Uppföljningstabellerna för säkerhetsläget inom luftfarten
I lägesöversikten betraktas säkerhetsläget inom luftfarten med hjälp av flera olika uppföljningsindikatorer. Uppgifterna uppdateras fyra gånger per år. För produktionen av informationen ansvarar Transport- och kommunikationsverket Traficom. Tills vidare har informationen på denna webbplats publicerats endast på finska.
Ilmailun turvallisuustilanteen seurannasta
Turvallisuustilannetta seurataan ylätason (taso 1; onnettomuudet, vakavat vaaratilanteet ja kuolleet) mittarien lisäksi erilaisilla alatason (tason 2 ja 3) mittareilla, joilla seurataan operatiivisten riskitekijöiden kehitystä.
Tason 2 mittareita ovat merkittävimmät onnettomuuksien syytekijät (mm. kiitotiepoikkeamat, läheltä piti-tilanteet ilmassa ja ilma-aluksen hallinnan menetykset ilmassa) ja tasolla 3 mitataan näiden tai muiden onnettomuus- tai vaaratilanneuhkaa sisältävien tapausten syy- tai myötävaikuttavia tekijöitä.
Ilmailun turvallisuuden tilan seurantaan käytettävät mittarit ja niille määritetyt tavoitteet perustuvat Suomen ilmailun turvallisuusohjelmassa (FASP) määriteltyihin indikaattoreihin ja tavoitteisiin. Tarkempi kuvaus niistä löytyy Suomen ilmailun turvallisuusohjelman liitteestä 2 (Extern länk).
Turvallisuustilannetta seurataan erityisesti kaupallisen ilmakuljetuksen, yleis- ja harrasteilmailun sekä lennonvarmistuksen ja lentopaikkojen kannalta. Tässä julkaisussa ei käsitellä riippu- ja varjoliitämistä eikä laskuvarjourheilua.
Tilakuvassa käytettyjen lyhenteiden sekä käsitteiden määritelmiä löydät täältä (Extern länk).
Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 1.1: Onnettomuuksien määrä SPI 1.2.: Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä SPI 1.3.: Onnettomuuksissa kuolleiden määrä SPI 1.4: Vakavien vaaratilanteiden määrä | Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 1.1: ei onnettomuuksia SPI 1.2: ei kuolemaan johtaneita onnettomuuksia SPI 1.3: ei kuolleita SPI 1.4: vähenevä vakavien vaaratilanteiden määrä suhteutettuna liikenteen määrään (viiden vuoden keskiarvo) | VIHREÄ | SPI 1.1. Q1/2022: Ei onnettomuuksia suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa. Tavoite (ei onnettomuuksia kaupallisessa ilmakuljetuksessa) tältä osin saavutettu. SPI 1.4 Q1/2022: 1 vakava vaaratilanne, aiempia vuosia vähemmän. Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään negatiivisena johtuen mm. dronetoiminnan sekä Ukrainan konfliktin aiheuttamista riskeistä. Koronapandemian aiheuttaman poikkeuksellisen liikennemäärien vähenemisen johdosta kehityssuunnan arviointi epävarmaa. |
Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 1.1: Onnettomuuksien määrä SPI 1.2.: Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä SPI 1.3.: Onnettomuuksissa kuolleiden määrä SPI 1.4: Vakavien vaaratilanteiden määrä | Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 1.1: ≤ 10 onnettomuutta / 100 000 lentotuntia (viiden vuoden keskiarvo) SPI 1.2: ≤ 0,6 kuolemaan johtanutta onnettomuutta/ 100 000 lentotuntia (viiden vuoden keskiarvo) SPI 1.3: enintään 2 kuollutta/ 100 000 lentotuntia (viiden vuoden keskiarvo) SPI 1.4: vähenevä vakavien vaaratilanteiden määrä suhteutettuna liikenteen määrään (viiden vuoden keskiarvo) | KELTAINEN | SPI 1.1 Q1/2022: Suomalaisessa yleis- ja harrasteilmailussa ei onnettomuuksia. SPI 1.4 Q1/2022: Vakavia vaaratilanteita tapahtui 1, aiempia vuosia vähemmän Tilannearvio pidetään keltaisena. Kehityssuunta muutetaan negatiivisesta neutraaliksi. Koronapandemian johdosta kehityssuunnan arviointi epävarmaa. |
SPI 2.1: Kiitotieltä suistumistapausten (RE) määrä | Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 2.1: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1/2022: suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa ei kiitotieltä suistumisia. |
Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 2.1: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | KELTAINEN | Q1/2022: yleis- ja harrasteilmailussa ei kiitotieltä suistumisia. Määrä pidemmän aikavälin keskiarvon alapuolella. | |
