Förstasidan: Tieto Traficom
Förstasidan: Tieto Traficom
Meny

Gränsövergångsställen

Lägesbilden över trafiken och transporterna vid gränsövergångsställen uppdateras i regel en gång om året. I lägesbilden granskas även de framtida behoven och prognoserna. För produktionen av informationen ansvarar Transport- och kommunikationsverket Traficom. Uppgifterna är en del av den strategiska lägesbilden över trafiknätet.

Trafik och transporter vid gränsövergångsställen

Åren 2017–2019 reste i genomsnitt 600 000 passagerare per år med tåg via Vainikkala gränsstation. Vid de övriga gränsstationerna fanns ingen regelbunden persontågstrafik. Enligt den nationella trafikprognosen kommer passagerarantalet att öka till ungefär 625 000 fram till år 2030.

I godstrafiken på bannätet var de genomsnittliga transportmängderna vid gränsstationerna åren 2017–2019 och prognoserna för år 2030 enligt den nationella trafikprognosen:

  • Vainikkala 7,7 milj. t -> 6,5 milj. t
  • Vartius 4,9 milj. t -> 6,4 milj. t
  • Imatra 2,2 milj. t -> 2,3 milj. t
  • Niirala 0,7 milj. t -> 1,1 milj. t
  • Torneå 0,02 milj. t (ingen prognos).

I vägtrafiken är gränsstationen i Torneå den klart livligaste gränsstationen i fråga om såväl person- och paketbilar som tung trafik. Andra livliga gränsstationer är bland annat Nuijamaa och Vaalimaa. Exaktare fordonsantal anges i figuren nedan.

Coronans effekter på gränsövergångsställena

Från och med mars 2020 har en del gränsövergångsställen varit tillfälligt stängda och trafiken vid dem begränsad. Detta har haft betydande effekter på rese- och transportmängderna.

År 2020 passerade ungefär 120 000 passagerare Vainikkala gränsstation med tåg, vilket är nästan 80 procent färre än år 2019. Inom godstrafiken ökade dock transportmängderna inom spårtrafiken vid alla gränsstationer år 2020. Totalt ökade transporterna med ungefär fem procent jämfört med år 2019.

Inom vägtrafiken minskade antalet fordon år 2020 vid alla gränsstationer jämfört med år 2019:

  • antalet lastbilar och bussar minskade med totalt ca 15 procent
  • antalet person- och paketbilar minskade med totalt ca 58 procent
  • det totala antalet fordon minskade med ungefär 55 procent.

Lägesbild för gränsövergångsställen 2032

När de pågående utvecklingsprojekten har slutförts kommer gränsövergångsställena i huvudsak att motsvara de kommande behoven, om det inte inträffar några oväntade stora förändringar i trafiken. Det finns inget behov av nya gränsövergångsställen, eftersom det nuvarande nätverket räcker långt in i framtiden.

I östra Finland orsakar shoppingturismen tidvis köer vid enstaka gränsövergångsställen. Det är främst tullåtgärderna som orsakar köer. Gränserna till Sverige och Norge är i praktiken inre gränser och i synnerhet vid gränsövergångsställena till Sverige passerar många dagligen för arbete och ärenden.

Utvecklingen av gränsövergångsställena kräver samarbete med grannländerna. Det är dock utmanande att bygga upp en fungerande dialog med den ryska parten.