Förstasidan: Tieto Traficom
Förstasidan: Tieto Traficom
Meny

Vinterunderhåll av landsvägsnätet

I lägesbilden granskas vinterunderhållet av landsvägarna, de anknytande riktlinjerna och den framtida utvecklingen. Lägesbilden över vinterunderhållet av landsvägsnätet uppdateras i regel två gånger om året. Trafikledsverket ansvarar för att producera informationen. Uppgifterna är en del av den strategiska lägesbilden över trafiknätet.

Vintertrafik och verksamhetsmiljö

Oktober–mars (6 månader) står för ungefär 45 procent av trafiken på landsvägarna. Av hela årets landsvägstrafik sker knappt fem procent i tydliga vinterförhållanden (snö, is). Vintern har blivit kortare under 2010-talet och väntas bli ännu kortare under 2020-talet.

Behovet av halkbekämpning har ökat under 2010-talet, i synnerhet i inlandet, och samma utveckling väntas fortsätta på 2020-talet. Det finns inte längre någon så kallad stabil vinter, utan förändringar i vädret och föret kommer tätare än tidigare.

Väganvändarnas nöjdhet med vinterunderhållet försämrades fram till 2018, varefter nöjdheten har förbättrats något. I uppföljningen av vinterväglaget med hjälp av vägväderstationer har man också kunnat minska andelen dåligt vinterväglag i någon mån. Trafiksäkerheten under vintermånaderna har förbättrats i samma takt som eller lite snabbare än trafiksäkerheten under sommarmånaderna: risken för allvarliga olyckor har under 2000-talet minskat med över 50 procent och olyckornas allvarlighetsgrad har minskat. På huvudvägarnas avsnitt med en körbana är risken för allvarliga olyckor fortfarande större under vintermånaderna än under sommarmånaderna.

Fram till år 2032 kommer fordonstekniken inte ännu att i någon betydande grad förebygga de risker som är förknippade med vinterväglag jämfört med i nuläget. På livligt trafikerade vägar, där körriktningarna inte är åtskilda, förblir risken för en allvarlig olycka större på vintern än på sommaren.

Vinterunderhåll av landsvägsnätet 2022–2033

Anvisningarna för vinterunderhåll är uppdaterade. Det ökade behovet av halkbekämpning ökar behovet av vinterunderhåll i någon mån under granskningsperioden, även om vintrarna kan bli kortare. Vinterunderhållsklassificeringen är enhetlig på huvudvägarna. I början av granskningsperioden behöver vinterunderhållsklassen höjas på ca 150 km av huvudvägarna. Detta är kostnadseffektivt med tanke på trafiksäkerheten.

På regional- och förbindelsevägarna höjs vinterunderhållsklasserna åren 2022–2023 på totalt ca 1 000–2 000 km. Behoven av att höja vinterunderhållsklasserna och ändra anvisningarna beror delvis på den ökade trafiken samt förändringarna i kundbehoven och klimatet.

Modellen för underhållsentreprenad har förnyats och tagits i bruk heltäckande före slutet av oktober 2023, då även kvalitetskraven för vinterunderhåll har förnyats i alla entreprenader. Saltnings- och sandningsmängderna väntas öka med ungefär 10–15 procent under granskningsperioden. Under granskningsperioden satsar man mer än tidigare på vinterunderhållet av de viktigaste gång- och cykellederna.

En leds betydelse, trafikmängd och trafiksammansättning avgör servicenivån för vinterunderhållet. Eftersom alla vägar inte kan underhållas omedelbart med rimliga kostnader, är vägarna klassificerade i olika vinterunderhållsklasser.