Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Tilannekuvassa seurataan uutena ensirekisteröityjen ja käytettynä maahantuotujen pakettiautojen käyttövoimajakaumaa sekä ensirekisteröityjen pakettiautojen päästöjä. Sivuja päivitetään lähtökohtaisesti 2–3 kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Suomessa on ensirekisteröity vuosittain viimeisen kymmenen vuoden ajan noin 10 000–15 000 uutta pakettiautoa. Ensirekisteröityjen pakettiautojen määrätrendi on ollut viime vuosina laskeva. Käytettynä maahan on tuotu viiden viimeisen vuoden aikana noin 3 000–5 000 pakettiautoa vuosittain. Vuonna 2023 ensirekisteröitiin noin 11 000 pakettiautoa ja käytettynä maahantuotiin noin 3 000 pakettiautoa.

Ensirekisteröityjen ja käytettynä maahantuotujen pakettiautojen käyttövoimajakauma

Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tarkoitetaan täyssähköautoja, ladattavia hybridejä ja kaasuautoja sekä etanoli- ja vetyautoja. Vaihtoehtoisten käyttövoimien pakettiautojen ensirekisteröinti lisääntyi huomattavasti vuonna 2023. Niiden osuus oli 14,7 %, kun vuonna 2022 niiden osuus oli 6,4 %. Vaihtoehtoisista käyttövoimista ensirekisteröitiin eniten täyssähkökäyttöisiä pakettiautoja. Vuonna 2023 käytettynä maahantuoduista pakettiautoista noin 6 % toimi vaihtoehtoisilla käyttövoimilla. Käytettynä maahantuotujen vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivien pakettiautojen osuus väheni vuodesta 2022, koska kaasupakettiautoja tuotiin vähemmän. Sähköpakettiautojen kanta on vielä niin pieni, että käytettyjä sähköpakettiautoja ei vielä juuri ole myytävänä.

Q1/2024

Vuoden ensimmäisellä kvartaalilla jatkui sama viime keväänä alkanut trendi eli sähköpakettiautojen ensirekisteröinti on vähentynyt viimeisen vuoden aikana kolmanneksen. Suurimmillaan sähköpakettiautoja ensirekisteröitiin Q3/2023 145 kappaletta keskimäärin kuukaudessa ja nyt Q1/2024 niitä ensirekisteröitiin enää 92 kappaletta keskimäärin kuukaudessa.

Vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla pakettiautoja ensirekisteröitiin ja tuotiin käytettynä maahan yhteensä runsas tuhat kappaletta keskimäärin kuukaudessa kuten edellisessä kvartaalissakin. Tästä runsaasta tuhannesta noin 80 % on ensirekisteröityjä pakettiautoja.

2023 koko vuosi

Sähköpakettiautojen ominaisuudet ja tarjonta ovat kehittyneet voimakkaasti usealla merkillä ja erityisesti suosituimmassa kokoluokassa, ns. tonniluokassa, eli autoissa, joiden kantavuus on noin tonnin ja kokonaismassa n. 3 tonnia. Myös tätä pienemmissä ja suurimmissa 3,5 tonnin pakettiautoissa on varsin hyvä tarjonta sähköautoja. Kaasupakettiautojen tarjonta ja ensirekisteröinnit ovat hyytyneet lähes kokonaan. Ladattavien hybridien kohdalla tarjonta ja osuudet rekisteröinneistä ovat myös hyvin vähäisä.

Alennetun autoveron dieselpakettiautoissa on hyvin pieni autovero, joten sähköautojen verovapaus tuo pakettiautoilla vain pienen edun. Tässä on oleellinen ero henkilöautoihin verrattuna. Sähköpakettiautojen menekkiä on tukenut varsin hyvä hankintatuki. Lisäksi takapenkin lisääminen sähköpakettiautoon ei vaikuta auto- tai ajoneuvoveroon kuten diesel-pakettiautoissa, joten näissä kaksikäyttöautoissa verotus suosii merkittävästi sähköä.

Uusien pakettiautojen ensirekisteröinnit pysyivät samalla tasan tasolla 2022 nähden. Eri merkkien välisessä kilpailussa Ford oli jälleen suosituin merkki, VW suurin nousija ja Mercedes ja Renault suurimmat laskijat. Sähköpakettiautojen ensirekisteröintimäärät kasvoivat 132 %. 

Käytettynä tuotujen pakettiautojen määrä, 3030 autoa, oli uusien tapaan edellisvuosien tasolla jaolivat pääosin 91 % osuudella dieseleitä. Sähkön osuus käytettynä maahantuoduissa oli vain 2 % ja kaasuautojen 3 %. Vaihtoehtoisten käyttövoimien pieni osuus käytettynä maahantuoduissa kertoo, ettei niitä ole saatavilla oleellisesti paremmin tai halvemmalla naapurimaissa.

Ensirekisteröityjen pakettiautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt

Uusien henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjen seurannassa on siirrytty vanhasta NEDC (New European Driving Cycle) -menetelmästä uuteen WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) -menetelmään, sillä se kuvaa aiempaa paremmin autojen todellisia päästöjä. Mittaustavan muutos ei vaikuta jo olemassa olevaan autokantaan. Päästömittaustavan muutoksesta ja päästömittaustapojen eroista löytyy tarkempaa tietoa täältä (Ulkoinen linkki)

WLTP-mittaustavan mukainen ensirekisteröityjen pakettiautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö oli 176,7 g/km vuonna 2023, kun se oli 207,4 g/km vuonna 2020.