Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Tilannekatsauksessa tarkastellaan yhteentörmäyksiä rullattaessa kiitotielle tai kiitotieltä. Tietoja päivitetään neljä kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Tilakuva 2023

Vuonna 2023 raportoitiin 2 GCOL-tapausta, eli tilannetta jossa tapahtui törmäys ilma-aluksen rullatessa tai ilmarullatessa. Määrä oli hieman vuosien 2013-2022 keskiarvon (2,9) alapuolella ja selvästi paria edellistä vuotta pienempi. 

Alkuvuoden yksi helikopteritoiminnassa tapahtunut tilanne luokiteltiin vakavaksi vaaratilanteeksi, kun kopteri lentoonlähdön yhteydessä alkoi liukua jäisellä tiellä ja sen lavat osuivat puiden oksistoon.
 

GCOL-tilanteisiin myötävaikuttavia tapaustyyppejä

GCOL-tilanteisiin mahdollisesti myötävaikuttavia ja seurattavia tapaustyyppejä ovat mm. lentokoneen työnnön tai rullauksen häirintä, puutteellinen asematason valvonta, maahuolinnan aikana tapahtuneet vahingot sekä FOD (Foreign Object Debris)-esineet liikennealueella ja asematasolla. Lisäksi seurataan asematason ja rullausteiden huonoon kuntoon liittyviä ilmoituksia.

Vuonna 2023 yli keskiarvon yllämainituista tapaustyypeistä olivat asematason puutteelliseen valvontaan liittyvät ilmoitukset sekä ilmoitukset asematason ja rullausteiden kunnosta. 

Asematason puutteellisen valvontaan liittyvät tapaukset olivat esimerkiksi tilanteita, joissa matkustajat pääsivät liikkumaan määriteltyjen liikkuma-alueiden ulkopuolella tai ilman vaadittavaa valvontaa. Riskinä on esimerkiksi matkustajan loukkaantuminen, joskin tällaisilta tilanteilta on onneksi vältytty. 

Vuonna 2023 tällaisten tapausten määrä oli selvästi keskiarvoa suurempi. 80% tapahtumapaikkana oli Helsinki-Vantaa. Erityisesti lokakuussa raportoitiin runsaasti puutteelliseen valvontaan liittyviä tapauksia Helsinki-Vantaalta. Marras-joulukuussa määrät laskivat normaalille tasolle. 

Lisääntynyt raporttimäärä lokakuussa liittyi elokuussa tapahtuneen vakavan vaaratilanteen seurauksena tarkennettuihin vastuisiin ja muutettujen valvontamenetelmien käyttöönottoon.
Tuossa vakavassa vaaratilanteessa lapsimatkustaja oli lähellä osua lentokoneen pyörivään potkuriin. Lapsimatkustaja oli nousemassa koneeseen mutta lähti juoksemaan pudonneen hattunsa perään ja lähes osui viereiselle seisontapaikalle juuri saapuneen koneen pyörivään potkuriin. Maahuolintayhtiön työntekijä havaitsi vaaratilanteen ja sai estettyä vakavammat seuraukset.
Tapauksen jälkeen muutettiin asematasovalvontamenetelmiä vastaavien tapausten estämiseksi.

Asematason ja rullausteiden kuntoon liittyviä ilmoituksia tuli vuoden aikana selvästi keskiarvoa enemmän. Määrät kuitenkin selvästi laskivat edellisvuoden lukemista. 
Ilmoitukset useimmiten koskivat lentoaseman asematason tai rullausteiden liukkautta, joten talvikauden ulkopuolella määrät jäävät pieniksi. Pääosa raportoitiin tammi-helmikuulta ja marras-joulukuulta. Useimmat tapaukset raportoitiin Helsinki-Vantaalta. 

Liukkaat asematasot luonnollisesti hankaloittavat koneiden liikkumista ja lisäävät törmäysten riskiä. Matkustajien kannalta liukkaat kulkuväylät voivat lisätä liukastumisen riskiä. Traficom kiinnitti jo vuoden 2022 alussa liukkausilmoitusten suureen määrään huomiota ja pyysi Helsinki-Vantaan lentoasemalta selvitystä ilmoituksiin johtaneista tekijöistä sekä suunnitelluista korjaustoimenpiteistä.

Ladattavat liitetiedostot

Katsaus edellisten vuosien turvallisuustilanteeseen:

Aikaisempien vuosien turvallisuuskatsaukset löydät kootusti täältä