Andelen nät med 25 tons axelvikt av huvudledsnätet och kärnnätverket TEN-T
Med hjälp av indikatorn följer man upp utvecklingen av andelen nät med 25 tons axelvikt i huvudledsnätet och kärnnätverket TEN-T samt genom det utvecklingen av godstrafikens servicenivå. Indikatorn baserar sig på uppgifterna i beskrivningen av järnvägsnätet. Trafikledsverket ansvarar för att producera indikatorinformationen. Tills vidare har informationen på denna webbplats publicerats endast på finska.
ARVIO VIIMEISIMMÄSTÄ KEHITYKSESTÄ
TEN-T-ydinverkolla 25 tonnin akselipainon osuus oli vuonna 2021 noin 88 %:lla ydinverkosta. Pääväyläverkolla 25 tonnin akselipainon osuus toteutui noin 36 %:lla verkosta. 25 tonnin akselipainojen osuuksiin ei ole tullut muutoksia viimevuosien aikana.
Liikenne 12 -suunnitelmalla tavoitellaan TEN-T-ydinverkkokäytävien radoilla pääväyläasetusta korkeampaa palvelutasoa, kuten 25 tonnin akselipainoja ja korkeampia nopeusrajoituksia. TEN-T-verkon ja pääväyläverkon toimivuuden varmistaminen on tärkeää tavaraliikenteelle ja kansainvälisille kuljetustarpeille.
Vuonna 2021 rautateiden pääväyläverkon pituus on 3 456 ratakilometriä (asetus 933/2018). Suomessa rautateiden TEN-T-ydinverkon pituus on noin 1 360 ratakilometriä. Vuonna 2020 oli 25 tonnin akselipainon verkon laajuus yhteensä 1 315 ratakilometriä.
Pääväylistä 25 tonnin akselipaino toteutui 1 248 ratakilometrillä. Tämä on 36,1 % rautateiden pääväyläverkosta. TEN-T-ydinverkolla 25 tonnin akselipainon osuus toteutui 86,1 %:lla ydinverkosta eli yhteensä 1 155 ratakilometrillä.
25 tonnin akselipainosta on hyötyä vain tavaraliikenteelle. Koska kaikilla rataosilla ei ole tavaraliikennettä, mittarin tavoitearvo ei ole 100 %.