25 t akselipainojen osuus pääväyläverkosta ja TEN-T-ydinverkosta
Mittarilla seurataan 25 t akselipainojen osuuden kehitystä pääväyläverkolla ja TEN-T-ydinverkolla ja siten tavaraliikenteen palvelutason kehitystä. Mittari perustuu rautateiden verkkoselostuksen tietoihin. Mittarin tiedon tuottamisesta vastaa Väylävirasto.
ARVIO VIIMEISIMMÄSTÄ KEHITYKSESTÄ

TEN-T-ydinverkolla 25 tonnin akselipainon osuus oli vuonna 2021 noin 88 %:lla ydinverkosta. Pääväyläverkolla 25 tonnin akselipainon osuus toteutui noin 36 %:lla verkosta.
Liikenne 12 -suunnitelmalla tavoitellaan TEN-T-ydinverkkokäytävien radoilla pääväyläasetusta korkeampaa palvelutasoa, kuten 25 tonnin akselipainoja ja korkeampia nopeusrajoituksia. TEN-T-verkon ja pääväyläverkon toimivuuden varmistaminen on tärkeää tavaraliikenteelle ja kansainvälisille kuljetustarpeille.
Vuonna 2021 rautateiden pääväyläverkon pituus on 3 456 ratakilometriä (asetus 933/2018). Suomessa rautateiden TEN-T-ydinverkon pituus on noin 1 360 ratakilometriä. Vuonna 2020 oli 25 tonnin akselipainon verkon laajuus yhteensä 1 315 ratakilometriä.
Pääväylistä 25 tonnin akselipaino toteutui 1 248 ratakilometrillä. Tämä on 36,1 % rautateiden pääväyläverkosta. TEN-T-ydinverkolla 25 tonnin akselipainon osuus toteutui 86,1 %:lla ydinverkosta eli yhteensä 1 155 ratakilometrillä.
25 tonnin akselipainosta on hyötyä vain tavaraliikenteelle. Koska kaikilla rataosilla ei ole tavaraliikennettä, mittarin tavoitearvo ei ole 100 %.


