Tilannekatsauksessa tarkastellaan kiitotiepoikkeamia Suomessa. Tietoja päivitetään 2 kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Kiitotiepoikkeamat H1/2025
Kiitotiepoikkeama määritellään tilanteeksi, jossa ilma-alus, ajoneuvo tai henkilö päätyy kiitotielle tai sen suoja-alueelle ilman lupaa tai muuten virheellisesti. Valvomattomilla lentopaikoilla, joissa ei ole lennonjohtoa antamassa lupia kiitotielle, poikkeamat luokitellaan kiitotiepoikkeamiksi, jos on arvioitu, että toinen ilma-alus, ajoneuvo tai henkilö on päätynyt kiitotielle merkittävällä tavalla virheellisesti.
Ensimmäisellä vuosipuoliskolla Suomessa raportoitiin 23 kiitotiepoikkeamaa. Määrä oli vuosien 2015-2024 keskiarvon (29) alapuolella. Kiitotiepoikkeamia tapahtui keskiarvoa vähemmän lähes kaikilla ilmailun osa-alueilla.
Yksi alkuvuoden kiitotiepoikkeama luokiteltiin vakavaksi vaaratilanteeksi. Lukema oli samalla tasolla kuin aiempinakin vuosina. Kyseisessä tapauksessa yleisilmailulentokone teki lentoonlähdön kiitotieltä samaan aikaan kun siellä oli harja-ajoneuvo kunnostamassa kiitotietä. Törmäykseltä kuitenkin vältyttiin.
Ilma-alukset
Alkuvuonna Suomessa raportoitiin 14 ilma-aluksen aiheuttamaa kiitotiepoikkeamaa. Määrä oli hieman alle vuosien 2015–2024.
Suurin osa tänä vuonna on tapahtunut yleisilmailussa. Aiempina vuosina kiitotiepoikkeamat tyypillisesti ovatkin liittyneet joko yleisilmailuun tai sotilasilmailuun. Molempien lukemat olivat alkuvuonna keskiarvon alapuolella.
Eniten kiitotiepoikkeamia tapahtui Porissa ja Jyväskylässä, mutta niiden määrät eivät kuitenkaan olleet merkittävästi muita lentoasemia suuremmat.
Ajoneuvot
Ajoneuvot aiheuttivat 9 kiitotiepoikkeamaa suomalaisilla lentoasemilla ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Määrä oli likimain vuosien 2015-2024 keskiarvon tasolla, ja hieman paria aiempaa vuotta pienempi.
Alkuvuoden ainoassa vakavaksi vaaratilanteeksi luokitellussa kiitotiepoikkeamassa maa-ajoneuvo oli toisena osallisena, mutta siinä oli katsottu ilma-alus kiitotiepoikkeaman aiheuttajaksi.
Suurin osa tapauksista kirjattiin Helsinki-Vantaalla, Kuusamossa ja Rovaniemellä. Edellisenä vuonna Kuusamo ja Kuopio olivat kärjessä. Pääosa tapahtui jälleen talvikuukausina, kiitotien kunnossapitotoiminnan yhteydessä.
Kiitotiepoikkeamien määrän vähentämiseksi lentoasemaoperaattorit ovat tehneet lukuisia toimenpiteitä, ja tänä vuonna nähtiinkin pientä laskua edellisvuosiin verrattuna.
Alkuvuoden vakava vaaratilanne tapahtui lentoasemalla, mutta tapahtumahetkellä lennonjohto oli suljettuna, eli lentoasema oli käytännössä valvomaton lentopaikka. Kunnossapidolla voi kuitenkin olla tarve päästä kiitotiealueelle myös näinä aikoina. Toiminta lennonjohdon aukioloaikojen ulkopuolella huomioitiin 30.4.2025 julkaistussa turvallisuustiedotteessa (Ulkoinen linkki), jossa todettiin, että kunnossapidolla on aina kentän ilmailuradiotaajuus kuuntelussa.
