Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Kiitotieltä suistumiset (RE)

Tilannekatsauksessa tarkastellaan kiitotieltä suistumisia absoluuttisesti ja ilmailulajeittain, sekä näihin liittyviä tapahtumatyyppejä. Tietoja päivitetään neljä kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Tilakuva 2023

Vuonna 2023 raportoitiin 7 kiitotieltä suistumista Suomessa tai suomalaisille ilma-aluksille. Määrä oli hieman vuosien 2013-2022 keskiarvon (8,7) alapuolella. 1 tapauksista luokiteltiin onnettomuudeksi ja 5 vakavaksi vaaratilanteeksi, nämä lukemat olivat myös likimain pidemmän aikavälin keskiarvon tasalla. 

Kokonaisuudessaan kiitotieltä suistumisten osalta tarkasteltuna vuosi oli pitkälti aiempien kaltainen. Kiitotieltä suistumistapausten kehityssuunta on kuitenkin ollut lievästi laskeva vuodesta 2015 eteenpäin. 

Suurin osa viime vuoden tapauksista kävi yleisilmailussa (4). Harrasteilmailussa tapahtui 2 kiitotieltä suistumista. Lisäksi sotilasilmailussa tammikuussa 2 Hawk-suihkukonetta ajautui ulos kiitotieltä laskun jälkeen Jyväskylässä. 
Yleisilmailun tapausten määrä oli aiempien vuosien keskiarvon tasalla. Harrasteilmailussa lukema oli keskiarvon alapuolella. Onnettomuudessa yleisilmailulentokone suistui epävakaan laskeutumisen jälkeen nurmikiitotien viereiseen ojaan ja vaurioitui huomattavasti.

Suurin osa viime vuoden tapauksista kävi kesällä, laskeutumisen yhteydessä. Tämä on ollut tyypillistä myös aiempina vuosina. Myötävaikuttavana tekijänä on usein tuulen suunnan tai voimakkuuden yllättävä muutos, tai sivutuuliolosuhteet, kun lentäjä ei saa riittävästi kompensoitua sivutuulen (tai tuulenpuuskan) vaikutusta. Viime vuonna suurin osa tapauksista kävi valvomattomilla lentopaikoilla.

 

Kiitotieltä suistumisiin myötävaikuttavia tapaustyyppejä

Kiitotieltä suistumiseen mahdollisesti myötävaikuttavia seurattavia tapahtumia ovat esimerkiksi epästabiilit lähestymiset, laskuteline- ja reverssiviat, suuresta nopeudesta keskeytetyt lentoonlähdöt, kovat laskeutumiset tai muuten epänormaalit kosketukset kiitotiehen sekä tapaukset, joissa on tiedotus kiitotien kunnosta on ollut jollain tavoin puutteellista.

Näistä tapahtumatyypeistä pidemmän aikavälin keskiarvoa enemmän raportoitiin lasku- ja reverssivikoja. Tapauksia oli 59, vuosien 2013-2022 keskiarvon ollessa 41. Pääosa tapauksista kävi kaupallisessa ilmakuljetuksessa tai yleisilmailussa. 3 tapausta johti vakavaan vaaratilanteeseen, yleis- ja harrasteilmailussa. Kahdessa tapauksista laskuteline vaurioitui ilma-aluksen laskeutuessa lumen peittämälle järven jäälle.

Pidemmän aikavälin keskiarvon yläpuolella olivat epänormaalit kosketukset kiitotiehen, kuten kovat laskeutumiset, normaalia pidemmälle tehdyt laskut tai tapaukset joissa lentokoneen pyrstö osui kiitotiehen eli "tailstriket". 

Pääosa tapauksista kävi kaupallisessa ilmakuljetuksessa ja yleisilmailussa. Tapahtumapaikkoina olivat vaihtelevasti eri lentoasemat ympäri Suomea ja maailmaa. Myötävaikuttavina tekijöinä olivat toisaalta sääolosuhteet, kuten yllättävät alasvirtaukset, mutta yhtä lailla tapahtui lentäjien virheitä laskun aikana. Yksikään tapauksista ei johtanut onnettomuuteen ja tältä osin vuosi sujui keskiarvoa paremmin. 5 johti vakavaan vaaratilanteeseen, kaikki yleis- tai harrasteilmailussa. Tuo määrä oli hieman keskiarvon yläpuolella. Parina viime vuonna epänormaaliin kosketuksiin liittyen "tailstrike"-tapahtumatyypeissä on ollut nähtävissä kasvua.

Myös tapauksia, joissa kiitotien kunnosta oli tiedotettu ilma-alukselle puutteellisesti, oli viime vuonna 26, eli selvästi vuosien 2013-2022 keskiarvoa (14,1) enemmän. Nämä tapaukset ovat esimerkiksi tilanteita, joissa ilma-aluksen miehistön näkemyksen tai ilma-aluksen järjestelmien antamien arvojen mukaan kiitotie olisi ollut virallisesti ilmoitettua liukkaampi. Suurin osa raportoitiin tammikuussa. Eniten tapauksia oli Rovaniemellä, Kittilässä, Helsingissä ja Kajaanissa. Näissä tapauksissa lentoaseman kunnossapito käy tekemässä uuden mittauksen kiitotiellä ja tarvittaessa muuttaa ilmoitettuja arvoja tai ryhtyy toimenpiteisiin kiitotien kunnon parantamiseksi. 

Traficom julkaisee säännöllisesti talvitoimintatiedotteet sekä Suomeen lentäville lentoyhtiöille, että yleis- ja harrasteilmailijoille. Viime vuoden tiedotteet päivitettiin lokakuun alussa ja ne löytyvät täältä (Ulkoinen linkki). EASA järjesti 9.-10.8.2023 talvitoimintawebinaareja, joiden tallenteet löytyvät täältä (Ulkoinen linkki). Niissä käsiteltiin myös kiitotien talvikunnossapitoa eri näkökulmista.

Hyvää luettavaa on myös Eurocontrolin jo vuonna 2013 julkaisema European Action Plan for the Prevention of Runway Excursions (EAPPRE (Ulkoinen linkki)) -dokumentti, joka sisältää runsaasti suosituksia kiitotieltä suistumisten estämiseksi.
Lisäksi on julkaistu GAPPRE (Global Action Plan for the Prevention Runway Excursions) (Ulkoinen linkki), jolla pyritään vaikuttamaan kiitotieltä suistumisten estämiseksi maailmanlaajuisesti.

Ladattavat liitetiedostot

Katsaus edellisten vuosien turvallisuustilanteeseen:

Aikaisempien vuosien turvallisuuskatsaukset löydät kootusti täältä