Tilannekatsauksessa tarkastellaan yhteentörmäyksiä rullattaessa kiitotielle tai kiitotieltä. Tietoja päivitetään 2 kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Yhteentörmäykset rullattaessa kiitotielle tai kiitotieltä H1/2025
Ensimmäisellä vuosipuoliskolla raportoitiin 1 GCOL-tapaus, eli tilanne jossa tapahtui törmäys ilma-aluksen rullatessa tai ilmarullatessa. Vuosina 2015-2024 tapauksia on tapahtunut n. 1, joten alkuvuosi sujui keskiarvon tahtiin.
Ainoa tapaus kävi yleisilmailussa, kun yleisilmailukone ei käynnistämisen jälkeen pysynyt paikallaan liukkaalla asematasolla, vaan osui toiseen pysäköityyn lentokoneeseen. Tapaus luokiteltiin vakavaksi vaaratilanteeksi.
Tarkastelujakson jälkeen elokuussa 2025 kävi lisäksi onnettomuudeksi luokiteltu GCOL-tapaus, kun ATR-tyyppinen lentokone lähti käynnistyksen jälkeen yllättäen liikkeelle ja sen pyörivät potkurit osuivat maavirtalaitteeseen. Laite tuhoutui ja potkurit kärsivät merkittäviä vaurioita. Tämän hetken tietojen mukaan ilma-aluksen pysäköintijarru ei ollut päällä moottoreita käynnistettäessä. Onnettomuustutkintakeskus aloitti tapauksesta tutkinnan (Ulkoinen linkki).
GCOL-tilanteisiin myötävaikuttavia tapaustyyppejä
GCOL-tilanteisiin myötävaikuttavia tekijöitä seurataan tarkasti, ja niihin kuuluvat muun muassa lentokoneen työnnön tai rullauksen häirintä, puutteellinen asematason valvonta, maahuolinnan aikana tapahtuneet vahingot sekä FOD (Foreign Object Debris) -esineet liikennealueella ja asematasolla. Lisäksi asematason ja rullausteiden kuntoon liittyvät ilmoitukset ovat seurannan kohteena.
Tässä muutamia nostoja tämän seurannan perusteella.
Asematason ja rullausteiden kuntoon liittyviä ilmoituksia saatiin hivenen keskiarvoa enemmän, mutta määrät olivat edellisvuotta pienemmät. Ilmoitukset koskivat pääosin lentoasemien asematason ja rullausteiden liukkautta, joten talvikauden ulkopuolella tapausmäärät pysyivät vähäisinä.
Pääosa tehtiin Helsinki-Vantaalta, mutta lukumäärällisesti Helsinki-Vantaata koskevien ilmoitusten määrä laski edellisvuoteen verrattuna. Helsingissä tehtiin runsaasti aihetta koskevia ilmoituksia vuonna 2022 ja sen jälkeisten toimenpiteiden jälkeen tilanne on mennyt parempaan suuntaan. Muut ilmoitukset tulivat Oulusta, Rovaniemeltä ja Kuopiosta.
Tammikuussa Oulussa oli yhtenä päivänä erittäin liukkaat olosuhteet, ja silloin ulkomainen liikennelentokone liukasteli osittain ulos rullaustieltä. Kone saatiin hinattua takaisin rullaustielle ilman pahempia vaurioita. Samaan aikaan myös kiitotielle laskuun tullut kone ilmoitti odotettua liukkaammasta kiitotiestä mutta pääsi kuitenkin onnistuneesti laskuun. Niiden tapausten tilannetta, joissa kiitotien kunnosta on tiedotettu puutteellisesti, on käsitelty kiitotieltä suistumiset-osiossa. (Ulkoinen linkki)
Asematason puutteelliseen valvontaan liittyvät tapaukset koskivat esimerkiksi tilanteita, joissa matkustajat pääsivät liikkumaan määriteltyjen alueiden ulkopuolella tai ilman vaadittavaa valvontaa. Tämä voi aiheuttaa turvallisuusriskin, kuten matkustajan loukkaantumisen. Ensimmäisellä vuosipuoliskolla määrät olivat keskiarvon yläpuolella, joskin edellisvuotta pienemmät. Pääosa tapahtui Helsinki-Vantaalla kuten ennenkin. Tammi-helmikuussa Rovaniemeltä raportoitiin tapauksia aiempaa enemmän. Myös viime vuonna Pohjois-Suomen kentiltä saatujen aiheeseen liittyvin raporttien määrä oli koholla.
Lentokoneen työnnön ja rullauksen häirinnän osalta tapausten määrä oli keskiarvoa ja myös edellisvuotta korkeampi. N. 90% tapahtui Helsinki-Vantaalla ja loput Pohjois-Suomen kentillä, pääosin Rovaniemellä. Tyypillisissä tilanteissa maa-ajoneuvo ajoi joko rullaavan ilma-aluksen edestä tai työnnettävän ilma-aluksen takaa, mikä johti rullauksen tai työnnön keskeyttämiseen. Lennon turvaamiseksi lentoasemilla on perussääntö, jonka mukaan maa-ajoneuvojen on aina väistettävä lentokonetta, kun sen varoitusvalot ovat päällä.
Maahuolinnan aikana tapahtuneiden vahinkojen määrä oli yli pidemmän aikavälin keskiarvon. Näissä on kyse tapauksista, joissa maahuolinnan ajoneuvolla tai muulla kalustolla kolhitaan ilma-alusta. Ilma-alus voi olla paikallaan, hinauksessa tai pushbackissä. Suomessa tilanteen pääosin ovat tapahtuneet Helsinki-Vantaalla, mutta tämä määrä ei merkittävästi ole keskiarvon yläpuolella.
Sen sijaan ulkomailla tapahtuneiden vahinkojen määrä on kasvussa. Usein kolhut havaitaan siinä vaiheessa kun maahuolintahenkilö tekee Helsinkiin saapuneelle koneelle tulotarkastuksen. Lähtökentät ovat hyvin laajalla skaalalla ympäri maailmaa.