Viestintäverkkojen ja -palvelujen merkittävät toimivuushäiriöt tilastossa kuvaavat teleyritysten tarjoamien viestintäverkkojen ja -palvelujen merkittävien eli ns. vakavuusluokkien A, B ja C toimivuushäiriöiden määrät, palveluvaikutukset ja syyt. Tieto päivitetään kerran puolessa vuodessa. Tilastot saadaan teleyritysten Traficomille ilmoittamista häiriöistä.
Teleyritykset ilmoittavat Traficomille verkkojensa ja palvelujensa merkittävistä toimivuushäiriöistä. Traficomin määräys jakaa toimivuushäiriöt vakavuusluokkiin sen mukaan, mihin viestintäpalveluun, miten suurella maantieteellisellä alueella ja kuinka monen käyttäjän palvelujen käyttöön häiriötilanne vaikuttaa.
Yllä olevassa kuvaajassa on esitetty merkittävien eli A, B ja C luokkien toimivuushäiriöiden, joista teleyritykset ilmoittavat Traficomille, syyt. Syyt on ilmoitettu prosentuaalisina osuuksina, koska yhdellä häiriötilanteella voi olla useampia syitä.
Toimivuushäiriöiden vakavuuden lisäksi Traficom seuraa häiriöiden palveluvaikutuksia eli sitä, mihin viestintäpalveluihin merkittävät häiriöt eniten vaikuttavat. Yllä olevassa kuvaajassa on kuvattu merkittävien toimivuushäiriöiden eli A, B ja C luokan häiriöiden palveluvaikutukset. Vaikutukset palveluihin on ilmoitettu prosentuaalisina osuuksina, koska yksi häiriö voi vaikuttaa useaan eri palveluun.
Selitteet
Vakavuusluokat
Vakavuusluokkia on yhteensä neljä: A, B, C ja D. Luokan A häiriötilanne on vakavin ja luokan D lievin. Traficom saa teleyrityksiltä yksityiskohtaiset ilmoitukset vakavuusluokkien A, B ja C häiriöistä (ei luokan D häiriöistä).
Esimerkiksi puhelinpalvelun toimivuuteen liittyvissä häiriössä käyttäjämäärän mukainen vakavuusluokitus on seuraava:
A (vakavin) | Vaikuttaa vähintään 100 000 henkilöön |
B | vaikuttaa vähintään 10 000 henkilöön |
C | vaikuttaa vähintään 1000 henkilöön |
Televisiopalveluissa taas sellaisten häiriöiden, joiden johdosta käyttäjä ei pysty seuraamaan lähetystä, koska kuva puuttuu, käyttäjämäärän mukainen vakavuusluokka on:
A (vakavin) | Vaikuttaa vähintään 300 000 henkilöön |
B | vaikuttaa vähintään 100 000 henkilöön |
C | vaikuttaa vähintään 50 000 henkilöön |
Palveluiden jaottelu
Joukkoviestintäpalvelut | Radio- ja televisiopalveluihin vaikuttaneet häiriöt |
Sähköposti | Sähköpostipalvelujen häiriö |
Matkaviestinpalvelut | Matkaviestinverkossa tarjotut puhelinpalvelut, internetyhteyspalvelut (eli datapalvelut) ja lyhytviestipalvelut (SMS ja MMS) |
Muu langaton verkko | Esimerkiksi satelliitti-, WiMAX- ja WLAN-verkkopalvelut |
Kiinteän verkon internetyhteyspalvelu | Kiinteät laajakaistayhteydet, muun muassa xDSL- tai kaapelimodeemipalvelut |
Kiinteän verkon yleinen puhelinpalvelu | Kiinteät puhelinyhteydet, esimerkiksi PSTN-palvelu |
Häiriötilanteiden syyt
Ilmoittaessaan merkittävistä toimivuushäiriöistä teleyritykset kertovat myös tiedot häiriöiden syistä. Syiden seurannan perusteella toimivuushäiriöitä on mahdollista ehkäistä keskittymällä niihin tekijöihin, jotka vaikuttavat häiriöiden syntyyn.
Sähkökatkos | Yleisen sähkönjakelun häiriön vuoksi viestintäverkon tai -palvelun komponentin tehonsyöttö katkeaa (ja varavoima on kulunut loppuun) |
Voimalaitejärjestelmän vika | Laitetilan tehonsyöttöjärjestelmien häiriöstä johtuva toimivuusongelma |
Kaapelikatkos | Tietoliikennekaapeli vikaantuu |
Laitevika (ns. hardware häiriö) | Viestintäverkon tai -palvelun toteuttamiseen käytetty laite vikaantuu |
Ohjelmistovika (ns. software-häiriö) | Palvelun toteuttamiseen käytettävän laitteen ohjelmistosta johtuva häiriö |
Laitetilaongelmat | Laitetilan olosuhteisiin (kuten lämpötila tai kosteus), käytettävyyteen tai luotettavuuteen liittyvä häiriö |
Päivitys- tai muutostyö | Viestintäverkon tai -palvelun komponenttiin tehdyn päivityksen tai muutostyön seurauksena syntynyt häiriö |
Ei tiedossa | Häiriön aiheuttajaa ei ole saatu selville |
Muu syy | Ei voida luokitella mihinkään edellä lueteltuun syykategoriaan |