Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Tilannekuvassa esitetään tietoa yhteiskäyttöautojen tarjonnasta, käytöstä ja markkinatilanteesta. Tilannekuvaa päivitetään lähtökohtaisesti kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Tiedot ovat osa liikennepalveluiden tilannekuvaa.

Yhteenveto

  • Yhteiskäyttöautolla tarkoitetaan autoa, joka on käyttäjien yhteisessä käytössä ja jonka käytöstä maksetaan tietyllä minuutti- tai tuntihinnalla. Vuokraus eroaa perinteisestä autonvuokrauksesta siinä, että yhteiskäytössä olevan auton voi vuokrata lyhyeksikin aikaa ja auton nouto ja palautus tapahtuu yleensä omatoimisesti. Yhteiskäyttöautot ovat monille edullisempi vaihtoehto omistusautoon verrattuna. Ne myös tehostavat liikennejärjestelmän resurssien käyttöä ja voivat vapauttaa kaupunkitilaa muille toiminnoille, kun autoille tarvitaan vähemmän pysäköintitilaa. 
  • Yhteiskäyttöautojen tarjonta ja käyttö on kasvanut viime vuosina. Vuonna 2023 vuokrausten määrä kasvoi noin 20 prosenttia ja oli lähes 208 000 vuokrausta. Myös autojen ja erityisesti sähköautojen määrä on kasvanut nopeasti. Vuonna 2023 sähköautoja oli miltei neljännes käytössä olevista vuokrattavista yhteiskäyttöautoista.
  • Vuonna 2023 yhteiskäyttöautoilla ajettiin noin 22,8 miljoonaa kilometriä. Keskimääräinen ajomatka yhden vuokrauksen aikana oli noin 110 kilometriä.

208 000
vuokrausta vuonna 2023.

2760
yhteiskäyttöautoa vuonna 2023

65 000
yhteiskäyttöautojen käyttäjää vuonna 2023.

24 %
sähköautojen osuus vuonna 2023

Yleistä yhteiskäyttöautoista

Yhteiskäyttöautolla tarkoitetaan autoa, jonka käytöstä maksetaan tietyllä minuutti- tai tuntihinnalla ja joka on saatavilla myös muille käyttäjille. Käyttö voi olla kertaluontoista tai esimerkiksi kuukausitilaukseen perustuvaa. Käytöstä maksaminen sekä auton käytön aloitus ja lopetus tapahtuvat yleensä älypuhelinsovelluksen avulla. Ero perinteiseen auton vuokraamiseen on vuokraamistapahtuman itsenäisyys ilman fyysistä asiakaspalvelua ja toimipistettä sekä mahdollisuus hyvinkin spontaaniin ja lyhytaikaiseen käyttöön.

Sähköisten palvelujen kehittymisen myötä auton vuokraustapahtuman itsenäinen toteuttaminen on helpottunut, ja vähäpäästöiseen liikenteeseen pyrkiminen on lisännyt kysyntää uusille liikkumismuodoille.

Osa yhteiskäyttöautoista on sijoitettuna ja käytettävissä vapaasti tietyn alueen rajoissa ja osa taas palautetaan takaisin aloituspisteeseen, esimerkiksi taloyhtiön parkkipaikalle. Yhteiskäyttöautot ovat usein pysäköitävissä veloituksetta asukaspysäköinnin alueille sekä erillisellä kilvellä osoitettaessa omille pysäköintipaikoilleen. Yhteiskäyttöauton noutopaikan sijainnilla on havaittu olevan merkittävä vaikutus yhteiskäyttöauton käyttöön. Yhteiskäyttöautopalveluja on tarjolla myös vertaisvuokraukseen perustuvalla toimintamallilla. Siinä operaattori ei välitä omia autojaan, vaan toimii vuokrausalustana. Myös Suomessa osa yhteiskäyttöautojen tarjonnasta perustuu yksityishenkilöiden auton vuokraamiseen, mihin yritys tarjoaa vertaisvuokrausalustan. Autojen vertaisvuokrausta tarjoavat myös internetin yksityiset markkinapaikat.

Yhteiskäyttöautot tehostavat liikennejärjestelmän resurssien käyttöä, ja kaupunkitilaa voi vapautua muille toiminnoille, kun autoille tarvitaan vähemmän pysäköintitilaa. Yhteiskäyttöauton kustannukset ovat monille käyttäjille pienemmät kuin omistusauton. Kansainvälisten tutkimusten mukaan tärkeimpänä tekijänä yhteiskäyttöautojen käyttöön on nähty säästöt verrattuna oman auton omistamiseen. Lisäksi monet asiakastutkimukset ovat osoittaneet, että joukkoliikenteen käyttäjät kiinnostuvat autojen yhteiskäytöstä helpommin kuin vannoutuneet yksityisautoilijat.

