Lägesbilden sammanställer en nulägesbeskrivning av störningarna i satellitnavigeringstjänsterna i Finland. Lägesbilden ger samlad information om störningar utifrån Traficoms statistikuppföljning och bilden uppdateras enligt behov. Transport- och kommunikationsverket Traficom ansvarar för att producera informationen.
Satellitnavigeringssystem (GNSS, Global Navigation Satellite System) används inom många kritiska samhällsområden, såsom räddningsverksamhet samt logistik på land, till sjöss och i luften. Många applikationer för smarttelefoner och smarta enheter utnyttjar också satellitpositionering. De mest kända satellitnavigeringssystemen är amerikanska GPS, europeiska Galileo, ryska GLONASS och kinesiska BeiDou. Satellitnavigeringstjänster gör verksamheten smidigare och ökar säkerheten inom många branscher.
Traficom ansvarar för övervakningen av frekvensanvändningen och för störningsutredningen i Finland
Traficom har i uppgift att trygga en effektiv och störningsfri användning av radiofrekvenser. Traficom övervakar användningen av frekvenser och avlägsnar radiostörningar på basis av anmälningar om störningar eller sin egen monitorering. Traficoms ansvarsområde omfattar alla typer av radiotrafik och frekvensområden inklusive störningssituationer som observerats i GNSS-tjänsterna.
Traficom har förmåga att upptäcka och lokalisera signaler som eventuellt stör satellitpositioneringen i hela Finland och har en omfattande lägesbild av störningar på land, till sjöss och i luften. Verket följer noggrant upp hur satellitnavigeringstjänsterna fungerar och reagerar även vid behov på eventuella störningssituationer i sin roll som myndighet med ansvar för trafiksäkerheten.
Traficom monitorerar alla GNSS-frekvenser i hela Finland och får också automatiska larm vid avvikelser på markområdena. Monitoreringen omfattar också Finska vikens havsområden.
GPS-störningar inom luftfarten
Före mars 2022 var GPS-störningar inom luftfarten sällsynta i Finland. I början av mars 2022 förekom en period på några dagar då många störningar observerades i Finland. Sedan var läget lugnt tills störningarna började i januari 2024 i Södra Finland och därefter har de fortsatt dagligen. Flygtrafiktjänstorganisationer och finländska flygbolag rapporterar vanligtvis till Traficom om störningar som observerats i Finland. Finländska flygbolag rapporterar också om störningar som de observerat utomlands.
Totalt | 61 | 236 | 2 700 |
*Från och med den 1 maj 2024 preciserades kriterierna för rapportering till Traficom, eftersom GPS-störningar under de två senaste åren har blivit så vanliga att rapportering om varje störning inte ger mer information om fenomenet. De nuvarande kriterierna är också mer överensstämmande med rapporteringskriterierna i andra EU-länder. Förändringen syns i statistiken som en minskning av antalet anmälningar från och med maj.
Utöver avvikelseanmälningarna följer Traficom även utvecklingen av GPS-störningarna inom luftfarten med hjälp av andra informationskällor, såsom Traficoms egen frekvensmonitorering samt ADS-B-information som skickas av luftfartyg.
GPS-störningarnas inverkan på luftfartens säkerhet
Flygplan har alternativa navigationssystem som används om GPS-signalen inte är tillgänglig. Med hjälp av dessa och vid behov flygledning kan flygplan tryggt navigera till destinationen eller en reservflygplats. Flygplatserna har traditionella markbaserade landningssystem som inte kräver GPS-signal.
Även om det går att navigera säkert med hjälp av reservsystem orsakar hanteringen av GPS-störningar extra arbetsbelastning för flygpersonalen. Likaså ökar flygledningens arbetsbörda om flera flygplan måste förlita sig på flygledningens hjälp. GPS-signalen ger också exakt tidsinformation som används i många av flygplanets system. Störningar kan alltså också påverka andra system i flygplanet än enbart navigeringen.
