuusluokka on:

A (vakavin)Vaikuttaa vähintään 300 000 henkilöön
Bvaikuttaa vähintään 100 000 henkilöön
Cvaikuttaa vähintään 50 000 henkilöön

Palveluiden jaottelu

JoukkoviestintäpalvelutRadio- ja televisiopalveluihin vaikuttaneet häiriöt
SähköpostiSähköpostipalvelujen häiriö
MatkaviestinpalvelutMatkaviestinverkossa tarjotut puhelinpalvelut, internetyhteyspalvelut (eli datapalvelut) ja lyhytviestipalvelut (SMS ja MMS)
Muu langaton verkkoEsimerkiksi satelliitti-, WiMAX- ja WLAN-verkkopalvelut
Kiinteän verkon internetyhteyspalveluKiinteät laajakaistayhteydet, muun muassa xDSL- tai kaapelimodeemipalvelut
Kiinteän verkon yleinen puhelinpalveluKiinteät puhelinyhteydet, esimerkiksi PSTN-palvelu

Häiriötilanteiden syyt

Ilmoittaessaan merkittävistä toimivuushäiriöistä teleyritykset kertovat myös tiedot häiriöiden syistä. Syiden seurannan perusteella toimivuushäiriöitä on mahdollista ehkäistä keskittymällä niihin tekijöihin, jotka vaikuttavat häiriöiden syntyyn.

SähkökatkosYleisen sähkönjakelun häiriön vuoksi viestintäverkon tai -palvelun komponentin tehonsyöttö katkeaa (ja varavoima on kulunut loppuun)
Voimalaitejärjestelmän vikaLaitetilan tehonsyöttöjärjestelmien häiriöstä johtuva toimivuusongelma
KaapelikatkosTietoliikennekaapeli vikaantuu
Laitevika (ns. hardware häiriö)Viestintäverkon tai -palvelun toteuttamiseen käytetty laite vikaantuu
Ohjelmistovika (ns. software-häiriö)Palvelun toteuttamiseen käytettävän laitteen ohjelmistosta johtuva häiriö
LaitetilaongelmatLaitetilan olosuhteisiin (kuten lämpötila tai kosteus), käytettävyyteen tai luotettavuuteen liittyvä häiriö
Päivitys- tai muutostyöViestintäverkon tai -palvelun komponenttiin tehdyn päivityksen tai muutostyön seurauksena syntynyt häiriö
Ei tiedossaHäiriön aiheuttajaa ei ole saatu selville
Muu syyEi voida luokitella mihinkään edellä lueteltuun syykategoriaan