Sähköisten yhteiskäyttöautojen on arvioitu voivan vähentää liikenteen päästöjä merkittävästi. Jotta sähköisten yhteiskäyttöautojen yleistymistä voidaan edistää, on ITS Finland teettänyt yhdessä ympäristöministeriön kanssa selvityksen sähköisten yhteiskäyttöautojen palveluketjuista osana liikenteen kiertotaloushanketta. Selvitys esittelee kolme erilaista palveluketjua, joilla kaupungit voivat edistää ja mahdollistaa sähköisten yhteiskäyttöautojen yleistymistä osana ilmastotavoitteisiin tähtääviä toimenpiteitä. Nämä palveluketjut ovat kaupungin työntekijöiden yhteiskäyttöautot, sähköiset yhteiskäyttöautot uudisrakentamisessa sekä kaikille avoimet sähköiset yhteiskäyttöautot.

Sähköisten yhteiskäyttöautojen ohjeistus kunnille. (Ulkoinen linkki)

Tilannekuvan tiedot perustuvat Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin keräämiin tietoihin yhteiskäyttöautojen tarjonnasta ja käytöstä. Tiedot on kerätty palvelua tarjoavilta yrityksiltä vuosilta 2020–2023. Tiedot kerätään vuosittain kutakin raportointivuotta seuraavan huhtikuun aikana alkavassa tiedonkeruussa.

Yhteiskäyttöautojen ja erityisesti sähköautojen tarjonta lisääntyi

Yhteiskäyttöautopalveluita on ollut olemassa jo noin 20 vuotta, mutta vasta viime vuosina niiden suosio on lisääntynyt huomattavasti. Ensimmäinen suomalainen autojen yhteiskäyttöpalvelu City Car Club perustettiin jo vuonna 1999.

Vuonna 2023 Suomessa toimi kyselyn perusteella 11 yhteiskäyttöautoja tarjoavaa yritystä eli saman verran kuin edellisenä vuonna. Tämän jälkeen toimijakentässä on tapahtunut muutoksia, ja osa palveluntarjoajista on lopettanut toimintansa Suomessa. Vuonna 2023 yhteiskäyttöautopalveluita oli tarjolla jo 41 kunnassa, mutta yli 70 prosenttia yhteiskäyttöautoista oli tarjolla Uudellamaalla.

Vuonna 2023 Suomessa oli tarjolla noin 2 760 yhteiskäyttöautoa ja niiden määrä lisääntyi 38 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Yhteiskäyttöisten sähköautojen määrä puolestaan kasvoi vuonna 2023 miltei 75 prosenttia ja niitä oli tarjolla vuoden lopussa noin 669 kappaletta. Näin sähköautojen määrä kasvoi noin neljäsosaan tarjolla olevista yhteiskäyttöautoista. Osa yrityksistä tarjoaa asiakkaiden käyttöön pelkästään sähköautoja ja osa myös ladattavia hybridejä. Vuonna 2023 taloyhtiöiden käytössä oli noin 2,5 prosenttia tarjolla olevista yhteiskäyttöautoista.

Yhteiskäyttöautoilla ajettiin neljännes edellisvuotta enemmän

Yhteiskäyttöautopalveluita käyttävä asiakas on tyypillisesti 20–39-vuotias mies. Palveluita käytti vuonna 2022 miltei 65 000 asiakasta eli noin 15 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Sama henkilö eli asiakas voi käyttää useamman palveluntarjoajan palvelua.

Vuokrausten määrä kasvoi miltei 20 prosenttia ja oli noin 207 500 vuokrausta. Näin vuokrausten määrä asiakasta kasvoi ja yhteiskäyttöautoa kohden väheni edellisvuoteen verrattuna. Vuonna 2023 yhtä yhteiskäyttöautoa vuokrattiin keskimäärin 74 kertaa.

Keskimääräinen vuokrauksen aikana ajettu matka puolestaan oli 110 kilometriä eli viisi prosenttia edellisvuotta enemmän. Myös matkan keskimääräinen kesto kasvoi. Yhteiskäyttöautoilla ajettiin siis enemmän ja pidempään, jonka seurauksena myös ajoneuvokilometrit kasvoivat noin viidenneksen. Tämän perusteella todennäköisesti lyhyet kaupungeissa ajettavat matkat vähenivät ainakin suhteellisesti.

Vuokrausta käytettiin osana matkaketjua alle 20 prosentissa vuokrauksista.

Yhteiskäyttöautojen suosituin myyntikanava oli palvelun oma sovellus

Yhteiskäyttöautopalvelujen myyntikanavat ovat palvelun oma sovellus ja verkkokauppa. Yleisimmin yhteiskäyttöautopalvelu otettiin vuonna 2023 käyttöön palvelun oman sovelluksen kautta, jonka kautta tehtiin hieman yli puolet kaikista vuokrauksista. Suurin osa muista ostoista tehtiin verkkokaupan kautta. Vuonna 2023 käytetiin myös ensimmäistä kertaa ulkopuolisen kumppanin tarjoamia myyntikanavia.

Yhteiskäyttöpalveluita tarjoavien yritysten liikevaihto oli vuonna 2023 noin 13,1 miljoonaa euroa, missä oli kasvua edelliseen vuoteen 25 prosenttia. Vuokrauksen keskimääräinen hinta nousi noin kolme prosenttia. Näin laskettu keskihinnan muutos on kuitenkin vain suuntaa antava arvio, sillä osa vuokrauksista on pitkän ajan tai matkan sisältäviä vuokrauksia, osa taas lyhyitä.