Tilannekuvassa seurataan uutena ensirekisteröityjen ja käytettynä maahantuotujen linja-autojen käyttövoimajakaumaa. Sivuja päivitetään kaksi kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Vuositasolla liikennekäyttöön tulee linja-autoja
Vuositasolla liikennekäyttöön tulleista linja-autoista noin
Linja-autokannan uudistuminen
Linja-autokanta uudistuu, kun linja-autoja ensirekisteröidään tai tuodaan käytettynä maahan. Viime vuosina 12 kuukauden aikana liikennekäyttöön tulleet (ensirekisteröidyt + käytettynä maahantuodut) linja-autot ovat olleet vähenemään päin verrattuna vajaa viiden vuoden takaiseen tasoon. Tämän vuoden kesäkuun loppuun mennessä linja-autoja tuli 12 kuukauden aikana noin 600 kappaletta. Liikennekäyttöön tulleista linja-autoista noin kaksi kolmasosaa on ensirekisteröityjä.
Ensirekisteröityjen ja käytettynä maahantuotujen linja-autojen käyttövoimajakauma
Vielä muutama vuosi sitten diesel oli vallitseva käyttövoima liikennekäyttöön tulleissa linja-autoissa. Viimeisenä kolmena vuotena vaihtoehtoiset käyttövoimat ovat alkaneet yleistymään niissä kovaa vauhtia. Vuoden 2024 kesäkuun loppuun mennessä 12 kuukauden aikana noin 40 % oli vaihtoehtoisia käyttövoimia. Yleisin vaihtoehtoinen käyttövoima vaihtoehtoisissa linja-autoissa on sähkö. Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tarkoitetaan täyssähköautoja, ladattavia hybridejä ja kaasuautoja sekä etanoli- ja vetyautoja.
Alla olevassa kuviossa ilmenee, että vuositasolla liikennekäyttöön tulleiden diesel-linja-autojen määrä on vähentynyt selvästi. Vaihtoehtoisten käyttövoimien linja-autoja tulee liikennekäyttöön melkein yhtä paljon kuin diesel-linja-autoja.
Linja-autorekisteristä poistuu vähemmän linja-autoja kuin uusia diesel-linja-autoja tulee liikenteeseen vuoden aikana. Tämä tarkoittaa sitä, että diesel-linja-autojen kanta edelleen kasvaa.
Viimeisien vuosien aikana liikennekäyttöön tulleista vaihtoehtoisista linja-autoista lähes kaikki ovat olleet täyssähkölinja-autoja. Joitain yksittäisiä kaasulla käyviä linja-autoja tulee liikennekäyttöön vuosittain.
Kansainvälinen vertailu vaihtoehtoisista käyttövoimista ensirekisteröidyissä linja-autoissa
Vuositasolla vaihtoehtoisia käyttövoimia ensirekisteröidyistä linja-autoista tulee Euroopassa eniten Tanskasta ja Hollannista, noin 60 %. Suurin osa vaihtoehtoisista käyttövoimista on sähköisiä linja-autoja. Suomi on Euroopan kärkipäätä, kun 50 % Suomessa ensirekisteröidyistä linja-autoista on ollut vaihtoehtoisia linja-autoja. EU-maissa keskimäärin noin 25 % ensirekisteröidyistä linja-autoista on vaihtoehtoisia.
Vertailussa on mukana bruttokansantuotteeltaan 10 suurinta Euroopan maata sekä Pohjoismaat ja Viro. Tiedot on saatu Euroopan autonvalmistajien liiton internetsivuilta (www.acea.auto)