Förstasidan: Tieto Traficom
Förstasidan: Tieto Traficom
Meny

Lägesbild över vattenvägar

I lägesbilden har den nuvarande servicenivån på vattenvägarna sammanställts samt en prognosbild för framtiden skapats och de utmaningar som är förknippade med den beskrivits. Lägesbilden uppdateras i regel en gång om året. Trafikledsverket ansvarar för att producera informationen. Uppgifterna är en del av den strategiska lägesbilden över trafiknätet.

På denna sida finns en sammanfattning av olika utmaningar samt identifierade utvecklings- och förbättringsbehov i fråga om farledshållning och farledsnätets servicenivå. De punkter som tas upp baserar sig på Trafikledsverkets arbete.

Farledsnätets nuvarande servicenivå motsvarar i huvudsak näringslivets nuvarande behov, där följande saker betonas.

Utgångspunkten för definitionen av identifierade utvecklingsbehov år 2032 och prioriteringen av dem är näringslivets behov.

  • Tryggande av den nuvarande servicenivån inom isbrytning när isbrytningsmaterielen åldras och fartygsstorlekarna växer. 
  • Behov av förbättring och utveckling av farlederna vid kusten på grund av förändringar i fartygsstorlekarna och näringslivets förändrade behov.
  • Möjliggörande av utvecklingsmöjligheter för sjötrafiken i Saimen genom att sköta om lotsningsavgifternas nivå och vintersjöfartens funktion.
  • Beaktande av de nya behov som uppstår till följd av den ökade automatiseringen av fartyg i hela farledsnätet för handelssjöfart.
Kuvassa Suomen kartassa kauppamerenkulun väylät
Bild: Farleder för handelssjöfart

Centrala förändringar bakom den strategiska lägesbilden

Förändringar som påverkar den strategiska lägesbilden förekommer närmast inom skogsindustrins verksamhetssektor. De genomförda och planerade förändringarna i produktionsanläggningarnas verksamhet kan påverka transportmängderna främst i havsfarlederna i Ajos i Kemi samt i Uleåborg. Utöver dessa förändringar har Ryssland meddelat att de slutar transportera rundvirke via Saima kanal. Dessa transporter uppgick år 2020 till knappt 500 000 ton sammanlagt.

Framtidsprognos och utmaningar

Tryggandet av vintersjöfartens servicenivå på de viktigaste farlederna kräver en modernisering av den nuvarande materielen. Tryggandet av servicenivån enligt transporternas och sjötrafikens behov kräver ett beslut om ny isbrytningsmateriel.

Genomförande av de nödvändiga utvecklingsprojekten är centralt med tanke på näringslivets konkurrenskraft, för att det inte ska uppstå betydande flaskhalsar i farledsnätet. De genomförda eller planerade förändringarna inom skogsindustrin påverkar inte dessa behov i någon betydande grad. 

Konkurrenskraften hos inlandssjöfarten har tryggats genom utveckling av Saima kanal. En skälig nivå på lotsningsavgifterna och isbrytningens funktion måste tryggas. Avslutandet av ryska rundvirkestransporter via Saima kanal påverkar inte i någon betydande grad behoven av att förlänga kanalens slussar, eftersom det ryska kanalnätet begränsar storleken på de fartyg som används i dessa transporter till en mindre storlek än den fartygsstorlek som används i utvidgningen av kanalen, vilket innebär att de inte skulle ha dragit nytta av utvidgningen i någon betydande grad. Om transporterna framöver sker via kusthamnarna i östra Finland kommer de att avsevärt öka rundvirkestransporten via dessa hamnar, men effekten på hamnarnas totala trafikmängd är liten. 

De viktigaste förbättringsprojekten bör genomföras så att det inte uppstår betydande enskilda flaskhalsar i farlederna, så att reparationsskulden systematiskt hålls under kontroll och så att man satsar på ökad automatisering av trafiken i enlighet med transporternas och sjötrafikens behov på de viktigaste farlederna för handelssjöfart.