Tilannekuvassa seurataan vaihtotöiden turvallisuutta. Tietoja päivitetään kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Vaihtotyöllä tarkoitetaan junaliikennettä tukevaa kalustoyksiköiden siirtotyötä. Vaihtotyössä tapahtuu tavallisesti junaliikennettä enemmän onnettomuuksia ja vaaratilanteita, koska junaliikenteestä poiketen vaihtotöissä teknisten turvajärjestelmien merkitys on pieni ja liikennöinnin turvallisuuden varmistaminen on pääosin vaihtotyön tekijöiden varassa. Vaihtotyössä käytettävistä pienistä nopeuksista johtuen onnettomuuksien seuraukset ovat tyypillisesti junaliikenteen onnettomuuksia pienempiä. Suurten massojen ja vaarallisten aineiden mahdollisen mukanaolon takia vaihtotyössä voi kuitenkin tapahtua erittäin vakavia onnettomuuksia. Vuonna 2024 tällainen tapahtui, kun raakapuun kuormausalueella vaihtotyötä tehnyt vaihtotyönjohtaja menehtyi vaihtotyöyksikön törmättyä kuormauspaikan ylikäytävällä kuorma-auton kanssa.
Vuoden 2024 vaihtotöissä raportoitiin tapahtuneen 30 kaluston suistumista ja 25 törmäystä. Törmäyksistä viisi tapahtui kalustoyksiköiden välillä ja loput olivat törmäyksiä erilaisiin esteisiin (esim. päätepuskimeen tai rakennuksen oveen). Vuonna 2024 raportoitiin hieman edellisvuotta vähemmän sekä suistumisia että törmäyksiä.
Aiempina vuosina vaihtotöiden turvallisuutta on tarkasteltu VR-Yhtymä Oyj:n tilastoinnin perusteella, koska VR hoitaa suuren osan Suomessa tehtävästä vaihtotyöstä. Vuoden 2024 osalta tarkastelu päätettiin ulottaa kaikkiin toimijoihin ja siten edellä mainituissa luvuissa ovat mukana kaikki Traficomin tietoon tulleet vaihtotyötapahtumat ‒ sisältäen VR-Yhtymä Oyj:n lisäksi myös muiden toimijoiden vaihtotöissä tapahtuneita suistumisia ja törmäyksiä.