Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Siirry hakuun

Yhteentörmäykset rullattaessa kiitotielle tai kiitotieltä (GCOL)

Tilannekatsauksessa tarkastellaan yhteentörmäyksiä rullattaessa kiitotielle tai kiitotieltä. Tietoja päivitetään neljä kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Tilakuva Q3/2022

Kolmannella neljänneksellä raportoitiin 3 GCOL-tapausta, eli tilannetta jossa tapahtui törmäys ilma-aluksen rullatessa tai ilmarullatessa.

Tyypillisesti on tapahtunut vain yksittäisiä tämän tyyppisiä tapauksia, joten tämä määrä riitti nostamaan tilanteen selvästi pidemmän aikavälin keskiarvon yläpuolelle. 1 tapauksessa liikennelentokoneen hinauksen aikana matkustajasilta jäi siirtämättä sivuun ja se osui koneeseen. Muissa tapauksissa oli kyse yleisilmailukoneiden osumisista esteisiin. 

Kolmannella neljänneksellä tapahtuivatkin lähes kaikki vuoden tapaukset, sillä Q3 loppuun mennessä koko vuonna on tapahtunut yhteensä 4 GCOL-tapausta. Määrä on vuosien 2013-2021 keskiarvon yläpuolella.

GCOL-tilanteisiin myötävaikuttavia tapaustyyppejä

GCOL-tilanteisiin mahdollisesti myötävaikuttavia ja seurattavia tapaustyyppejä ovat mm. lentokoneen työnnön tai rullauksen häirintä, puutteellinen asematason valvonta, maahuolinnan aikana tapahtuneet vahingot sekä FOD (Foreign Object Debris)-esineet liikennealueella ja asematasolla. Lisäksi seurataan asematason ja rullausteiden huonoon kuntoon liittyviä ilmoituksia.

Kolmannella neljänneksellä yllämainituista tapaustyypeistä kasvua pidemmän aikavälin keskiarvoon verrattuna oli asematason puutteelliseen valvontaan liittyvissä tapauksissa sekä lentokoneen työnnön tai rullauksen häirinnöissä. Sama tilanne oli ollut myös toisella neljänneksellä.

Asematason puutteellisen valvontaan liittyvät tapaukset ovat tilanteita, joissa matkustajat pääsevät liikkumaan määriteltyjen liikkuma-alueiden ulkopuolella. Riskinä on esimerkiksi matkustajan loukkaantuminen, joskin tällaisilta tilanteilta on onneksi vältytty. Tyypillinen tapahtumapaikka on Helsinki-Vantaa. Näitä tapauksia on tänä vuonna Q3 loppuun mennessä Suomessa ollut 36. Määrä on noin kaksinkertainen vuosien 2013-2021 keskiarvoon verrattuna. Liikenteen lisääntyminen koronan jälkeen lienee myötävaikuttanut tapausmäärän kasvuun. 

Lentokoneiden työnnön ja rullauksen häirinnät tapahtuivat myös pääosin Helsinki-Vantaalla. Määrä kasvoi selvästi parista edellisestä koronavuodesta, ja päätyi pidemmän aikavälin keskiarvon yläpuolelle. Myös näiden tapauksien kasvuun myötävaikuttaa kasvanut liikennemäärä. Tyypillisesti esimerkiksi bussi on ajanut ilma-aluksen takaa ja työntö on pitänyt pysäyttää. Tällaiset tilanteet voivat edesauttaa törmäyksien tapahtumista.