Förstasidan: Tieto Traficom
Förstasidan: Tieto Traficom
Meny

Landsvägsnätets skick

I lägesbilden har landsvägsnätets skick granskats. Lägesbilden över landsvägsnätets skick uppdateras i regel två gånger om året. Trafikledsverket ansvarar för att producera informationen. Uppgifterna är en del av den strategiska lägesbilden över trafiknätet.

Landsvägsnätets skick 2021

  • Landsvägarnas reparationsskuld har ökat igen på grund av en lägre finansieringsnivå och är nu omkring 1,6 miljarder euro. 
  • Omkring 7 400 km (13 procent) av de belagda vägarna är i dåligt skick, och omkring 950 km av dessa är huvudvägar. 
  • Försämringen av huvudvägarnas skick stoppades år 2020, och man kan hålla deras skick på nuvarande nivå även under de kommande åren.
  • Däremot försämrades skicket på beläggningarna på vägar med mindre trafik år 2021. Beläggningar i dåligt skick finns över hela landet. 
  • För att förbättra de belagda vägarnas strukturella skick behövs betydande satsningar på bland annat kritiska reparationer av sättningar.
  • Omkring 2 800 km (10 procent) av grusvägarna är i dåligt skick. En grusväg i dåligt skick orsakar problem i synnerhet under menförestider under hösten och våren, när det går långsammare och är besvärligare att köra. 
  • Omkring 800 (5 procent) broar är i dåligt skick. Ca 80 av dessa finns på huvudvägarna. Utvecklingen av broarnas skick har varit positivare än för resten av landsvägsnätet, men en stor del av de broar som byggdes på 1970- och 1980-talet når under de närmaste åren en ålder där de behöver renoveras, vilket ökar behovet av finansiering för underhåll. 
  • Omkring 730 km (12 procent) av gång- och cykelvägarna är i dåligt skick. Genom underhåll av gång- och cykelvägarna strävar man efter att säkerställa att de kan användas året runt. Reparationsskulden för gång- och cykelvägarna slutade växa år 2020 tack vare betydande tilläggssatsningar.
  • Väganvändarnas nöjdhet med huvudvägarnas skick har försämrats betydligt efter år 2010. År 2020 förbättrades nöjdheten med huvudvägarna något. Vägbeläggningarna på det lägre vägnätet är i hela landet i sämre skick än på huvudvägarna.

Utveckling av mängden beläggningar i dåligt skick

Mängden beläggningar i dåligt skick på landsvägarna har ungefär fördubblats under de senaste tio åren. År 2020 räckte finansieringen till en lätt förbättring av beläggningarnas skick, och mängden beläggningar i dåligt skick minskade för första gången på ungefär tio år. År 2021 var beläggningsprogrammet betydligt kortare (2 700 km), vilket ledde till att mängden beläggningar i dåligt skick ökade med ca 350 km. Omkring 4 000 km landsväg borde beläggas varje år för att reparationsskulden inte ska växa.

Prognosen för utvecklingen av beläggningarnas skick visas i bilden nedan. Utgångspunkten för beräkningarna är att den årliga finansieringen för bastrafikledshållningen kommer att vara i genomsnitt omkring 1,4 miljarder euro från och med år 2026. Före det, åren 2022–2025, gäller finansiering enligt planen för de offentliga finanserna.

Vägnätets skick och servicenivå försämras under de första åren, men mot slutet av perioden blir skicket bättre. I synnerhet på vägnätet med lite trafik måste man under de första åren öka vikt- och hastighetsbegränsningarna. 

Under källor och mer information visas konditionsklasser för landsvägarnas beläggningar på kartan. På kartan visas vägar som är i mycket dåligt, dåligt, nöjaktigt, gott eller mycket gott skick. Uppgifterna om beläggningarnas skick är uppskattningar av läget den 31 december 2021, med beaktande av beläggningsobjekten år 2021.