Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Tilannekatsauksessa tarkastellaan kiitotiepoikkeamia Suomessa. Tietoja päivitetään 2 kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Kiitotiepoikkeamat 2024

Vuonna 2024 Suomessa raportoitiin 60 kiitotiepoikkeamaa eli tapausta, joissa ilma-alus, ajoneuvo tai henkilö oli virheellisesti kiitotiellä tai sen suoja-alueella. Määrä oli hieman yli vuosien 2014–2023 keskiarvon (57), mutta lähes samalla tasolla kuin edellisenä vuonna. Myös operaatiomääriin suhteutettuna kiitotiepoikkeamien määrä pysyi samalla tasolla kuin edellisenä vuonna (noin 21 tapausta per 100 000 operaatiota), mutta se oli korkeampi kuin kymmenen vuoden keskiarvo.

Yksi kiitotiepoikkeamista luokiteltiin vakavaksi vaaratilanteeksi. Viimeisen kymmenen vuoden aikana kiitotiepoikkeamat ovat johtaneet keskimäärin hieman alle kahteen vakavaan vaaratilanteeseen vuosittain. Vuoden 2024 vakava vaaratilanne tapahtui valvomattomalla lentopaikalla, kuten on ollut tyypillistä aiempinakin vuosina. Tapauksessa purjekone joutui keskeyttämään laskeutumisensa ja tekemään ylösvedon, kun kiitotielle ilmestyi pakettiauto.

Kiitotiepoikkeamat eivät ole Suomessa aiheuttaneet onnettomuuksia viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Kiitotiepoikkeama määritellään tilanteeksi, jossa ilma-alus, ajoneuvo tai henkilö päätyy kiitotielle tai sen suoja-alueelle ilman lupaa tai muuten virheellisesti. Valvomattomilla lentopaikoilla, joissa ei ole lennonjohtoa antamassa lupia kiitotielle, poikkeamat luokitellaan kiitotiepoikkeamiksi, jos on arvioitu, että toinen ilma-alus, ajoneuvo tai henkilö on päätynyt kiitotielle merkittävällä tavalla virheellisesti.

Ilma-alukset

Viime vuonna Suomessa raportoitiin 26 ilma-aluksen aiheuttamaa kiitotiepoikkeamaa. Määrä oli selvästi alle vuosien 2014–2023 keskiarvon (34). Ilma-alusten aiheuttamien kiitotiepoikkeamien määrä on ollut laskussa useiden vuosien ajan, ja sama kehitys jatkui myös vuonna 2024.

Kiitotiepoikkeamat tapahtuivat tyypillisesti sotilasilmailussa tai yleisilmailussa. Viime vuonna suurin osa tapauksista liittyi sotilasilmailuun, mutta määrä oli keskiarvon tasolla. Yleisilmailussa raportoitiin keskiarvoa vähemmän tapauksia. 

Kaupallisessa ilmakuljetuksessa kiitotiepoikkeamia tapahtui kuusi, mikä oli huomattavasti yli aiemman keskiarvon (noin kolme vuodessa). Kyseiset tapaukset eivät aiheuttaneet merkittäviä vaaratilanteita. Viime vuonna kaupallisen ilmakuljetuksen tapausten määrää nostivat kolme kaupallisessa helikopteritoiminnassa tapahtunutta kiitotiepoikkeamaa. Aiempina vuosina helikopteritoiminnan aiheuttamat kiitotiepoikkeamat ovat olleet kohtuullisen harvinaisia. 

Vuoden 2024 kiitotiepoikkeamissa tapahtumapaikkoina olivat yleisimmin Helsinki, Jyväskylä, Rovaniemi ja Tampere-Pirkkala. Samat lentoasemat ovat olleet usein tapahtumapaikkoina myös aiempina vuosina, mikä johtuu näiden lentoasemien vilkkaasta liikenteestä. Suhteellisesti tarkasteltuna määrissä ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia.

