Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Sivulla esitetään tietoja sähköpotkulautailun onnettomuuksista ja turvallisuuden parantamisesta kirjallisuuslähteiden perusteella. Sivua päivitetään vähintään kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Kevyistä sähköajoneuvoista ja kävelyä avustavista ja korvaavista sähköisistä liikkumisvälineistä (Ulkoinen linkki) tuli laillisia kulkuvälineitä tieliikenteessä 1.1.2016. Suuri enemmistö sähköpotkulaudoista on ajoneuvolain mukaisia kevyitä sähköajoneuvoja. Kevyen sähköajoneuvon teho on enintään 1 kW ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa. Kevyeksi sähköajoneuvoksi luettavalla sähköpotkulaudalla ajetaan pyöräilysääntöjen mukaan.

Sähköpotkulautojen vuokrauspalvelut ovat viime vuosina yleistyneet kaupungeissa Suomessa ja maailmalla. Kesällä 2019 yhteiskäyttöisiä sähköpotkulautoja vuokrattiin Helsingissä, Tampereella ja Turussa. Vuonna 2022 vuokrattavia sähköpotkulautoja oli jo 37:ssä Suomen kunnassa. Myös yksityisten henkilöiden omistamat sähköpotkulaudat ovat luultavasti yleistyneet liikenteessä viime vuosina.

Tutkittu tieto sähköpotkulautojen onnettomuuksista Suomessa perustuu pääasiassa yksittäisten sairaaloiden tiedonkeruuseen. Sairaalatutkimusten perusteella tiedetään, että satoja sähköpotkulautailijoita loukkaantuu Suomessa vuosittain. Vuonna 2023 terveydenhuollossa käytettävään ICD-10 -tautiluokitukseen lisättiin koodi, jolla sähköpotkulautojen ja muiden liikkumisvälineiden tapaturmat voidaan erotella jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tapaturmista. Sähköpotkulautaonnettomuudet tulevat harvoin poliisin tietoon, eikä poliisilta tulevissa onnettomuustiedoissa erotella sähköpotkulautoja muista kulkuneuvoista. Vuokrattavat sähköpotkulaudat ja osa yksityisistä sähköpotkulaudoista tuli pakollisen liikennevakuutuksen piiriin 1.6.2024, joten näiden lautojen liikennevahingoista aletaan tulevaisuudessa saada tilastotietoa Liikennevakuutuskeskukselta.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin mukaan tammi-elokuussa 2021 päivystyksessä kävi 528 sähköpotkulaudalla vammautunutta, ja vuonna 2022 samana ajanjaksona 318 vammautunutta. Tampereen kaupungin julkaiseman tutkimuksen mukaan sähköpotkulautailijoiden ensiapukäyntejä oli Tampereen yliopistollisessa keskussairaalassa 245 kpl vuonna 2022 ja 1,7 henkilöä loukkaantui miljoonaa vuokrattavan sähköpotkulaudan käyttökertaa kohti. 

Pohjola Vakuutuksen syyskuussa 2024 julkaiseman tiedotteen mukaan sähköpotkulautaonnettomuudet ovat vakavampia kuin polkupyöräonnettomuudet. Polkupyöräilijöille sattuvien vahinkojen keskikorvaus oli noin 740 euroa, kun taas sähköpotkulautaonnettomuuksien keskikorvaus oli noin 900 euroa.

Arviot ja tutkimustulokset sähköpotkulautailun onnettomuusriskistä vaihtelevat suuresti. ITF (2023) kansainvälisen kirjallisuuskatsauksen mukaan sähköpotkulautailijoita joutui eri tutkimusten mukaan lääketieteelliseen hoitoon noin 2-30 henkilöä miljoonaa vuokralaudalla tehtyä matkaa kohti. Vuosien 2021 ja 2022 tulokset viittaavat siihen, että onnettomuusriski on alenemassa, kun sähköpotkulautojen tekniikka ja niitä koskeva sääntely kehittyy ja käyttäjien kokemus kasvaa.  Yleisin onnettomuustyyppi on sähköpotkulautailijan kaatuminen, johon ei liity muita osapuolia. 8-19 % onnettomuuksista on törmäyksiä moottoriajoneuvon kanssa. Yleisimpiä vammoja ovat pään ja kasvojen vammat ja raajojen murtumat. Onnettomuuksista suuri osa tapahtuu yöllä ja onnettomuuden uhri on usein päihtynyt.  

