Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Siirry hakuun

Kiitotieltä suistumiset (RE)

Tilannekatsauksessa tarkastellaan kiitotieltä suistumisia absoluuttisesti ja ilmailulajeittain, sekä näihin liittyviä tapahtumatyyppejä. Tietoja päivitetään neljä kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Tilakuva Q1/2023

Ensimmäisellä neljänneksellä tapahtui 1 kiitotieltä suistuminen Suomessa tai suomalaisille ilma-aluksille, eli jäätiin vuosien 2013-2022 keskiarvon (1,4) alapuolelle.

Tapaus luokiteltiin vakavaksi vaaratilanteeksi ja siinä oli kyseessä Ilmavoimien Hawk-parin ajautuminen laskun jälkeen ulos kiitotieltä Jyväskylässä. Myötävaikuttavana tekijänä oli kiitotien liukkaus. Ensimmäisen neljänneksen tapauksissa aiempinakin vuosina usein talviset olosuhteet olivat myötävaikuttavina tekijöinä.

Kiitotieltä suistumisiin myötävaikuttavia tapaustyyppejä

Kiitotieltä suistumiseen mahdollisesti myötävaikuttavia seurattavia tapahtumia ovat esimerkiksi epästabiilit lähestymiset, laskuteline- ja reverssiviat, suuresta nopeudesta keskeytetyt lentoonlähdöt, kovat laskeutumiset tai muuten epänormaalit kosketukset kiitotiehen sekä tapaukset, joissa on tiedotus kiitotien kunnosta on ollut jollain tavoin puutteellista.

Muiden tapahtumatyyppien määrä oli aiempien vuosien keskiarvon tasalla tai sen alapuolella, mutta laskuteline- ja reverssivikoja raportoitiin 17 tapausta, vuosien 2013-2022 keskiarvoa (9,9) enemmän. Suurin osa tapahtui kaupallisessa ilmakuljetuksessa ja yleisilmailussa. Tapaukset olivat varsin erilaisia, eikä niissä ollut nähtävistä selkeätä yhteistä trendiä.

Myös tapauksia, joissa oli tiedotettu jollain tavoin puutteellisesti kiitotien kunnosta (esimerkiksi sillä olevien esiintymien tai kitka-arvojen osalta) raportoitiin ensimmäisellä neljänneksellä Suomessa 18, eli merkittävästi vuosien 2013-2022 keskiarvoa (7,3) enemmän.
Pääosa tapauksista kävi Helsinki-Vantaalla, Kajaanissa, Kittilässä ja Rovaniemellä. Suurimmassa osassa tapauksista ilma-aluksen miehistön tai ilma-aluksen järjestelmän antamien arvojen mukaan kiitotie olisi ollut virallisesti ilmoitettua liukkaampi. Näissä tapauksissa lentoaseman kunnossapito käy tekemässä uuden mittauksen kiitotiellä ja tarvittaessa muuttaa ilmoitettuja arvoja tai ryhtyy toimenpiteisiin kiitotien kunnon parantamiseksi. Tämä ja edellinen talvi olivat varsin haastavia, mikä näkyi myös tässä mittarissa. 

Traficom julkaisee syksyisin säännöllisesti talvitoimintatiedotteet sekä Suomeen lentäville lentoyhtiöille  (Ulkoinen linkki) että yleis- ja harrasteilmailijoille (Ulkoinen linkki). Tiedotteet sisältävät paljon hyödyllistä tietoa myös kiitotieltä suistumisen riskin pienentämiseksi. Molemmat tiedotteet käännettiin viime vuonna ensimmäistä kertaa englanniksi.

Hyvää luettavaa on myös Eurocontrolin jo vuonna 2013 julkaisema European Action Plan for the Prevention of Runway Excursions (EAPPRE (Ulkoinen linkki)) -dokumentti, joka sisältää runsaasti suosituksia kiitotieltä suistumisten estämiseksi.
Lisäksi on julkaistu GAPPRE (Global Action Plan for the Prevention Runway Excursions
https://www.skybrary.aero/articles/global-action-plan-prevention-runway-excursions-gappre (Ulkoinen linkki) ), jolla pyritään vaikuttamaan kiitotieltä suistumisten estämiseksi maailmanlaajuisesti.

Ensimmäisellä neljänneksellä kovia laskeutumisia, tai muuten epänormaaleja kosketuksia kiitotiehen (lyhenne ARC - Abnormal Runway Contact) raportoitiin 3, hivenen vuosien 2013-2022 keskiarvoa vähemmän. Suurin osa kävi yleisilmailussa ja 1 niistä johti vakavaan vaaratilanteeseen (experimental-suksikone osui jäälle laskeuduttaessa lumen alla piilossa olleeseen jäämöykkyyn). 

Ladattavat liitetiedostot

Katsaus edellisen vuoden turvallisuustilanteeseen:

Aikaisempien vuosien turvallisuuskatsaukset löydät kootusti täältä