Kiitotiepoikkeamat sattuivat useimmiten laskeutumisen yhteydessä (ilma-alus tuli laskuun ilman vaadittavaa selvitystä) tai rullauksessa (siirryttiin kiitotielle ilman selvitystä). Hieman harvemmin, mutta silti melko usein, poikkeama tapahtui lentoonlähdön aikana, kun lentoonlähtö tehtiin ilman tarvittavaa selvitystä. Vuonna 2024 tämä lennon vaihe oli yleisin kiitotiepoikkeaman tapahtumahetki.

Ilma-alusten aiheuttamista kiitotiepoikkeamista ei Suomessa aiheutunut vakavia vaaratilanteita. Maailmalla sattui kuitenkin tammikuussa vakava kiitotiepoikkeamasta johtunut onnettomuus Tokion Hanedan lentoasemalla. Paikallisen rajavartioston Dash 8 -lentokone rullasi kiitotielle ilman lupaa samaan aikaan, kun Japan Airlinesin Airbus A350 oli laskeutumassa. Törmäystä ei voitu välttää, ja molemmat koneet tuhoutuivat. Airbusin matkustajat evakuoitiin onnistuneesti, ja kaikki koneessa olleet selvisivät hengissä. Toisessa koneessa olleista vain yksi jäi henkiin. Tapauksen tutkinta on yhä käynnissä.

Näin vakavat kiitotiepoikkeamista johtuvat onnettomuudet ovat erittäin harvinaisia. 2000-luvun vakavin tapaus sattui vuonna 2001 Milanon Linaten lentoasemalla. SAS:n MD-87 -lentokone törmäsi huonoissa sääolosuhteissa Cessna 525 -lentokoneeseen, joka oli rullannut virheellisesti kiitotielle MD-87:n eteen. Onnettomuudessa menehtyi yhteensä 118 henkeä. 

Ajoneuvot

Vuonna 2024 ajoneuvot aiheuttivat 23 kiitotiepoikkeamaa suomalaisilla lentoasemilla. Määrä oli edellisvuosien tasolla mutta selvästi yli vuosien 2014–2023 keskiarvon (15). Myös suhteutettuna operaatiomääriin ajoneuvojen aiheuttamia poikkeamia tapahtui keskiarvoa enemmän. Tapaukset eivät kuitenkaan aiheuttaneet merkittäviä vaaratilanteita.

Kuten aiempinakin vuosina, suurin osa ajoneuvojen aiheuttamista kiitotiepoikkeamista tapahtui talvikuukausina, erityisesti tammikuussa sekä marras-joulukuussa. Näinä aikoina lentoasemien kunnossapidon on usein tarpeen puhdistaa kiitoteitä lumesta. Joissain tapauksissa ajoneuvon kuljettaja unohtaa pyytää luvan kiitotielle. Joskus unohdukseen voi vaikuttaa se, että kiitotiellä on jo muuta kunnossapitokalustoa.

Suurin osa tapauksista kirjattiin Helsinki-Vantaalla, Kuopiossa ja Kuusamossa. Edellisenä vuonna pääosa poikkeamista tapahtui Jyväskylässä, Tampere-Pirkkalassa ja Ivalossa. Tapahtumapaikkojen jakaumassa on siis vuosittain vaihtelua.

Ajoneuvojen aiheuttamien kiitotiepoikkeamien määrä laski tasaisesti vuoteen 2021 asti, mutta sen jälkeen määrä on kääntynyt nousuun, vaikka lentoasemaoperaattorit ovat toteuttaneet useita toimenpiteitä tilanteen parantamiseksi.

Yksi ajoneuvon aiheuttama kiitotiepoikkeama luokiteltiin vakavaksi vaaratilanteeksi. Tapauksessa purjekone oli laskussa valvomattomalla lentopaikalla Räyskälässä, kun pakettiauto ajoi yllättäen kiitotielle koneen eteen. Lentäjä joutui tekemään väistöliikkeen törmäyksen välttämiseksi. Tällaiset ajoneuvon aiheuttamat vakavat vaaratilanteet ovat kuitenkin poikkeuksellisia.