GNSS-störningar inom sjötrafiken
Före 2024 rapporterades det knappt några GNSS-störningar alls i Finland. Under sommaren 2024 har det blivit vanligare med GNSS-störningar särskilt i östra Finska viken, vilket har orsakat avbrott i GNSS-mottagningen. Störningarna försämrar positioneringens tillförlitlighet inom sjöfarten. Störningar har förekommit nästan varje vecka, ibland har flera anmälningar inkommit per dag. Observationerna och anmälningarna har i regel kommit från yrkessjöfarten. En enskild anmälan har inkommit från fritidsbåtstrafiken. Särskilt i området Kotka-Fredrikshamn har det rapporterats många störningar, vilket beror på att området ligger nära gränsen och på de stora mängderna fartygstrafik i området. Alla GNSS-störningar inom sjötrafiken har rapporterats från Finska viken.
Totalt | 237 |
Inom yrkessjöfarten har fartygen tillgång till många GNSS-mottagare och andra navigeringsmetoder, varav den viktigaste är radar. Dessa hjälper till att navigera säkert trots störningssituationer. Genom att kontrollera utrustningens och kablarnas skick och genom optimal antennplacering kan man uppnå bästa möjliga GNSS-mottagning.
Det är skäl för fartygstrafiken i Finska viken att förbereda sig på tillfälliga eller regionala avbrott i GNSS-signalen. Det är bra att upprätthålla goda sjömansfärdigheter och öva på att navigera utan satellitbaserad navigeringsutrustning. Många delar av fartygsutrustningen kan vara beroende av GNSS, vilket är bra att vara medveten om när man förbereder sig på störningssituationer. Till exempel kan en plotter i anslutning till en radar använda en GNSS-baserad kompass för att fastställa fartygets riktning, vilket innebär att vyn kan börja snurra vid störningar.
Fintraffics fartygstrafikservice, VTS-centralerna, dirigerar fartygstrafiken längs Finlands kust och på de livligast trafikerade inre vattenvägarna, och det förbättrar säkerheten i störningssituationer.
Radiostörningar på land och anmälan om sådana
Enskilda medborgare kan märka av radiostörningar på land till exempel genom att en smartklocka, navigator eller kartplotter visar fel position eller så är positioneringen fragmentarisk. Traficom har i år fått 5 anmälningar om GNSS-störningar på land. I dessa fall har någon annan orsak än radiostörning hittats.
Det är alltid bra att anmäla radiostörningar och avvikelser i GNSS-mottagningen i Traficoms e-tjänst (Extern länk).
Utifrån anmälningarna preciseras verkets egen lägesinformation och utredningen av enskilda störningar görs utifrån dessa anmälningar.
Traficom upptäcker regelbundet små jammers
Traficom upptäcker regelbundet störsändare med låg effekt, så kallade jammers, i sin egen övervakning av frekvensanvändningen. Vanligtvis är dessa små radiosändare som man använder i bilar eller andra fordon för att försöka dölja till exempel sitt eget fordons, sin färdskrivares eller telefons position.
Eftersom signalen från radionavigeringssatelliter är mycket svag när den når markytan är den lätt att dölja med en störsändare med låg effekt. I praktiken stör eller förhindrar signalen från störsändaren mottagningen av GNSS-signalen från rymden, vilket leder till att positionen inte kan fastställas på ett tillförlitligt sätt i GNSS-mottagaren.
Sådan utrustning vars syfte är att störa användningen av frekvenser får i regel inte användas, importeras, saluföras, säljas eller överlåtas till någon annan inom EU. Obehörig störning av radiokommunikation är också förbjuden enligt lagen och det finns bestämmelser om de straffrättsliga påföljderna för detta.
Jammers kan orsaka störningar i andra satellitnavigeringstjänster i sin närmaste omgivning, som varierar från tiotals meter till några hundra meter. Traficom strävar efter att lokalisera och avlägsna sådana anordningar i samband med störningsutredningarna, och samarbetar vid behov med polisen.
Observationer av jammers görs på olika håll i landet, men inga radiostörningar i anslutning till sådana har rapporterats till Traficom. Sådana små jammers kan dock orsaka störningar i GNSS-mottagningen inom sitt influensområde och därför strävar Traficom efter att utreda och avlägsna alla eventuella fall.
Totalt | 714 | 243* |
* Antalet observationer minskade 2023 när man lyckades avlägsna jammers och ämnet fick synlighet i medierna.