Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Tilannekuvassa seurataan uutena ensirekisteröityjen ja käytettynä maahantuotujen kuorma-autojen käyttövoimajakaumaa. Sivuja päivitetään lähtökohtaisesti 2–3 kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Suomessa on ensirekisteröity vuosittain keskimäärin 3 500 uutta kuorma-autoa. Käytettynä maahan on tuotu viiden viimeisen vuoden aikana noin 1 500–2 500 kuorma-autoa vuosittain. Sekä ensirekisteröityjen että käytettynä maahantuotujen kuorma-autojen määrätrendi on ollut viime vuosina laskeva. Vuonna 2023 ensirekisteröityjen kuorma-autojen määrä lisääntyi selvästi, kun se oli noin 3 900 kappaletta yhteensä ja edellisenä vuonna 2022 noin 3 300 kappaletta. Käytettynä maahantuotiin vuonna 2023 noin 1 200 kuorma-autoja, kun vuonna 2022 käytettynä maahantuotiin noin 1 500 kuorma-autoa.

Ensirekisteröityjen ja käytettynä maahantuotujen kuorma-autojen käyttövoimajakauma

Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tarkoitetaan täyssähköautoja, ladattavia hybridejä ja kaasuautoja sekä etanoli- ja vetyautoja. Kuorma-autoissa vaihtoehtoiset käyttövoimat ovat alkaneet yleistyä viime vuosina. Kaikkiaan niiden prosentuaaliset osuudet ovat vielä matalia, mutta lukumäärät ovat kasvavia. Vuonna 2023 ensirekisteröidyistä kuorma-autoista hieman yli 2 % toimi vaihtoehtoisilla käyttövoimilla. Vaihtoehtoisista käyttövoimista ensirekisteröitiin eniten kaasukäyttöisiä kuorma-autoja. Käytettynä maahantuoduista kuorma-autoista 1 % toimi vaihtoehtoisilla käyttövoimilla

Q1/2024

Vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla jatkuu sama kaasu- ja sähkökuorma-autojen ensirekisteröintimäärät kuin viime vuonnakin. Kaasukuorma-autoja ensirekisteröitiin Q1/2024 -kvartaalilla keskimäärin 11 kappaletta kuukaudessa ja vastaavasti sähkökuorma-autoja 3 kappaletta.

Kuorma-autoja ensirekisteröitiin ja tuotiin käytettynä maahan edelleen noin 400 kappaletta kuukaudessa. Näistä noin kolme neljäsosaa on ensirekisteröityjä.

2023 koko vuosi

Kuorma-autojen ensirekisteröinnit reagoivat todella herkästi lainsäädäntömuutoksista tuleviin uusiin vaatimuksiin. 2023 uudet piirturivaatimukset sotkivat ensirekisteröintejä pahasti. Häiriö osui elokuulle, joten sillä oli varsin vähäinen merkitys koko vuoden ensirekisteröinteihin. Kokonaismäärä nousi huomattavasti edellisestä vuodesta. Ensirekisteröidyistä kuorma-autoista 73 % oli yli 16-tonnisia, joiden  rekisteröinnit kasvoivat 20%. Kevyemmissä painoluokissa kasvua oli 12-15 %.

Muiden kuin diesel-kuormaautojen määrät ovat hyvin pieniä, joten niitä kannattaa käsitellä automäärillä osuuksien sijaan. Bensakuorma-autojen määrä laski hieman ja oli tasan 100 kpl. Nämä ovat pääosin USA:n markkinoille tyypillisiä avolavoja. Paineistettua kaasua (CNG/CBG) käyttävien kuorma-autojen määrä kasvoi 7 kpl ollen 63 kpl. Nämä olivat jäteautoja ja jakeluautoja. Nesteytettyä kaasua (LNG/LBG) käyttävien kuorma-autojen ensirekisteröinnit laskivat 3 kpl ollen 35 kpl. Vuoden lopussa liikenteessä aloitti ensimmäinen 75 tonnin kaasurekka. Muuten LNG/LBG autot ovat tyypillisesti 40-64 tonnin massalla vakioreiteillä operoivia yhdistelmiä.

Uusien sähkökuorma-autojen ensirekisteröinnit kasvoivat voimakkaasti niin määrien kuin kokoluokan osalta. 38 uutta sähkökuorma-autoa edustivat kaikkia kokoluokkia pienimmistä jakeluautoista aina 68 tonnin yhdistelmämassaan. Kasvunopeus on myös todella kova, koska viime vuonna uusia tuli vain 15 kpl. Mielenkiintoinen lisäys käyttövoimavalikoimaan oli 5 uutta ladattavaa hybridiä, joita ei vuoden alussa ollut vielä yhtään Suomessa.

Käytettynä maahantuotavien kuorma-autojen määrä on laskenut viimeisen kolmen vuoden aikana varsin tasaisesti yhteensä noin puoleen. 2023 niitä oli 1227 mikä alkaa olla maltillinen määrä verrattuna uusien autojen ensirekisteröinteihin. Vaihtoehtoisia käyttövoimia oli yhteensä 18, joista 12 oli kaasuautoja, 5 toimivat bensan lisäksi etanolilla ja 2 oli sähkökuorma-autoja.