Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Tilannekuvassa esitetään tietoa sähköpotkulautojen tarjonnasta ja käytöstä. Tilannekuvaa päivitetään kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Tiedot ovat osa liikennepalveluiden tilannekuvaa.

Yhteenveto

  • Sähköpotkulaudat ovat uusi yhteiskäyttöinen liikkumispalvelu, joiden toiminta perustuu vuokraamiseen älypuhelinsovelluksen kautta. Yhteiskäyttöiset sähköpotkulautapalvelut ovat yleistyneet nopeasti Suomessa vuodesta 2019 lähtien, erityisesti suurissa ja keskisuurissa kaupungeissa. Vuonna 2023 tarjolla oli jo 56 400 sähköpotkulautaa, mikä on yli nelinkertainen määrä vuoteen 2020 verrattuna.
  • Myös sähköpotkulautojen käyttö on kasvanut voimakkaasti, ja vuonna 2023 niillä tehtiin noin 16,2 miljoonaa matkaa eli lähes seitsenkertainen määrä vuoteen 2019 verrattuna. Keskimääräinen matka oli pituudeltaan 1,9 km ja kesti alle 8 minuuttia.
  • Sähköpotkulautapalveluiden markkinat ovat kasvaneet nopeasti. Yritysten liikevaihto oli vuonna 2023 noin 30,8 miljoonaa euroa. Markkinat ovat edelleen suhteellisen keskittyneet.
  • Vuonna 2023 yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen käyttö väheni ensimmäistä kertaa. Palveluita oli tarjolla noin 40 kunnassa.

56 400
sähköpotkulautaa tarjolla vuonna 2023

16,2
miljoonaa matkaa sähköpotkulaudoilla vuonna 2023

Sähköpotkulautapalveluja tarjoavien yritysten liikevaihto

30,8
miljoonaa euroa vuonna 2023

Yleistä sähköpotkulautapalveluista

Sähköpotkulautapalvelut ovat uusin lisäys yhteiskäyttöisiin liikkumispalveluihin. Toiminta perustuu vuokraamiseen älypuhelinsovelluksen kautta. Yhteiskäyttöisen potkulaudan voi palauttaa usein vapaasti palveluntarjoajan määrittelemän alueen rajoissa. Yhteiskäyttöiset sähköpotkulautapalvelut palvelevat erityisesti lyhyiden matkojen liikkumista yleensä tiiviissä kaupunkirakenteessa, ja ne on mahdollista yhdistää myös osaksi matkaketjuja.

Maailmanlaajuisesti sähköpotkulautapalvelut ovat yleistyneet erittäin nopeasti ja osittain hallitsemattomasti. Myös Suomessa sähköpotkulautapalveluiden käyttö on kasvanut nopeasti lyhyen ajan sisällä, ja palveluiden lisääntyessä ne näkyvät selvästi myös katukuvassa. Sähköpotkulautojen rakenteellinen enimmäisnopeus liikenteessä on 25 km/h. Ne rinnastetaan liikenteessä polkupyörään, joten niihin pätevät samat tieliikennelain säännöt kuin pyöräliikenteeseen.

Uusien palveluiden tulo on herättänyt paljon julkista keskustelua ja myös huolta niiden liikenneturvallisuudesta ja kaupunkitilan käytöstä. Sähköpotkulautailun turvallisuuteen on pyritty vaikuttamaan käytön sääntelyllä ja rajoittamisella. Yleisempiä rajoituksia ovat vuokrattavien sähköpotkulautojen nopeuden, käyttöajan ja käyttöalueen rajoittaminen. Pysäköintiä on puolestaan alettu säännellä muun muassa merkittyjen pysäköintialueiden ja valvonnan avulla. Sähköpotkulautojen turvallisuutta ja sääntelyä kuvataan tarkemmin sähköpotkulautailun liikenneturvallisuuden tilannekuvassa . Alalla on aktiivista yhteistyötä liikkumismuodon kehittämiseksi ja ongelmien vähentämiseksi.

Tilannekuvan tiedot perustuvat Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin keräämiin tietoihin yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen tarjonnasta ja kysynnästä sähköpotkulautapalveluita tarjoavilta yrityksiltä vuosilta 2020−2023. Jatkossa tiedot kerätään vuosittain kutakin raportointivuotta seuraavan huhtikuun aikana alkavassa tiedonkeruussa.

