Markkinakatsauksessa esitellään vuoden 2024 tulotiedot sähkölatauksesta sekä kaasu- ja etanolitankkauksesta yhteismääräisenä. Lisäksi kerrotaan sähkölatauksen ja kaasu- etanolitankkauksen käyttötietoja vuodelta 2024. Markkinaselvityksen tiedot julkaistaan tässä tilakuvassa vuosittain. Selvitys toteutettiin tänä vuonna ensimmäisen kerran.
Sähkölatauksen sekä kaasu- ja etanolitankkauksen tulot
Julkisista asemista saadut sähkölatauksen tulot vuonna 2024 olivat noin 52 miljoonaa euroa ja kaasu- sekä etanolitankkauksesta saadut tulot olivat yhteismääräisenä noin 61 miljoonaa euroa. Näin ollen julkisen sähkölatauksen sekä kaasu- ja etanolitankkauksesta saatavat tulot olivat Suomessa vuonna 2024 kaikkiaan 113 miljoonaa euroa (sisältää alv).
Tapahtumat sähkölatauksessa sekä kaasu- ja etanolitankkauksessa
Vuoden 2024 aikana julkisissa sähkönlatausasemilla tehtiin noin 7,5 miljoonaa sähkölatausta. Kaasu- ja etanolitankkausasemilla tehtiin kaikkiaan 1,5 miljoonaa tankkausta.
Sähkölataus maksoi keskimäärin noin 6,5 euroa, kun kaasu- ja etanolitankkaus maksoi keskimäärin noin 38 euroa.
Kun tekee 6,5 euron sähkölatauksen julkisella sähkönlatausasemalla, pystyy ajamaan noin 100 - 200 kilometriä riippuen sähköauton kulutuksesta, vuodenajasta ja sähkön hinnasta. Tyypillisesti sähköautot ladataan kotilatausasemasta.
Kaasuhenkilöautolla ajaa 38 euron tankkauksella noin 400 kilometriä ja kaasukuorma-autolla vastaavasti noin 100 kilometriä. Etanolihenkilöautolla ajaa kulutuksesta riippuen noin 300 - 400 kilometriä, kun tankkaukseen käyttää 38 euroa.
Sähkönkulutus eri lataustavoilla ja maksutavat
Tilastokeskuksen mukaan tieliikenteen sähkönkulutus oli kaikkiaan 930 gigawattituntia (GWh) vuonna 2024. Markkinakatsauksesta saatujen tietojen mukaan sähköautojen julkiseen lataukseen käytettiin vuonna 2024 kaikkiaan 144 GWh sähköä. Tämä on 15 prosenttia koko tieliikenteen sähkönkulutuksesta.
Kuorma-autojen, linja-autojen ja pakettiautojen lataus tapahtuu lähinnä organisaatioiden yksityisissä, muilta suljetuissa latauspisteissä. Arvioidulla ajokilometreillä ja sähkönkulutuksella tämä yksityinen/suljettu lataus vuonna 2024 oli noin 80 GWh, joka on 9 prosenttia tieliikenteen sähkönkulutuksesta
Kotona tapahtuva sähkölataus eli kotilataus saadaan laskettua vähentämällä koko tieliikenteen sähkönkulutuksesta julkinen lataus ja yksityinen/suljettu lataus. Kotilataus on näin ollen noin 700 GWh vuonna 2024. Kotilataus muodosti siten 76 % kaikesta tieliikenteen sähkölatauksesta.
Julkisilla latausasemilla tapahtuva DC-lataus eli pikalataus kesti keskimäärin 25 minuuttia vuonna 2024.
Sähkölataus julkisilla latausasemilla voidaan maksaa kännykkäsovelluksella tai maksukortilla. Sovelluksella maksettiin 98 % ja maksukortilla 2 % sähkölatauksista vuonna 2024.
Tiedonkeruun toteutus
Tiedonkeruu toteutettin Liikenne- ja Viestintävirasto Traficomin tiedonkeruujärjestelmässä elokuun ja lokakuun välisenä aikana vuonna 2025.
Vastaukset saatiin 26 sähkölatausoperaattorilta, 7 kaasutankkausoperaattorilta ja 2 etanolitankkausoperaattorilta. Sähkölatauksen vastaukset kattoivat 91 % Suomen latausasemista, kaasutankkauksen vastaukset kattoivat 81 % kaasutankkausasemista ja etanolitankkauksen vastaukset kattoivat 100 % etanolitankkauksen asemista.