Förstasidan: Tieto Traficom
Förstasidan: Tieto Traficom
Meny

Gång- och cykelvägar i statens nät

I lägesbilden har gång- och cykelvägarna i statens nät granskats. Den anknytande lägesbilden uppdateras i regel två gånger om året. Trafikledsverket ansvarar för att producera informationen. Uppgifterna är en del av den strategiska lägesbilden över trafiknätet.

Gång- och cykelvägsförbindelserna i statens nät är indelade i gång- och cykelleder som är separerade från biltrafiken samt avsnitt längs landsvägarnas kanter. Statens nät omfattar ca 6 100 km separata gång- och cykelleder. Separata leder finns ofta i stadsregionerna och bildar tillsammans med gatunätet ett regionalt nät för gång och cykeltrafik. Därtill finns separata leder bland annat i kommuncentrum och på andra platser där trafiksäkerheten eller användarantalen har krävt att man bygger en separat led.

Omkring 730 km (12 procent) av gång- och cykelvägarna är i dåligt skick. Genom underhåll av gång- och cykelvägarna strävar man efter att säkerställa att de kan användas året runt. Reparationsskulden för gång- och cykelvägarna slutade växa år 2020 tack vare betydande tilläggssatsningar. Att förbättra vägarnas skick är mycket viktigt för att antalet användare ska öka. Eliminering av reparationsskulden skapar också förutsättningar för framgångsrikt vinterunderhåll. Beläggning i dåligt skick är en säkerhetsrisk.

Underhåll gör det möjligt att använda gång- och cykelvägarna året runt. I stadsregionerna strävar man efter att utveckla den ruttspecifika skötseln för kvalitetskorridorernas del. Behov av nya kvalitetskorridorer för skötsel har identifierats för omkring 250 km av statens gång- och cykelvägnät. Höjningarnas kostnadseffekter uppgår till ca 1,5 miljoner euro per år. Hösten 2021 var omkring 65 km av statens nät kvalitetskorridorer för skötsel, och hösten 2022 uppskattas siffran vara 115 km.

Målet enligt programmet för främjande av gång och cykling är att antalet resor som görs till fots eller med cykel ska öka med 30 procent fram till år 2030. När det gäller statens nät har utvecklingen av infrastrukturen och underhållet av den en viktig roll för att målet ska uppnås. Även trafiksäkerheten måste förbättras.

Användarpotentialen är störst i de regionala cykelvägnäten och kvalitetskorridorerna, så man får i allmänhet störst effekter genom att utveckla dem. I de regionala målnäten har man identifierat nya förbindelsebehov för ca 500 km av statens nät. Det finns också ett behov av att höja servicenivån på de befintliga lederna till kvalitetskorridorsnivå, i synnerhet när det gäller de regionala huvudcykellederna.

År 2021 färdigställdes en förhandsutredning om det nationella cykeltrafiknätet, där omfattningen på målnätet fastställdes till omkring 10 000 km.  Nätet sammanbinder landskapscentrum och betydande turistmål. I samband med arbetet ställde man upp mål för servicenivån, och de brister i servicenivån som anknyter till dessa avlägsnas huvudsakligen i samband med andra utvecklingsprojekt. Brister i servicenivån har identifierats i fråga om bland annat vägrenarnas bredd.

Uppföljning av mängden gång och cykeltrafik är en viktig del av utvecklingen av nätverket av gång- och cykelvägar. Omfattningen på beräkningssystemet för gång- och cykeltrafiken i trafikledsnätet beräknas bli 77 fasta räknepunkter och 46 varierande stickprovsräknepunkter.

Ur användarens perspektiv är det viktigt att nätverken för gång och cykling är sammanhängande och tydliga helheter, samt att även arrangemangen under byggarbeten är smidiga och säkra. Det är viktigt att bilda ett regionalt enhetligt och funktionellt klassificerat nät. Planering, byggande och underhåll av ett enhetligt och kontinuerligt nät kräver mer samarbete än i nuläget mellan kommunerna och staten, så att nätets servicenivå ska synas som en helhet för användarna.