Tilannekuvassa seurataan uutena ensirekisteröityjen ja käytettynä maahantuotujen pakettiautojen käyttövoimajakaumaa. Sivuja päivitetään kaksi kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Vuoden 2024 aikana liikennekäyttöön tulleista pakettiautoista
Ensirekisteröityjen pakettiautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat olleet selvässä laskussa
Pakettiautokannan uudistuminen
Pakettiautokanta uudistuu, kun pakettiautoja ensirekisteröidään tai tuodaan käytettynä maahan. Vuoden 2024 aikana pakettiautoja tuli liikennekäyttöön (ensirekisteröidyt + käytettynä maahantuodut) vajaat 13 000 kappaletta. Liikennekäyttöön tulleista pakettiautoista noin kolme neljäsosaa on ensirekisteröityjä.
Ensirekisteröityjen ja käytettynä maahantuotujen pakettiautojen käyttövoimajakauma
Diesel on ollut selvästi yleisin käyttövoima liikennekäyttöön tulleista pakettiautoista. Vuoden 2024 aikana liikennekäyttöön tulleista pakettiautoista dieselillä käyviä oli 86 %, bensiinillä 2 % ja vaihtoehtoisilla käyttövoimilla 12 %. Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tarkoitetaan täyssähköautoja, ladattavia hybridejä ja kaasuautoja sekä etanoli- ja vetyautoja.
Alla olevassa kuviossa ilmenee, että vuositasolla liikennekäyttöön tulleiden diesel-pakettiautojen määrä on vähentynyt selvästi. Vaihtoehtoisten käyttövoimien pakettiautot ovat yleistymässä.
Pakettiautorekisteristä poistuu vähemmän pakettiautoja kuin uusia diesel-pakettiautoja tulee liikenteeseen vuoden aikana. Tämä tarkoittaa sitä, että diesel-pakettiautojen kanta edelleen kasvaa.
Vuoden 2024 aikana liikennekäyttöön tulleista vaihtoehtoisista pakettiautoista noin 90 % oli täyssähköpakettiautoja. Hybridi- ja kaasupakettiautoja oli kumpikin noin 5 %.
Kansainvälinen vertailu vaihtoehtoisista käyttövoimista ensirekisteröidyissä pakettiautoissa
Vuositasolla vaihtoehtoisia käyttövoimia ensirekisteröidyistä pakettiautoista tulee Euroopassa eniten Ruotsista ja Norjasta, noin 30 %. Suurin osa vaihtoehtoisista käyttövoimista on sähköisiä pakettiautoja. Suomessa 13 % ensirekisteröidyistä pakettiautoista on vaihtoehtoisia, mikä on selvästi enemmän kuin EU-maissa keskimäärin.
Vertailussa on mukana bruttokansantuotteeltaan 10 suurinta Euroopan maata sekä Pohjoismaat ja Viro. Tiedot on saatu Euroopan autonvalmistajien liiton internetsivuilta (www.acea.auto)
Ensirekisteröityjen pakettiautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt
Ensirekisteröityjen pakettiautojen keskimääräiset päästöt ovat olleet viime vuosina selvässä laskusuunnassa. WLTP-mittaustavan mukainen ensirekisteröityjen pakettiautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö oli 180,2 g/km vuonna 2024, kun se oli 207,4 g/km vuonna 2020. Tosin päästöt hieman nousivat verrattuna edelliseen vuoteen 2023.
Uusien henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjen seurannassa on siirrytty vanhasta NEDC (New European Driving Cycle) -menetelmästä uuteen WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) -menetelmään, sillä se kuvaa aiempaa paremmin autojen todellisia päästöjä. Mittaustavan muutos ei vaikuta jo olemassa olevaan autokantaan. Päästömittaustavan muutoksesta ja päästömittaustapojen eroista löytyy tarkempaa tietoa sivulta WLTP-päästömittaus (Ulkoinen linkki).