Sähköpotkulautapalveluiden tarjonta on yleistynyt nopeasti

Ensimmäiset yhteiskäyttöiset sähköpotkulaudat otettiin laajemmin käyttöön vuonna 2017 Kaliforniassa, minkä jälkeen ne ovat levinneet nopeasti ympäri maailmaa. Suomessa ensimmäiset yritysten tarjoamat sähköpotkulautapalvelut käynnistyivät keväällä 2019, jolloin TIER ja Voi laajensivat toimintaansa Helsinkiin ja hieman myöhemmin myös Tampereelle ja Turkuun. Lisäksi Helsingissä markkinoille tuli myös muita palveluntarjoajia. Myös HSL toteutti Vuosaaressa oman pilottihankkeensa, jonka toiminta perustui kaupunkipyöräjärjestelmän tapaan kiinteisiin asemiin.

Vuonna 2020 sähköpotkulautapalveluita tarjoavista toimijoista muutama poistui Suomen markkinoilta, mutta samaan aikaan palvelut laajenivat myös Espooseen, Jyväskylään ja Vaasaan. Vuonna 2021 sähköpotkulautayrityksiä tuli lisää Suomen markkinoille ja palvelut laajenivat edelleen uusiin kaupunkeihin. Tämän jälkeen toimijoiden määrä on vakiintunut, mutta palvelut ovat laajentuneet uusiin kaupunkeihin ja toiminta kattaa lähes kaikki suuret ja keskisuuret kaupungit. Vuonna 2023 siirryttiin vaiheeseen, jossa kovin kasvu on taittunut ja markkinoilla toimii kahdeksan toimijaa noin 40 kunnassa. Tänä kesänä palveluita on pystynyt vuokrata alustavien tietojen mukaan noin 50 kunnassa.

Lisääntynyt tarjonta on näkynyt myös yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen määrässä. Sähköpotkulautoja oli vuonna 2023 tarjolla jo 56 400 eli yli nelinkertainen määrä vuoteen 2020 verrattuna. Vuonna 2023 sähköpotkulautojen keskimääräinen käyttöaste laski hieman edellisvuodesta. Vuonna 2023 matkoja per sähköpotkulauta tehtiin keskimäärin noin 290, kun vuonna 2022 matkoja tehtiin hieman yli 300 per sähköpotkulauta.

Vuonna 2023 sähköpotkulautojen määrä ei enää juurikaan kasvanut. Muutos on suuri, koska aiempina vuosina sähköpotkulautojen määrä tuplaantui joka vuosi kolmen vuoden ajan. Tähän on vaikuttanut esimerkiksi kuntien sähköpotkulaudoille asettamat rajoitukset. Esimerkiksi Helsingissä sähköpotkulautojen määrää on rajattu pysäköinnin rajoitusalueilla keskustassa, jonka seurauksena lautojen määrä väheni useilla tuhansilla.

Sähköpotkulautapalveluiden käyttö kääntyi laskuun

Vuonna 2019 yhteiskäyttöisiä sähköpotkulautamatkoja tehtiin Helsingissä lähes kaksi miljoonaa ja koko Suomessa noin 2,5 miljoonaa. Sähköpotkulautapalveluiden käyttö on kasvanut voimakkaasti viime vuosina, sillä vuonna 2022 matkoja tehtiin jo 16,9 miljoonaa eli miltei seitsenkertainen määrä vuoteen 2019 verrattuna. Vuonna 2023 matkojen määrä väheni hieman edellisvuodesta eli matkoja tehtiin 16,2 miljoonaa matkaa. Sähköpotkulaudoilla tehtiin noin 0,4 % kaikista suomalaisten tekemistä vuotuisista matkoista.

Eri toimijoiden sähköpotkulautapalveluihin rekisteröityneiden palveluita käyttäneiden määrä (yksi asiakas voi käyttää useampaa palvelua) oli noin 1,05 miljoonaa vuonna 2023 eli hieman alle kaksinkertainen määrä vuoteen 2020 verrattuna. Keskimäärin vuonna 2020 matkoja per asiakas tehtiin 5,9, kun vuonna 2023 matkoja tehtiin jo keskimäärin 15,4. Yksittäiset asiakkaat käyttivät siis palveluita aiempaa enemmän ja lisäksi käyttäjien määrä kasvoi kokonaisuudessaan. Sähköpotkulautojen tyypillisin käyttäjä on 20–39-vuotias mies.

