Tilannekuvassa esitetään tietoa sähköpotkulautojen tarjonnasta ja käytöstä. Tilannekuvaa päivitetään kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Tiedot ovat osa liikennepalveluiden tilannekuvaa.

Yhteenveto

  • Sähköpotkulaudat ovat uusi yhteiskäyttöinen liikkumispalvelu, joiden toiminta perustuu vuokraamiseen älypuhelinsovelluksen kautta. Yhteiskäyttöiset sähköpotkulautapalvelut ovat yleistyneet nopeasti Suomessa vuodesta 2019 lähtien, erityisesti suurissa ja keskisuurissa kaupungeissa. Vuonna 2024 tarjolla oli jo 60 400 sähköpotkulautaa, mikä on viisinkertainen määrä vuoteen 2020 verrattuna.
  • Myös sähköpotkulautojen käyttö on kasvanut voimakkaasti, ja vuonna 2024 niillä tehtiin noin 19,6 miljoonaa matkaa eli lähes kahdeksankertainen määrä vuoteen 2019 verrattuna. Keskimääräinen matka oli pituudeltaan 1,8 km ja kesti alle 8 minuuttia.
  • Sähköpotkulautapalveluiden markkinat ovat kasvaneet nopeasti. Yritysten liikevaihto oli vuonna 2024 noin 34,1 miljoonaa euroa. Markkinat ovat edelleen suhteellisen keskittyneet.
  • Vuonna 2024 yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen käyttö kasvoi yli 20 prosenttia ensimmäistä kertaa. Palveluita oli tarjolla noin 60 kunnassa.

60 400
sähköpotkulautaa tarjolla vuonna 2024

19,6
miljoonaa matkaa sähköpotkulaudoilla vuonna 2024

Sähköpotkulautapalveluja tarjoavien yritysten liikevaihto

36,0
miljoonaa euroa vuonna 2024

Yleistä sähköpotkulautapalveluista

Sähköpotkulautapalvelut ovat uusin lisäys yhteiskäyttöisiin liikkumispalveluihin. Toiminta perustuu vuokraamiseen älypuhelinsovelluksen kautta. Yhteiskäyttöisen potkulaudan voi palauttaa usein vapaasti palveluntarjoajan määrittelemän alueen rajoissa. Yhteiskäyttöiset sähköpotkulautapalvelut palvelevat erityisesti lyhyiden matkojen liikkumista yleensä tiiviissä kaupunkirakenteessa, ja ne on mahdollista yhdistää myös osaksi matkaketjuja.

Maailmanlaajuisesti sähköpotkulautapalvelut ovat yleistyneet erittäin nopeasti ja osittain hallitsemattomasti. Myös Suomessa sähköpotkulautapalveluiden käyttö on kasvanut nopeasti lyhyen ajan sisällä, ja palveluiden lisääntyessä ne näkyvät selvästi myös katukuvassa. Sähköpotkulautojen rakenteellinen enimmäisnopeus liikenteessä on 25 km/h. Ne rinnastetaan liikenteessä polkupyörään, joten niihin pätevät samat tieliikennelain säännöt kuin pyöräliikenteeseen.

Uusien palveluiden tulo on herättänyt paljon julkista keskustelua ja myös huolta niiden liikenneturvallisuudesta ja kaupunkitilan käytöstä. Sähköpotkulautailun turvallisuuteen on pyritty vaikuttamaan käytön sääntelyllä ja rajoittamisella. Yleisempiä rajoituksia ovat vuokrattavien sähköpotkulautojen nopeuden, käyttöajan ja käyttöalueen rajoittaminen. Pysäköintiä on puolestaan alettu säännellä muun muassa merkittyjen pysäköintialueiden ja valvonnan avulla. Sähköpotkulautojen turvallisuutta ja sääntelyä kuvataan tarkemmin sähköpotkulautailun liikenneturvallisuuden tilannekuvassa . Alalla on aktiivista yhteistyötä liikkumismuodon kehittämiseksi ja ongelmien vähentämiseksi.

