Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Tilannekuvassa esitetään tietoa yhteiskäyttöautojen tarjonnasta, käytöstä ja markkinatilanteesta. Tilannekuvaa päivitetään lähtökohtaisesti kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Tiedot ovat osa liikennepalveluiden tilannekuvaa.

Yhteenveto

  • Yhteiskäyttöautolla tarkoitetaan autoa, joka on käyttäjien yhteisessä käytössä ja jonka käytöstä maksetaan tietyllä minuutti- tai tuntihinnalla. Vuokraus eroaa perinteisestä autonvuokrauksesta siinä, että yhteiskäytössä olevan auton voi vuokrata lyhyeksikin aikaa ja auton nouto ja palautus tapahtuu yleensä omatoimisesti. Yhteiskäyttöautot ovat monille edullisempi vaihtoehto omistusautoon verrattuna. Ne myös tehostavat liikennejärjestelmän resurssien käyttöä ja voivat vapauttaa kaupunkitilaa muille toiminnoille, kun autoille tarvitaan vähemmän pysäköintitilaa. 
  • Yhteiskäyttöautojen tarjonnassa ei ole ollut suuria muutoksia viime vuosina, mutta vuonna 2024 vuokrausten määrä väheni noin 16 prosenttia ja oli noin 174 000 vuokrausta. Sähköautojen määrä kääntyi myös laskuun. Vuonna 2024 sähköautoja oli noin 15 prosenttia käytössä olleista vuokrattavista yhteiskäyttöautoista.
  • Vuonna 2024 yhteiskäyttöautoilla ajettiin noin 23,7 miljoonaa kilometriä. Keskimääräinen ajomatka yhden vuokrauksen aikana oli noin 135 kilometriä.

174 000
vuokrausta vuonna 2024

2870
yhteiskäyttöautoa vuonna 2024

57 000
yhteiskäyttöautojen käyttäjää vuonna 2024

15 %
sähköautojen osuus vuonna 2024

Yleistä yhteiskäyttöautoista

Yhteiskäyttöautolla tarkoitetaan autoa, jonka käytöstä maksetaan tietyllä minuutti- tai tuntihinnalla ja joka on saatavilla myös muille käyttäjille. Käyttö voi olla kertaluontoista tai esimerkiksi kuukausitilaukseen perustuvaa. Käytöstä maksaminen sekä auton käytön aloitus ja lopetus tapahtuvat yleensä älypuhelinsovelluksen avulla. Ero perinteiseen auton vuokraamiseen on vuokraamistapahtuman itsenäisyys ilman fyysistä asiakaspalvelua ja toimipistettä sekä mahdollisuus hyvinkin spontaaniin ja lyhytaikaiseen käyttöön.

Sähköisten palvelujen kehittymisen myötä auton vuokraustapahtuman itsenäinen toteuttaminen on helpottunut, ja vähäpäästöiseen liikenteeseen pyrkiminen on lisännyt kysyntää uusille liikkumismuodoille.

Osa yhteiskäyttöautoista on sijoitettuna ja käytettävissä vapaasti tietyn alueen rajoissa ja osa taas palautetaan takaisin aloituspisteeseen, esimerkiksi taloyhtiön parkkipaikalle. Yhteiskäyttöautot ovat usein pysäköitävissä veloituksetta asukaspysäköinnin alueille sekä erillisellä kilvellä osoitettaessa omille pysäköintipaikoilleen. Yhteiskäyttöauton noutopaikan sijainnilla on havaittu olevan merkittävä vaikutus yhteiskäyttöauton käyttöön. Yhteiskäyttöautopalveluja on tarjolla myös vertaisvuokraukseen perustuvalla toimintamallilla. Siinä operaattori ei välitä omia autojaan, vaan toimii vuokrausalustana. Myös Suomessa osa yhteiskäyttöautojen tarjonnasta perustuu yksityishenkilöiden auton vuokraamiseen, mihin yritys tarjoaa vertaisvuokrausalustan. Autojen vertaisvuokrausta tarjoavat myös internetin yksityiset markkinapaikat.

Yhteiskäyttöautot tehostavat liikennejärjestelmän resurssien käyttöä, ja kaupunkitilaa voi vapautua muille toiminnoille, kun autoille tarvitaan vähemmän pysäköintitilaa. Yhteiskäyttöauton kustannukset ovat monille käyttäjille pienemmät kuin omistusauton. Kansainvälisten tutkimusten mukaan tärkeimpänä tekijänä yhteiskäyttöautojen käyttöön on nähty säästöt verrattuna oman auton omistamiseen. Lisäksi monet asiakastutkimukset ovat osoittaneet, että joukkoliikenteen käyttäjät kiinnostuvat autojen yhteiskäytöstä helpommin kuin vannoutuneet yksityisautoilijat.