Liikenneturva on selvittänyt kyselyillä suomalaisten kokemuksia sähköpotkulaudoista sekä sähköpotkulautoja koskevista liikennesäännöistä. Keväällä 2022 toteutettuun kyselyyn vastanneista vain 64 prosenttia tiesi, että sähköpotkulaudalla kuuluu ajaa pääsääntöisesti pyöräilyväylillä. Joka neljäs vastaaja kertoi joutuneensa vaaratilanteeseen jalankulkijana sähköpotkulautailijan takia. Pyörällä vaaratilanteeseen joutumisesta kertoo 21 prosenttia vastanneista ja autolla taas 24 prosenttia. Loppuvuoden 2022 kyselyssä lähes puolet vastaajista koki vuokrattavien sähköpotkulautojen sopivan hyvin kaupunkiliikenteeseen. Yli puolet oli sitä mieltä, että vuokrattavia sähköpotkulautoja oli kesällä 2022 liikaa. Vain alle viidesosa koki, että sähköpotkulautailijoiden toiminta muuttui kesän aikana parempaan suuntaan.

Sähköpotkulautailun turvallisuuteen on pyritty vaikuttamaan käytön sääntelyllä ja rajoittamisella. Säännöt ja rajoitukset vaihtelevat maittain ja joissakin tapauksissa myös kaupungeittain. Yleisimpiä rajoituksia ovat vuokrattavien sähköpotkulautojen nopeuden, käyttöajan, käyttöalueen ja käyttäjien iän rajoittaminen. Esimerkiksi Helsingissä kesällä 2022 vuokrattavien sähköpotkulautojen nopeusrajoitus oli päivisin 20 kilometriä tunnissa, ja arkisin kello 00–05 välillä 15 kilometriä tunnissa. Viikonloppuöisin kello 00-05 vuokrattavat laudat olivat poissa käytöstä. Kesinä 2023-2024 vuokrattavia sähköpotkulautoja sai pysäköidä Helsingin ydinkeskustassa vain merkityille alueille. Edellä mainittujen rajoitusten lisäksi eräissä muissa maissa käytössä olevia rajoituksia ovat kypäräpakko, käyttäjiltä vaadittava koulutus, lautojen omistusmuodon rajoittaminen niin että vain vuokrattavat tai vain yksityiset laudat ovat sallittuja, ja lautojen määrän rajoittaminen alueella. Eurooppalainen liikenneturvallisuusjärjestö ETSC on suositellut lisäksi teknisten ominaisuuksien sääntelyä, kuten 250 w suurinta tehoa ja vähintään 30 cm rengaskokoa.

Vuosien 2022-2026 liikenneturvallisuusstrategiassa on useita sähköpotkulautailun turvallisuutta parantavia toimenpiteitä: Perustetaan mikroliikkumisen verkosto (Ulkoinen linkki) ajantasaisen tiedon keräämistä varten, onnettomuustilastoinnin kehittäminen, tiedotus- ja koulutusmateriaali mikroliikkumisesta, selvitys kaupunkien toimivallan lisäämisestä liikkumisen palvelun suhteen, selvitys pyöräilyn ja mikroliikkumisen promillerajasta, poliisille oikeus keskeyttää päihtyneen lautailijan ajo.

Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi keväällä 2023 arviomuistion sähköpotkulautailun ja mikroliikkumisen sääntelyn kehittämisestä Suomessa. Muistiossa esitetyistä sääntelyvaihtoehdoista ministeriö piti parhaana yhdistelmää, jossa rajoitetaan kevyiden sähköajoneuvojen pysäköimistä, mahdollistetaan virheellisesti pysäköityjen lautojen välitön siirtäminen, yhtenäistetään kevyiden sähköajoneuvojen ja jalankulkua avustavien laitteiden liikennesääntöjä, lisätään lakiin kevyille sähköajoneuvoille tarkoitetut liikenteenohjauslaitteet, sekä asetetaan promilleraja kevyille sähköajoneuvoille ja polkupyörille. Arviomuistiota koskevissa lausunnoissa useat tahot toivoivat kunnille nykyistä tehokkaampia keinoja säädellä sähköpotkulautojen vuokraustoimintaa, esimerkiksi toimilupasääntelyä. Syksyllä 2023 asetettiin työryhmä valmistelemaan lainsäädäntömuutoksia.

Sähköpotkulautojen pysäköintipaikka Helsingissä toukokuussa 2022
Sähköpotkulautojen pysäköintipaikka Helsingissä toukokuussa 2022.