Kun ilma-alus ilmoittaa esimerkiksi olevansa tulossa laskuun tai lähtemässä lennolle, kunnossapidon toimintaohjeena on poistua mahdollisimman nopeasti pois alueelta. Joissain tilanteissa poistumista ei kuitenkaan ole välittömästi mahdollista toteuttaa, joten on oleellista että lentäjä tekee visuaalitarkastuksen tilanteesta ja varmistaa että kiitotie on vapaa ennen operointia.
Henkilöt
Alkuvuonna raportoitiin 2 henkilöiden aiheuttamaa kiitotiepoikkeamaa. Määrä oli selvästi alle keskiarvon. Henkilöiden aiheuttamat tilanteet tapahtuvat tyypillisesti valvomattomilla lentopaikoilla ja näin oli alkuvuoden tapauksissakin. Molemmissa tapauksissa ulkopuolinen henkilö oli kiitotiealueella samaan aikaan kun ilma-alus oli tulossa laskuun. Lentäjät tekivät ylösvedon.
Henkilöiden päätyminen luvatta kiitotielle voi johtua monista syistä, kuten alueen tai lentopaikan toimintaohjeiden heikosta tuntemuksesta. Valvomattoman lentopaikan pitäjillä on käytössään useita keinoja tällaisten tilanteiden estämiseksi. Näitä ovat esimerkiksi varoituskylttien sijoittaminen kriittisiin paikkoihin, tiedottaminen paikallislehdissä ja tarvittaessa fyysiset suojaukset, kuten portit tai aidat, jos niiden asentaminen on mahdollista. Näissäkin tapauksissa lentopaikalla oli kyltit varoittamassa liikkumisrajoituksista, mutta niitä ei syystä tai toisesta noudatettu.
Lennonjohto
Lennonjohto myötävaikutti ensimmäisellä vuosipuoliskolla kahden kiitotiepoikkeaman tapahtumiseen. Määrä oli hieman pidemmän aikavälin keskiarvon alapuolella. Kaikki tapaukset kävivät Helsinki-Vantaan lentoasemalla, kuten edellisenäkin vuonna. Ne eivät aiheuttaneet merkittävämpiä vaaratilanteita.
Traficomin toimenpiteet kiitotiepoikkeamien vähentämiseksi
Traficom on julkaissut useita turvallisuustiedotteita kiitotiepoikkeamiin liittyen vuosien varrella. Vuonna 2013 lähetettiin kaikille ilmailulupakirjan haltijoille tiedote (Ulkoinen linkki) ja 2018 marraskuussa julkaistiin turvallisuustiedote (Ulkoinen linkki), jossa mm. muistutettiin tyypillisistä kiitotiepoikkeamatapauksista. Lokakuussa 2019 julkaistussa turvallisuustiedotteessa (Ulkoinen linkki) käytiin läpi kesän 2019 tapahtumia, ml. kiitotiepoikkeamia. Myös kesäkuussa 2020 julkaistiin turvallisuustiedote (Ulkoinen linkki), jossa yhtenä aiheena oli kiitotieturvallisuus. Tiedotteet sisältävät edelleen hyödyllisiä vinkkejä kiitotiepoikkeamien välttämiseksi.
Eurooppalaiset ilmailujärjestöt päivittivät vuoden 2017 lopussa suunnitelmaa kiitotiepoikkeamien estämiseksi (European Plan for Prevention of Runway Incursions EAPPRI (Ulkoinen linkki)). EAPPRI sisältää lukuisia suosituksia ja kaikkien osapuolien olisikin hyvä käydä dokumentti läpi ja pyrkiä toteuttamaan suositukset siinä määrin kuin mahdollista. Traficom toimitti syyskuussa 2018 ilmailuorganisaatioille kyselyn, jolla selvitettiin suositusten toteutustilannetta Suomessa. Saatujen vastausten perusteella n. 80% EAPPRIn suosituksista oli joko toteutettu tai tullaan toteuttamaan.