Tilannekuvassa seurataan uutena ensirekisteröityjen ja käytettynä maahantuotujen kuorma-autojen käyttövoimajakaumaa. Sivuja päivitetään kaksi kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Vuositasolla liikennekäyttöön tulee runsas
Liikennekäyttöön tulleista vaihtoehtoisista kuorma-autoista noin
Kuorma-autokanta uudistuu, kun kuorma-autoja ensirekisteröidään tai tuodaan käytettynä maahan. Vuoden 2024 aikana liikennekäyttöön tulleita (ensirekisteröidyt + käytettynä maahantuodut) kuorma-autoja on noin 4 000 kappaletta. Näistä noin kolme neljäsosaa on ensirekisteröityjä.
Ensirekisteröityjen ja käytettynä maahantuotujen kuorma-autojen käyttövoimajakauma
Diesel on ollut selvästi yleisin käyttövoima liikennekäyttöön tulleista kuorma-autoista. Viime vuonna liikennekäyttöön tulleista kuorma-autoista dieselillä käyviä tuli 90 %. Bensiinillä ja vaihtoehtoisilla käyttövoimilla käyviä kuorma-autoja tuli kumpiakin muutama prosentti. Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tarkoitetaan täyssähköautoja, ladattavia hybridejä ja kaasuautoja sekä etanoli- ja vetyautoja.
Alla olevassa kuviossa ilmenee, että vuositasolla liikennekäyttöön tulleiden diesel-kuorma-autojen määrä on vähentynyt selvästi. Vaihtoehtoisten käyttövoimien kuorma-autoja tulee liikennekäyttöön vielä huomattavan vähän verrattuna diesel-kuorma-autojen määrään.
Kuorma-autorekisteristä poistuu vähemmän kuorma-autoja kuin uusia diesel-kuorma-autoja tulee liikenteeseen vuoden aikana. Tämä tarkoittaa sitä, että diesel-kuorma-autojen kanta edelleen kasvaa.
Viimeisen vuoden aikana liikennekäyttöön tulleista vaihtoehtoisista kuorma-autoista 73 % on ollut kaasukuorma-autoja. Sähköllä käyviä on ollut 23 %, ja muutama prosentti on ollut etanolikuorma-autoja. Kaasu- ja sähkökuorma-autot ovat yleistymässä.
Kansainvälinen vertailu vaihtoehtoisista käyttövoimista ensirekisteröidyissä kuorma-autoissa
Vuonna 2024 vaihtoehtoisia käyttövoimia ensirekisteröidyistä kuorma-autoista tuli Euroopassa eniten Norjasta ja Ruotsista, Norjasta 21 % ja Ruotsista 18 %. Vaihtoehtoisista käyttövoimista kaasukuorma-autoja on hieman enemmän kuin sähköisiä kuorma-autoja. Suomessa 7 % ensirekisteröidyistä kuorma-autoista on vaihtoehtoisia, mikä on hieman enemmän kuin EU-maissa keskimäärin.
Vertailussa on mukana bruttokansantuotteeltaan 10 suurinta Euroopan maata sekä Pohjoismaat ja Viro. Tiedot on saatu Euroopan autonvalmistajien liiton internetsivuilta (www.acea.auto)