SPI 2.2: Kiitotiepoikkeamien (RI-VAP) määrä | Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 2.2: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1/2022: 1 kiitotiepoikkeama suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa, määrä edellisvuotta vähemmän ja hieman pidemmän aikavälin keskiarvon alapuolella. |
Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 2.2: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | KELTAINEN | Q1/2022: Yleis- ja harrasteilmailussa 4 kiitotiepoikkeamaa, määrä edellisvuosien tasolla. | |
Maa-ajoneuvot ja henkilöt: SPI 2.2: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1/2022: 11 ajoneuvojen (10 lentoasemilla, 1 valvomattomilla lentopaikoilla) aiheuttamaa kiitotiepoikkeamaa. Lentoasemilla ajoneuvojen aiheuttamia kiitotiepoikkeamia aiempia vuosia enemmän. Suhteessa operaatioiden määrään lentoasemilla tapahtumien määrä oli pidemmän aikavälin keskiarvon yläpuolella. Henkilöt eivät aiheuttaneet kiitotiepoikkeamia. | |
SPI 2.3: Yhteentörmäysten ja läheltä piti-tilanteiden (MAC/AIRPROX) määrä | Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 2.3: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | KELTAINEN | Q1/2022: suomalainen kaupallinen ilmakuljetus osallisena 10 läheltä piti-tilanteessa. Määrä moninkertainen edellisvuosiin verrattuna. Useassa tapauksessa toisena osapuolena oli ulkomainen drone. |
Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 2.3: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | KELTAINEN | Q1/2022: yleis- ja harrasteilmailu osallisena 2 tapauksessa. Määrä edellisvuosien tasolla. Molemmat tapaukset kävivät ulkomailla. Tilannearvio pidetään keltaisena. Dronetoimijoiden aiheuttamien tilanteiden määrä laskussa. Toisaalta Malmin liikenteen siirtyminen muille lentopaikoille näyttää vaikuttavan lisäävästi läheltä piti-tilanteiden määrään. Kehityssuunta muutetaan negatiivisesta neutraaliksi. | |
Lennonvarmistus: SPI 2.3: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | KELTAINEN | Q1/2022: Lennonjohdon aiheuttamia ilma-alusten välisiä porrastuksen alituksia 3. Määrä oli vuosien 2013-2020 keskiarvon alapuolella. Suhteessa operaatiomäärään määrä likimain edellisvuosien tasolla. Koronaepidemian aiheuttama liikennemäärien vähennys todennäköisesti vaikuttaa tilanteeseen. Tilannearvio pidetään keltaisena. Kehityssuunta pidetään positiivisena. Koronapandemian aiheuttaman poikkeuksellisen liikennemäärien vähenemisen johdosta kehityssuunnan arviointi epävarmaa. | |
SPI 2.4: Ohjattavissa olevan ilma-aluksen törmäys maastoon ja vastaavat vaaratilanteet-tapausten (CFIT) määrä | Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 2.4: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1/2022: suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa ei CFIT/near CFIT-tilanteita. |
Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 2.4: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1/2022: yleis- ja harrasteilmailussa ei CFIT/near CFIT-tilanteita. Määrä pidemmän aikavälin keskiarvon alapuolella. | |
SPI 2.5: Ilma-aluksen ilmassa tapahtuneiden hallinnan menetystapausten (LOC-I) määrä | Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 2.5: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1/2022: suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa 1 hallinnan menetys-tilanne, joka tosin hyvin hetkellinen. |
Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 2.5: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1/2022: yleis- ja harrasteilmailussa ei hallinnan menetys-tilanteita. Määrä hivenen aiempien vuosien keskiarvon alapuolella. | |
SPI 2.6: Yhteentörmäysten rullattaessa kiitotielle tai kiitotieltä-tapausten (GCOL) määrä | Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 2.6: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1/2022: kaupallisessa ilmakuljetuksessa 1 GCOL-tapauksia. |
Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 2.6: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1/2022: yleis- ja harrasteilmailussa ei GCOL-tapausta. Määrä pidemmän aikavälin keskiarvon tasalla. Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään neutraalina. |