Tilannekatsauksessa tarkastellaan kiitotieltä suistumisia absoluuttisesti ja ilmailulajeittain, sekä näihin liittyviä tapahtumatyyppejä. Tietoja päivitetään 2 kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Kiitotieltä suistumiset H1/2025
Ensimmäisellä vuosipuoliskolla Suomessa tai suomalaisille ilma-aluksille raportoitiin tapahtuneen 1 kiitotieltä suistuminen. Määrä jäi selvästi alle vuosien 2015-2024 keskiarvon (4).
Tapaus kävi ulkomaiselle yleisilmailukoneelle, joka laskukiidossa mahdollisesti jarrujen toimintahäiriön johdosta pyörähti hetkeksi ulos kiitotieltä. Tilanteesta ei kuitenkaan koitunut vaurioita lentokoneelle.
Edellisinä vuosina vastaavaan aikaan kiitotieltä suistumiset ovat aiheuttaneet keskimäärin 2 vakavaa vaaratilannetta, joten ensimmäinen vuosipuolisko on tältä osin sujunut keskiarvoa paremmin. Kiitotieltä suistumiset lähes aina tapahtuvat yleis- tai harrasteilmailussa.
Kiitotieltä suistumisiin myötävaikuttavia tapaustyyppejä
Kiitotieltä suistumiseen mahdollisesti myötävaikuttavia seurattavia tapahtumia ovat esimerkiksi epästabiilit lähestymiset, laskuteline- ja reverssiviat, suuresta nopeudesta keskeytetyt lentoonlähdöt, kovat laskeutumiset tai muuten epänormaalit kosketukset kiitotiehen sekä tapaukset, joissa kiitotien kunnosta tiedottaminen on ollut puutteellista.
Alla muutama nosto tämän seurannan perusteella.
Epästabiilit lähestymiset olivat ensimmäisen vuosipuoliskon aikana likimain pidemmän aikavälin keskiarvon tasolla.
Epästabiili lähestyminen tarkoittaa, että ilma-alus ei noudata lähestymisen aikana määriteltyjä arvoja, esimerkiksi nopeuden, korkeuden tai laskeutumiskulman osalta. Esimerkiksi liian suurella nopeudella tehty lasku voi johtaa kovaan laskeutumiseen ja siitä kiitotieltä suistumiseen. Useimmiten epästabiilit lähestymiset olivat kuitenkin pieniä poikkeamia.
Tänä vuonna kuitenkin yksi epästabiili lähestyminen johti vakavaan vaaratilanteeseen. Kyseisessä tapauksessa ulkomainen liikennelentokone laskeutui Rovaniemellä loppulähestymisen aikana selvästi menetelmän mukaisen lähestymiskorkeuden alapuolelle. Miehistö havaitsi tilanteen ja teki ylösvedon. Tapaus on luokiteltu near-CFIT-tyyppiseksi (Ulkoinen linkki), koska tässä tilanteessa todennäköisimpänä uhkana oli törmäys maastoon tai esteeseen kiitotieltä suistumisen sijaan.
Laskutelineisiin liittyviä vikoja raportoitiin hieman keskiarvoa enemmän. Yksi tapauksista johti myös vakavaan vaaratilanteeseen, kun yleisilmailukoneen laskutelineet eivät kunnolla lukittuneet ja kone teki mahalaskun kiitotielle. Aiempinakin vuosina laskutelineviat ovat vastaavana aikana keskimäärin aiheuttaneet yhden vakavan vaaratilanteen.
Epänormaaleja kosketuksia kiitotiehen, kuten kovia laskeutumisia, raportoitiin keskiarvoa vähemmän. 1 tapaus johti onnettomuuteen ja 1 vakavaan vaaratilanteeseen. Nämä määrät olivat likimain aiempien vuosien tasolla.
Onnettomuustilanteessa ultrakevyen lentokoneen moottori vikaantui, ja lasku tapahtui hyvin kovana. Lentäjä loukkaantui ja kone vaurioitui. Vakavassa vaaratilanteessa ultrakevyttä lentänyt lento-oppilas teki kovan laskun yllättävän tuulenpuuskan johdosta, mutta pahemmilta vaurioilta vältyttiin.
Tapauksia, joissa kiitotien kunnosta tiedotettiin puutteellisesti, oli alkuvuonna vuosien 2015-2024 keskiarvon verran, mutta selvästi paria edellistä vuotta vähemmän. Kuten aiempinakin vuosina, tyypillisesti kyse oli tilanteista, joissa ilma-aluksen miehistön arvio tai ilma-aluksen järjestelmien antamat arvot osoittivat kiitotien olevan virallisesti ilmoitettua liukkaampi. Pääosa raportoitiin Pohjois-Suomen kentiltä tammi-helmikuussa. Tilanne kehittyi siis kuitenkin parempaan suuntaan edellisiin vuosiin verrattuna.
Traficom julkaisee säännöllisesti talvitoimintatiedotteet sekä Suomeen lentäville lentoyhtiöille, että yleis- ja harrasteilmailijoille. Viime vuoden tiedotteet päivitettiin lokakuun alussa ja ne löytyvät Traficomin verkkosivuilta (Ulkoinen linkki).
Hyvää luettavaa on myös Eurocontrolin jo vuonna 2013 julkaisema European Action Plan for the Prevention of Runway Excursions (EAPPRE) (Ulkoinen linkki) -dokumentti, joka sisältää runsaasti suosituksia kiitotieltä suistumisten estämiseksi.
Lisäksi on julkaistu GAPPRE (Global Action Plan for the Prevention Runway Excursions) (Ulkoinen linkki), jolla pyritään vaikuttamaan kiitotieltä suistumisten estämiseksi maailmanlaajuisesti.