Vuonna 2023 keskimääräisen matkan pituus oli 1,9 km ja kesto hieman alle 8 minuuttia, joten pääosa matkoista palveli liikkumista lyhyillä matkoilla. Sähköpotkulautapalvelut voivat olla vaihtoehtoinen kulkutapa etenkin jalankululle, pyöräilylle ja keskustojen lyhyille joukkoliikenne- ja automatkoille. Ne voivat myös parantaa saavutettavuutta esimerkiksi julkisen liikenteen ns. viimeisen kilometrin osalta tai paikoissa, joissa ei ole julkista liikennettä.

Aalto-yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan yhteiskäyttöiset sähköpotkulaudat korvaavat eniten juuri bussi- ja raitiovaunuliikennettä, kävelyä ja muita liikkumispalveluita kuten kaupunkipyöriä, mutta myös taksimatkustamista. Yksityisillä sähköpotkulaudoilla korvataan puolestaan enemmän yksityistä autoilua erityisesti pidemmillä matkoilla (Ulkoinen linkki). Matkojen määrä osana matkaketjuja on kasvanut muutaman prosentin per vuosi, ja vuonna 2023 hieman yli 30 % matkoista tehtiin osana matkaketjuja.

Matkojen määrät jakautuivat vuodenaikojen mukaan niin, että valtaosa matkoista eli noin 85 % tehtiin vuonna 2023 kevään ja syksyn välisenä aikana. Suurimmissa kaupungeissa vilkkain kuukausi on ollut heinäkuu. Edellisvuoteen verrattuna sähköpotkulautojen käyttö kasvoi vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla, mutta kääntyi laskuun jälkimmäisellä puoliskolla.

Sähköpotkulautapalveluiden käytössä on alueellisia eroja

Vuonna 2023 eniten matkoja tehtiin absoluuttisesti isommissa kaupungeissa eli Helsingissä (3,9 miljoonaa matkaa), Turussa (2,4 miljoonaa matkaa) ja Tampereella (2,3 miljoonaa matkaa). Helsingissä matkojen määrä väheni noin 9 % ja Tampereella noin 11 % edellisvuoteen verrattuna. Yli miljoonaa matkaan tehtiin lisäksi Oulussa (1,4 miljoonaa matkaa) ja Jyväskylässä (1,3 miljoonaa matkaa). Jyväskylässä matkojen määrä kasvoi 29 % edellisvuoteen verrattuna. Tiiviin kaupunkirakenteen, kaupungin laajan vaikutusalueen sekä asukasmäärän lisäksi yhtenä syynä tähän on se, että saman palveluntarjoajan palveluita voi käyttää samalla sovelluksella riippumatta kaupungin sijainnista. Muutamissa pienemmissä kaupungeissa matkailijoiden suhteellisesti merkittävä määrä todennäköisesti näkyy myös käyttäjämäärissä.

Vuonna 2023 palveluntarjontaa oli kaikilla MAL-seuduilla ainakin keskuskaupungeissa. MAL-seuduilla tehtiin 13,8 miljoonaa matkaa, mikä oli 3 % vähemmän kuin edellisvuonna. Sähköpotkulaudoilla tehtyjen matkojen osuus kaikista vuotuisista matkoista eri MAL-alueilla oli noin 0,3–0,8 %. Suhteellisesti eniten matkoja tehtiin Turun ja Jyväskylän MAL-alueilla. 

Sähköpotkulautapalveluiden markkinat kääntyneet lievään laskuun

Sähköpotkulautapalveluita tarjoavien yritysten liikevaihto oli vuonna 2023 noin 30,8 miljoonaa euroa, eli liikevaihto väheni noin 6 % edellisvuoteen verrattuna. Vuonna 2023 yksi matka maksoi keskimäärin noin 1,90 euroa, joka oli noin saman verran kuin vuonna 2022.

Sähköpotkulautapalveluita tarjoavien yritysten markkinat ovat edelleen melko keskittyneet, vaikka tarjonta on lisääntynyt merkittävästi viime vuosien aikana. Vuonna 2023 markkinoilla oli yhdeksän toimijaa, joista yksi on lopettanut toimintansa. Tällä hetkellä markkinoilla toimii kahdeksan palveluntarjoajaa, joista yksi on kotimainen yritys.