Tilannekatsauksessa tarkastellaan Ilma-alusten törmäyksiä maastoon ja vastaavien läheltä piti-tilanteiden syitä ja tapaustyyppejä. Tietoja päivitetään 2 kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Ilma-alusten törmäys maastoon tai vastaavat läheltä piti-tilanteet H1/2025

Ensimmäisellä vuosipuoliskolla raportoitiin 2 CFIT- (Controlled Flight Into Terrain) tai "near-CFIT"-tapausta, joissa ohjaajan hallinnassa oleva ilma-alus törmäsi maastoon tai esteeseen tai tapahtui läheltä piti -tilanne. Määrä oli vuosien 2015-2024 keskiarvon (3,8) alapuolella. 1 tapaus kävi dronetoiminnassa ja 1 ulkomaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa Suomessa. 

Ulkomaisen kaupallisen ilmakuljetuksen tilanne luokiteltiin myös vakavaksi vaaratilanteeksi. Siinä Rovaniemelle saapuva kone laskeutui lähestymisen aikana lähestymismenetelmän mukaisten minimilentokorkeuksien alapuolelle. Miehistö teki ylösvedon. Tapaus on tiedotettu myös kyseisen lentoyhtiön toimivaltaiselle viranomaiselle, mutta tarkempia tietoja myötävaikuttavista syistä ei toistaiseksi ole saatu. 

Suomalaisessa miehitetyssä ilmailussa ei siis raportoitu yhtään CFIT-tyyppistä tapausta alkuvuonna. Tyypillisesti aiempina vuosina yksittäisiä tilanteita on käynyt, joten alkuvuosi tältä osin on sujunut hyvin. 

CFIT-tilanteisiin myötävaikuttavia tapaustyyppejä

CFIT-tilanteisiin myötävaikuttavia tekijöitä seurataan tarkasti, ja niiden joukossa ovat esimerkiksi korkeusmittarin virheellinen paineasetus, puutteelliset estetiedot sekä virheet ja epäselvyydet ilmailukartoissa. Lisäksi ilma-alusten maastovaroitusjärjestelmien (GPWS) antamat varoitukset ovat seurattava indikaattori.

Tässä muutamia nostoja tämän seurannan perusteella:

Lentoestetietojen puutteista tehtyjen raporttien määrä hivenen laski parista edellisvuodesta, mutta oli edelleen 10 vuoden keskiarvon (13) yläpuolella. Tyypillisiä tapauksia olivat lentoesteet ilman vaadittavia estevaloja sekä luvatta nostetut nosturit lentoasemien läheisyydessä. 
1.10.2023 lentoesterekisterin ylläpito ja lentoesteisiin liittyvien lausuntojen käsittely siirtyi Traficomin vastuulle. Vuoden 2023 lopussa ja viime vuoden aikana tähän prosessiin liittyen saatiin useita ilmoituksia, jotka pitivät kokonaismäärän keskiarvon yläpuolella. Myös tänä vuonna aiheeseen liittyen on tullut ilmoituksia, mutta hieman aiempaa vähemmän. Traficomin verkkosivuilta (Ulkoinen linkki) löydät runsaasti lisätietoa lentoesteistä.

Korkeusmittarin virheellisestä paineasetuksesta tehtyjen ilmoitusten määrä oli keskiarvon (6) yläpuolella. Euroopan lentoturvallisuusvirasto (EASA) on tunnistanut aiheen kasvavana riskinä, ja 9.3.2023 julkaistussa tiedotteessa (Ulkoinen linkki)korostettiin virheellisen paineasetuksen aiheuttamia riskejä sekä annettiin suosituksia niiden vähentämiseksi. 
Väärä paineasetus voi johtaa selvityskorkeuden ylityksiin tai alituksiin, jotka voivat lisätä läheltä piti -tilanteiden riskiä ilmassa. Lähestymisvaiheessa virheellinen paineasetus voi johtaa siihen, että lähestyminen suoritetaan joko liian korkealla tai matalalla, mikä voi aiheuttaa CFIT-tilanteen.

Alkuvuoden tapauksissa varsin tyypillinen syy väärään paineasetukseen oli unohdus. Monessa tapauksessa oli mainittu tähän vaikuttaneen samaan aikaan tullut esimerkiksi lennonjohdon, matkustamon tai muun tahon viesti, joka aiheutti huomion keskittymisen muuhun asiaan. 

Alkuvuonna ilmoitettiin moninkertaisesti keskiarvoa enemmän ilma-aluksen maastosta varoittavan GPWS-järjestelmän antamista varoituksista, mutta käytännössä kaikissa tapauksissa kyse oli virheellisestä hälytyksestä. Tyypillisin syy virheelliseen varoitukseen oli lennon aikana koettu GPS-häirintä, joka vaikutti ilma-aluksen järjestelmien sijaintitietoon. Mikäli pystysuuntaisessa tiedossa esiintyi häiriöitä, se saattoi aiheuttaa tarpeettoman GPWS-varoituksen.