Henkilöt

Vuonna 2024 raportoitiin viisi henkilöiden aiheuttamaa kiitotiepoikkeamaa. Määrä oli selvästi alle vuosien 2014–2023 keskiarvon (17,1), mutta hieman suurempi kuin edellisvuonna.

Pariin aiempaan vuoteen verrattuna poikkeuksellisesti suurin osa tapauksista (3) tapahtui valvotuilla lentoasemilla. Yleensä valtaosa henkilöiden aiheuttamista poikkeamista tapahtuu valvomattomilla lentopaikoilla, joissa alueen rajojen valvonta on haastavampaa. Esimerkiksi Nummelan lentopaikka on ollut aiempina vuosina suhteellisen yleinen tapahtumapaikka, ja viime vuonna Nummelasta raportoitiin yksi tällainen tilanne. Valvotuilla lentoasemilla raportoidut poikkeamat sattuivat eri lentoasemilla eri puolilla Suomea.

Henkilöiden päätyminen luvatta kiitotielle voi johtua monista syistä, kuten alueen tai lentopaikan toimintaohjeiden heikosta tuntemuksesta. Valvomattoman lentopaikan pitäjillä on käytössään useita keinoja tällaisten tilanteiden estämiseksi. Näitä ovat esimerkiksi varoituskylttien sijoittaminen kriittisiin paikkoihin, tiedottaminen paikallislehdissä ja tarvittaessa fyysiset suojaukset, kuten portit tai aidat, jos niiden asentaminen on mahdollista.

Lennonjohto

Lennonjohto myötävaikutti viime vuonna neljään kiitotiepoikkeaman tapahtumiseen. Määrä oli sekä vuosien 2014–2023 keskiarvon että lentoasemien operaatiomääriin suhteutetun keskiarvon tasolla.

Kaikki tapaukset tapahtuivat Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Myös aiempina vuosina suurin osa lennonjohdon myötävaikuttamista kiitotiepoikkeamista on kirjattu Helsingissä, mikä johtuu lentoaseman korkeista operaatiomääristä. Suhteutettuna operaatiomääriin Helsingissä tapahtuu kuitenkin varsin vähän kiitotiepoikkeamia.

Lennonjohdon myötävaikuttamat kiitotiepoikkeamat ovat viime vuosina olleet harvinaisia, ja tämä myönteinen tilanne jatkui myös vuonna 2024.

Traficomin toimenpiteet kiitotiepoikkeamien vähentämiseksi

Traficom on julkaissut useita turvallisuustiedotteita kiitotiepoikkeamiin liittyen vuosien varrella. Vuonna 2013 lähetettiin kaikille ilmailulupakirjan haltijoille tiedote (Ulkoinen linkki) ja 2018 marraskuussa julkaistiin turvallisuustiedote (Ulkoinen linkki), jossa mm. muistutettiin tyypillisistä kiitotiepoikkeamatapauksista. Lokakuussa 2019 julkaistussa turvallisuustiedotteessa (Ulkoinen linkki) käytiin läpi kesän 2019 tapahtumia, ml. kiitotiepoikkeamia. Myös kesäkuussa 2020 julkaistiin turvallisuustiedote (Ulkoinen linkki), jossa yhtenä aiheena oli kiitotieturvallisuus. Tiedotteet sisältävät edelleen hyödyllisiä vinkkejä kiitotiepoikkeamien välttämiseksi.

Eurooppalaiset ilmailujärjestöt päivittivät vuoden 2017 lopussa suunnitelmaa kiitotiepoikkeamien estämiseksi (European Plan for Prevention of Runway Incursions EAPPRI (Ulkoinen linkki)). EAPPRI sisältää lukuisia suosituksia ja kaikkien osapuolien olisikin hyvä käydä dokumentti läpi ja pyrkiä toteuttamaan suositukset siinä määrin kuin mahdollista. Traficom toimitti syyskuussa 2018 ilmailuorganisaatioille kyselyn, jolla selvitettiin suositusten toteutustilannetta Suomessa. Saatujen vastausten perusteella n. 80% EAPPRIn suosituksista oli joko toteutettu tai tullaan toteuttamaan.