Tilannekuvan tiedot perustuvat Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin keräämiin tietoihin yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen tarjonnasta ja kysynnästä sähköpotkulautapalveluita tarjoavilta yrityksiltä vuosilta 2020−2024. Tiedot kerätään vuosittain kutakin raportointivuotta seuraavan huhtikuun aikana alkavassa tiedonkeruussa.

Sähköpotkulautapalveluiden tarjonta on yleistynyt nopeasti

Ensimmäiset yhteiskäyttöiset sähköpotkulaudat otettiin laajemmin käyttöön vuonna 2017 Kaliforniassa, minkä jälkeen ne ovat levinneet nopeasti ympäri maailmaa. Suomessa ensimmäiset yritysten tarjoamat sähköpotkulautapalvelut käynnistyivät keväällä 2019, jolloin TIER ja Voi laajensivat toimintaansa Helsinkiin ja hieman myöhemmin myös Tampereelle ja Turkuun. Lisäksi Helsingissä markkinoille tuli myös muita palveluntarjoajia. Myös HSL toteutti Vuosaaressa oman pilottihankkeensa, jonka toiminta perustui kaupunkipyöräjärjestelmän tapaan kiinteisiin asemiin.

Vuonna 2020 sähköpotkulautapalveluita tarjoavista toimijoista muutama poistui Suomen markkinoilta, mutta samaan aikaan palvelut laajenivat myös Espooseen, Jyväskylään ja Vaasaan. Vuonna 2021 sähköpotkulautayrityksiä tuli lisää Suomen markkinoille ja palvelut laajenivat edelleen uusiin kaupunkeihin. Tämän jälkeen toimijoiden määrä on vakiintunut, mutta palvelut ovat laajentuneet uusiin kaupunkeihin ja toiminta kattaa lähes kaikki suuret ja keskisuuret kaupungit. Vuonna 2024 markkinoilla toimi seitsemän toimijaa jo noin 60 kunnassa.

Lisääntynyt kattavuus kunnissa on näkynyt myös sähköpotkulautojen määrässä. Sähköpotkulautoja oli vuonna 2024 tarjolla jo 60 400 eli noin viisinkertainen määrä vuoteen 2020 verrattuna. Vuonna 2024 sähköpotkulautojen keskimääräinen käyttöaste kasvoi edellisvuodesta. Vuonna 2024 matkoja per sähköpotkulauta tehtiin keskimäärin yli 320, kun vuonna 2023 matkoja tehtiin hieman noin 290 per sähköpotkulauta.

Vuonna 2024 sähköpotkulautojen määrä kasvoi noin seitsemän prosenttia, joka on merkittävästi vähemmän kuin vuosina 2020-2022 nähty huomattava kasvupyrähdys. Kasvun tasaantumiseen on vaikuttanut esimerkiksi kuntien sähköpotkulaudoille asettamat rajoitukset. Esimerkiksi Helsingissä sähköpotkulautojen määrää on rajattu pysäköinnin rajoitusalueilla keskustassa, jonka seurauksena lautojen määrä väheni useilla tuhansilla.

Sähköpotkulautapalveluiden käyttö kääntyi taas kasvuun

Vuonna 2019 yhteiskäyttöisiä sähköpotkulautamatkoja tehtiin Helsingissä lähes kaksi miljoonaa ja koko Suomessa noin 2,5 miljoonaa. Sähköpotkulautapalveluiden käyttö on kasvanut voimakkaasti viime vuosina, sillä vuonna 2022 matkoja tehtiin jo 16,9 miljoonaa eli miltei seitsenkertainen määrä vuoteen 2019 verrattuna. Vuonna 2023 matkojen määrä väheni hieman edellisvuodesta, mutta vuonna 2024 matkojen määrä kääntyi taas kasvuun. Sähköpotkulaudoilla tehtiin noin 19,6 miljoonaa matkaa eli alle 0,5 % kaikista suomalaisten tekemistä vuotuisista matkoista.

Eri toimijoiden sähköpotkulautapalveluihin rekisteröityneiden palveluita käyttäneiden määrä (yksi asiakas voi käyttää useampaa palvelua) oli noin 1,3 miljoonaa vuonna 2024 eli hieman yli kaksinkertainen määrä vuoteen 2020 verrattuna. Keskimäärin vuonna 2020 matkoja per asiakas tehtiin 5,9, kun vuonna 2024 matkoja tehtiin jo keskimäärin 14,9. Yksittäiset asiakkaat käyttivät siis palveluita aiempaa enemmän ja lisäksi käyttäjien määrä kasvoi kokonaisuudessaan. Sähköpotkulautojen tyypillisin käyttäjä on 20–39-vuotias mies.