Sähköisten yhteiskäyttöautojen on arvioitu voivan vähentää liikenteen päästöjä merkittävästi. Jotta sähköisten yhteiskäyttöautojen yleistymistä voidaan edistää, on ITS Finland teettänyt yhdessä ympäristöministeriön kanssa selvityksen sähköisten yhteiskäyttöautojen palveluketjuista osana liikenteen kiertotaloushanketta. Selvitys esittelee kolme erilaista palveluketjua, joilla kaupungit voivat edistää ja mahdollistaa sähköisten yhteiskäyttöautojen yleistymistä osana ilmastotavoitteisiin tähtääviä toimenpiteitä. Nämä palveluketjut ovat kaupungin työntekijöiden yhteiskäyttöautot, sähköiset yhteiskäyttöautot uudisrakentamisessa sekä kaikille avoimet sähköiset yhteiskäyttöautot.

Sähköisten yhteiskäyttöautojen ohjeistus kunnille. (Ulkoinen linkki)

Tilannekuvan tiedot perustuvat Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin keräämiin tietoihin yhteiskäyttöautojen tarjonnasta ja käytöstä. Tiedot on kerätty palvelua tarjoavilta yrityksiltä vuosilta 2020–2024. Tiedot kerätään vuosittain kutakin raportointivuotta seuraavan huhtikuun aikana alkavassa tiedonkeruussa.

Yhteiskäyttöautojen tarjonta säilyi ennallaan, mutta sähköautoja oli tarjolla aiempaa vähemmän

Yhteiskäyttöautopalveluita on ollut olemassa jo noin 20 vuotta, mutta vasta viime vuosina niiden suosio on lisääntynyt huomattavasti. Ensimmäinen suomalainen autojen yhteiskäyttöpalvelu City Car Club perustettiin jo vuonna 1999.

Vuonna 2024 Suomessa toimi kyselyn perusteella seitsemän yhteiskäyttöautoja tarjoavaa yritystä eli vähemmän kuin edellisinä vuosina. Osa palveluntarjoajista on lopettanut toimintansa Suomessa. Vuonna 2024 yhteiskäyttöautopalveluita oli tarjolla noin 40 kunnassa, mutta miltei 80 prosenttia yhteiskäyttöautoista oli tarjolla Uudellamaalla.

Vuonna 2024 Suomessa oli tarjolla noin 2 870 yhteiskäyttöautoa eli hieman enemmän kuin edellisvuonna. Yhteiskäyttöisten sähköautojen määrä puolestaan väheni miltei kolmanneksella. Sähköautoja on hankittu vähemmän käyttöön muun muassa hankintahinnan ja kysynnän perusteella. Kaikesta saatavilla olevista autoista sähköautoja oli noin 15 prosenttia. Osa yrityksistä tarjoaa asiakkaiden käyttöön pelkästään sähköautoja ja osa myös ladattavia hybridejä. Vuonna 2024 rajoitetun palvelun piirissä oli vajaa viisi prosenttia tarjolla olevista yhteiskäyttöautoista.

Yhteiskäyttöautoilla ajettiin neljännes edellisvuotta enemmän

Yhteiskäyttöautopalveluita käyttävä asiakas on tyypillisesti 20–39-vuotias mies. Palveluita käytti vuonna 2024 miltei 57 000 asiakasta eli noin 12 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Sama henkilö eli asiakas voi käyttää useamman palveluntarjoajan palvelua.

Vuokrausten määrä väheni noin 16 prosenttia ja oli noin 174 000 vuokrausta. Näin vuokrausten määrä asiakasta ja yhteiskäyttöautoa kohden väheni edellisvuoteen verrattuna. Vuonna 2024 yhtä yhteiskäyttöautoa vuokrattiin keskimäärin 61 kertaa.

Keskimääräinen vuokrauksen aikana ajettu matka puolestaan oli 136 kilometriä eli miltei neljänneksen edellisvuotta enemmän. Myös matkan keskimääräinen kesto kasvoi. Yhteiskäyttöautoilla ajettiin siis vähemmän, mutta pidempään, jonka seurauksena myös ajoneuvokilometrit kasvoivat hieman.

Yhteiskäyttöautopalveluita tarjoavien yritysten liikevaihto kasvoi hieman

Yhteiskäyttöpalveluita tarjoavien yritysten liikevaihto oli vuonna 2024 noin 13,4 miljoonaa euroa eli aavistuksen edellisvuotta enemmän. Vaikka vuokratapahtumien määrä laski, niin autoilla ajettiin pidempään, jolloin myös keskimääräinen hinta vuokrausta kohden kasvoi. Näin laskettu keskihinnan muutos on kuitenkin vain suuntaa antava arvio, sillä osa vuokrauksista on pitkän ajan tai matkan sisältäviä vuokrauksia, osa taas lyhyitä.