Förstasidan: Tieto Traficom
Förstasidan: Tieto Traficom
Meny

Prisuppföljning för taxitrafiken

I statistiken ingår Transport- och kommunikationsverket Traficoms uppdaterade taxiprisindex, granskningar av de faktiska prisernas spridning samt prisutvecklingen för tilläggstjänster för grupper med särskilda behov. Statistiken uppdateras varje månad. Avvikande uppdateringscykler är markerade separat. För produktionen av informationen ansvarar Transport- och kommunikationsverket Traficom.

Om indexet

Indexet grundar sig på faktiska prisuppgifter som innehavarna av taxitrafiktillstånd och förmedlingscentralerna har meddelat Traficom. Som utgångstal för indexet har valts tidpunkten för ändringen av lagen om transportservice i juni 2018, då man slopade regleringen om maximipris för taxiresor. 

Prisindexet för taxitrafiken i hela landet beräknas på landskapens jämförelsepriser med landskapens folkmängd med betoning på det geometriska medelvärdet. Prisindexen presenteras för det finländska fastlandet samt enligt landskap.

Den reella utvecklingen av det faktiska genomsnittspriset på en taxiresa enligt landskap som index i det finländska fastlandet

Statistiken har korrigerats retroaktivt för december 2022. 

Spridning av faktiska priser på taxiresor

I figurerna granskas på basis av materialet hur priserna för en enskild månad sprids enligt resans längd och region.

I figuren med låddiagrammet visas materialet med nyckeltal som delar upp materialet i fyra lika stora delar: minimum, undre kvartil, övre kvartil och maximum. Till exempel för övre kvartilen ligger 75 procent av observationerna under detta värde. I figuren beskriver lådans ytterkanter de nedre och övre kvartilerna. I lådan visas vanligtvis också medianen för observationerna, det vill säga mitten av materialet, som tilläggsuppgift. Linjernas ändar beskriver materialets maximum och minimum. Det faktiska minimumet och maximumet för materialet kan dock skilja sig åt om det finns extremvärden i materialet. Extremvärden illustreras vid behov med punkter.

I diagrammet har grupperingen av materialet gjorts enligt kommunens invånarantal. Dessutom illustreras huvudstadsregionen (Helsingfors, Esbo, Vanda), Tammerfors, Åbo och Uleåborg separat. Dessa separata områden räknas inte till kommuner med över 50 000 invånare.

Prisuppföljning av tilläggstjänster för grupper med särskilda behov

Tre tjänster inom tilläggstjänster för grupper med särskilda behov granskas: assistans, montering av bår och trappassistans. Statistiken uppdateras en gång per år och den grundar sig på taxiföretagens årliga uppföljning. 

Förklaringar:

Med prisindexet följs utvecklingen av de faktiska priserna inom den marknadsmässiga taxitrafiken. Den marknadsmässiga taxitrafiken verkar utan offentligt stöd, det vill säga den är en så kallad typisk taxitrafik, där konsumenten beställer en taxi till sig själv från plats A till B och betalar resan själv. 

Utöver den marknadsmässiga taxitrafiken finns det på taximarknaden taxitrafik som ersätts av den offentliga sektorn. Denna taxitrafik har typiskt varit ersättningar för resekostnader som betalats bland annat med stöd av lagen om funktionshinderservice, socialvårdslagen eller lagen om grundläggande utbildning (628/1998). Resor som ersätts av Folkpensionsanstalten FPA kallas ofta FPA-resor och resor som ersätts av kommunen enligt lagen om funktionshinderservice och socialvårdslagen kallas färdtjänst. Andelen resor som ersätts av den offentliga sektorn har varierat mellan 40 och 45 procent under åren 2015–2020. 

I den reella förändringen, det vill säga den verkliga förändringen, avlägsnas den prisförändring på taxiresan som beror på ökningen av penningvärdet, dvs. inflationen, mellan referenstidpunkten och varje beräkningstidpunkt. Inflationens inverkan beaktas i statistiken genom att prisförändringarna deflateras med konsumentprisindexet. 

Den nominella förändringen beskriver priset vid varje tidpunkt jämfört med priset vid referenstidpunkten.

I statistiken avses med beställningssätt det sätt på vilket taxiresan har beställts. Applikationsbeställningar har gjorts genom att använda aktörernas applikationer. Som namnet antyder inkluderar övriga beställningssätt alla andra beställningsmetoder, till exempel att ta en taxi vid en taxistolpe eller att beställa taxi per telefon.

I statistiken har en egen jämförelsereseklass bildats för taxiresorna på basis av resans längd. Klassificeringen av jämförelseresor följer i stora drag kriterierna för utarbetandet av den allmänt använda exempelresan (en resa på 10 kilometer och 15 minuter). För att möjliggöra en täckande granskning i statistiken har man utöver längden på exempelresan också bildat jämförelseklasser för 2, 5, 15, 20 och 25 kilometer. 

Assistans innebär att kunden behöver assistans för att ta sig från avhämtningsplatsen till bilen eller vid slutpunkten för att ta sig ur bilen och in i en lokal, och att transporten förutsätter ett fordon som uppfyller kraven på tillgänglighet i enlighet med Traficoms föreskrift om tekniska krav på bilar och bilsläpvagnar av den 14 maj 2020.

Trappassistans innebär att kunden assisteras på det sätt som anges i avsnittet om assistans samt genom att bära kunden manuellt eller med hjälp av en CE-märkt trappklättrare i byggnadens trapphus.

Montering av bår innebär att en bår som behövs för transporten av kunden avhämtas och monteras i bilen innan den egentliga transporten inleds.