Vuonna 2024 keskimääräisen matkan pituus oli 1,8 km ja kesto hieman alle 8 minuuttia, joten pääosa matkoista palveli liikkumista lyhyillä matkoilla. Sähköpotkulautapalvelut voivat olla vaihtoehtoinen kulkutapa etenkin jalankululle, pyöräilylle ja keskustojen lyhyille joukkoliikenne- ja automatkoille. Ne voivat myös parantaa saavutettavuutta esimerkiksi julkisen liikenteen ns. viimeisen kilometrin osalta tai paikoissa, joissa ei ole julkista liikennettä.

Aalto-yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan yhteiskäyttöiset sähköpotkulaudat korvaavat eniten juuri bussi- ja raitiovaunuliikennettä, kävelyä ja muita liikkumispalveluita kuten kaupunkipyöriä, mutta myös taksimatkustamista. Yksityisillä sähköpotkulaudoilla korvataan puolestaan enemmän yksityistä autoilua erityisesti pidemmillä matkoilla (Ulkoinen linkki). Matkoista noin kolmannes tehtiin osana matkaketjuja.

Matkojen määrät jakautuivat vuodenaikojen mukaan niin, että valtaosa matkoista eli noin 83 % tehtiin vuonna 2024 kevään ja syksyn välisenä aikana. Suurimmissa kaupungeissa vilkkain kuukausi on ollut heinäkuu. Edellisvuoteen verrattuna sähköpotkulautojen käyttö kasvoi kaikilla vuoden 2024 neljänneksillä ja suhteellisesti eniten sesongin ulkopuolella ensimmäisellä ja viimeisellä vuosineljänneksellä.

Sähköpotkulautapalveluiden käytössä on alueellisia eroja

Vuonna 2024 eniten matkoja tehtiin absoluuttisesti isommissa kaupungeissa eli Helsingissä, Turussa ja Tampereella, joissa kaikissa matkojen määrä kasvoi. Näiden lisäksi yli miljoona matkaa tehtiin lisäksi Jyväskylällä, Lahdessa ja Oulussa. Suuremmissa kaupungeissa kasvu oli suurinta Espoossa ja Lahdessa, joissa matkojen määrä miltei kaksinkertaistui.

Palveluiden käyttö keskittyy absoluuttisesti suuriin ja keskisuuriin kaupunkeihin, joissa kaupunkirakenne on tiivistä, kaupungeilla on laaja vaikutusalue ja paljon asukkaita. Palvelut laajenivat merkittävästi vuonna 2024 myös pienempiin kaupunkeihin, joissa osassa käyttäjämäärissä näkyvät todennäköisesti myös matkailijoiden suhteellisesti merkittävä määrä.

Vuonna 2024 palveluntarjontaa oli kaikilla MAL-seuduilla ainakin keskuskaupungeissa. MAL-seuduilla tehtiin 16,8 miljoonaa matkaa, mikä oli 21 % enemmän kuin edellisvuonna. Suhteellisesti eniten matkoja tehtiin Turun ja Jyväskylän MAL-alueilla.

Sähköpotkulautapalveluiden markkinat kääntyivät kasvu-uralle

Sähköpotkulautapalveluita tarjoavien yritysten liikevaihto oli vuonna 2024 noin 34,1 miljoonaa euroa, eli liikevaihto kasvoi noin 11 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Vuonna 2024 yksi matka maksoi laskennallisesti noin 1,74 euroa eli kahdeksan prosenttia edellisvuotta vähemmän.

Sähköpotkulautapalveluita tarjoavien yritysten markkinat ovat edelleen melko keskittyneet, vaikka tarjonta eri kunnissa on lisääntynyt merkittävästi viime vuosien aikana. Vuonna 2024 markkinoilla oli seitsemän toimijaa, joista yksi on kotimainen yritys.