Förstasidan: Tieto Traficom
Förstasidan: Tieto Traficom
Meny

Det lågtrafikerade landsvägsnätets betydelse och servicenivå

I lägesbilden har det lågtrafikerade landsvägsnätets betydelse och servicenivå granskats. Lägesbilden uppdateras i regel två gånger om året. Trafikledsverket ansvarar för att producera informationen. Uppgifterna är en del av den strategiska lägesbilden över trafiknätet.

Över hälften av landsvägarna kan klassas som lågtrafikerade

Över hälften (43 500 km) av landsvägarna kan klassas som lågtrafikerade, där den genomsnittliga trafiken per dygn (ÅDT) är under 350 fordon per dygn. Man har inte kunnat satsa tillräckligt på underhållet av lågtrafikerade vägar, så skicket på dessa vägar har försämrats, delvis redan till en mycket dålig nivå. Omkring 16 000 km av de lågtrafikerade vägarna är belagda, och omkring 20 procent av dessa är i dåligt skick. Resten, ca 27 000 km, är grusvägar, varav omkring 10 procent är i dåligt skick. På vårarna tvingas man införa viktbegränsningar för omkring 5–10 procent av grusvägarna. 

Utmaningarna i det lågtrafikerade vägnätet är framför allt att skicket försämras och reparationsskulden växer samt vinterunderhållet. Dessa vägars skick och nivån på vinterunderhållet motsvarar inte alla väganvändares förväntningar. För en del vägar behövs en renovering av strukturen. Man strävar efter att beakta kundernas behov med hjälp av bland annat riktade åtgärder, eftersom omfattande reparationer eller höjningar av skötselnivån inte är möjliga. 

På de lågtrafikerade vägarna löper de dagliga resorna och transporterna nöjaktigt. Det är viktigt att trygga möjligheterna att trafikera på vägarna och ett långsiktigt bevarande av skicket. Trots de små trafikmängderna har det lågtrafikerade vägnätet stor betydelse för lokalinvånarna och för många näringar. När det gäller skicket är betydelsen störst för kostnaderna och möjligheterna för skogsindustrins virkesanskaffning. Omkring 2/3 av skogsindustrins rundvirke hämtas via lågtrafikerade vägar. Man måste kunna trygga rese- och transportkedjornas funktion samt hålla även det vägnät som har allra minst trafik (över 20 000 km, genomsnittlig dygnstrafik (ÅDT) under 100 fordon/dygn) i tillräckligt körbart och tillfredsställande skick dagligen.

Åren 2021–2032 prioriteras underhållet av livligt trafikerade vägar, så skicket på det lågtrafikerade vägnätet försämras åtminstone under de första åren. Man kan stoppa försämringen av skicket om finansieringen för bastrafikledshållningen ökar betydligt mot slutet av decenniet. För vägar i dåligt skick måste man införa fler vikt- och hastighetsbegränsningar, vilket ökar kostnaderna för trafiken. Man strävar efter att bevara den nuvarande nivån på vinterunderhållet. 

Inte ens genom stora tilläggssatsningar i pengar på de lågtrafikerade vägarna kan man få till stånd synliga förändringar i de nationella effektindikatorerna. Detta framhäver vikten av att rikta underhållsfinansiering enligt behov, vilket NTM-centralen har bäst expertis för inom sitt område.