Uutena ensirekisteröidyt ja käytettynä maahantuodut henkilöautot – käyttövoimat ja päästöt
Tilannekuvassa seurataan ensirekisteröityjen ja käytettynä maahantuotujen henkilöautojen käyttövoimajakaumaa sekä ensirekisteröityjen henkilöautojen päästöjä. Sivuja päivitetään lähtökohtaisesti 2-3 kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Uudet ja käytetyt henkilöautot
Suomessa on ostettu vuosittain viimeisen kymmenen vuoden ajan noin 100 000-120 000 uutta henkilöautoa. Vuonna 2022 henkilöautojen ensirekisteröintimäärä Suomessa oli kuitenkin matalin koko 2000-luvulla - noin 81 700 kappaletta. Seuraavaksi vähiten henkilöautoja rekisteröitiin vuosina 2020 ja 2009. Matalaa ensirekisteröintien määrää selittää mm. maailmanlaajuisen koronaviruspandemian aiheuttamat yhteiskunnalliset muutokset sekä uusien autojen tuotantoa jarruttava komponenttipula. Käytettynä maahan on tuotu viiden viimeisen vuoden aikana 40 000 - 45 000 henkilöautoa vuosittain, joten käytettynä maahantuoduilla autoilla on varsin suuri merkitys autokantaamme.
2023 Q3
Kiinasta tulevista uusista sähköautoista on ollut paljon puhetta viime vuosina. Kolmannen vuosineljänneksen aikana niitä tuli ensimmäistä kertaa huomattava määrä Suomeen. Uudelleen syntynyt MG on ollut EU-alueen suosituin kiinalainen sähköauto ja sama pätee myös Suomessa. Vanhan merkin uusi sähköinen tuleminen on tapahtunut Q3 aikana 440 auton voimin, jotka on pääosin ensirekisteröity Ruotsissa ja tuotu ennen todellista käyttöönottoa käytettynä Suomeen. Kaksi muuta uutta merkkiä ovat pakettiautoilla ensin aloittanut Maxus, jonka henkilöauto malleja oli liikenteessä Q3 lopussa 66 kpl ja linja-automerkkinä suomalaisille tutumpi BYD 60:lla autolla.
Uusien autojen käyttövoimien osalta bensiini oli Q3 edelleen suosituin käyttövoima 37,3 % osuudella, mutta ero sähköautoihin on supimustunut huomattavasti. Q4 ensirekisteröinneissä painottuvat työsuhdeautot, joten tämä saattoi olla viimeinen kerta, kun bensiini oli vuosineljänneksen suosituin käyttövoima. Sähkö ainoana käyttövoimana 34,9 % jatkaa varmaa markkinaosuuden kasvattamista. Ladattavien hybridien osuus nousi Q 3 hieman alkuvuodesta ja oli 22,3 %. Dieselautojen osuus oli 5,5 %, joista merkittävä osa oli matkailuautoja, ambulansseja, invatakseja ja muita pakettiauton pohjalta rakennettuja erikoisautoja.
Käytettynä maahantuotavien autojen tilasto on nopeasti reagoiva fiilismittari autonostajien mieltymyksiin. Ladattavat hybridit olivat Q3 selvästi suosituin käyttövoima 38,7 % osuudella. Sähköautot olisi toiseksi suosituin käyttövoima 28 %:lla, mikä on selvästi enemmän kuin bensa ja diesel autot yhteensä.
2023 Q2
Vuoden 2023 ensimmäisen kuuden kuukauden aikana uusien autojen ensirekisteröinnit kasvoivat 8,3 %. Toyota jatkaa edellisten vuosien tapaan selkeänä markkinaykkösenä 17 % markkinaosuudella määrän ollessa lähes identtinen edelliseen vuoteen. Sijoilla 2 ja 3 tulevat komponenttipulasta ja hitaista toimituksista 2022 kärsineet VW ja Skoda, joiden ensirekisteröinnit kasvoivat alkuvuonna yli 30 %. Automallien kohdalla kovin nousija on 5 % markkinaosuudelle mallitilaston sijalle 2 noussut Tesla Model Y. Tämä menestys nosti Teslan merkkitilaston sijalle 7. Mallitilaston kärjessä jatkaa pääasiassa bensiinimoottoreilla kulkeva Toyota Corolla ja kolmantena tulee ladattavien hybridien kestosuosikki Volvo XC 60. TOP 3 automallit edustivat siis kolmea suosituinta käyttövoimaa.
Liikenteen sähköistyminen etenee keskikokoisten SUV-mallien voimin, kun mallitilaston sijoilla 5 ja 6 tulevat Skoda Enyaq ja VW ID.4. Liikenteen päästökehityksen kannalta on hyvä, että sähköistyminen on vahvaa hieman keskiarvoa kalliimmissa ja suuremmissa autoissa, joilla tyypillisesti ajetaan paljon. Liikenteen sähköistyminen on siis selvästi nopeampaa kuin myyntitilastojen suorat kappalemäärät osoittavat. Isossa kuvassa huono uutinen on hieman edullisempien ja pienempien sähköautojen pienet toimitusmäärät.
Jakauma käyttövoimittain
Yhteensä | 68572 | 27998 | ||
Bensiini | 27725 | 40,4 % | 6200 | 22,1 % |
Diesel | 3987 | 5,6 % | 4198 | 15 % |
Sähkö | 22816 | 33,3 % | 6820 | 24,4 % |
Ladattava hybridi | 13649 | 19,9 % | 10344 | 36,9 % |
Linkki ensirekisteröityjen ajoneuvojen tilastoihin (Ulkoinen linkki).
Ensirekisteröityjen ja käytettynä maahantuotujen henkilöautojen käyttövoimajakauma
Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tarkoitetaan täyssähköautoja, ladattavia hybridejä ja kaasuautoja sekä etanoli- ja vetyautoja. Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivien osuus kaikista henkilöautojen ensirekisteröinneistä on Suomessa kasvanut reilusti viime vuosina. Tammi-syyskuussa 2023 ensirekisteröidyistä henkilöautoista hieman yli puolet toimi vaihtoehtoisilla käyttövoimilla. Myös suurin osa käytettynä maahantuoduista henkilöautoista on nykyisin vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivia autoja. Kaasuautojen ja ladattavien hybridien osuus käytettynä maahantuoduista autoista on suurempi kuin Suomessa ensirekisteröidyillä henkilöautoilla. Sen sijaan täyssähköautojen osuus tuoduista henkilöautoista on pienempi kuin Suomessa ensirekisteröidyillä henkilöautoilla. Suurin osa käytettynä maahantuoduista henkilöautoista tuodaan yksityiseen käyttöön. Suosituimmat tuontimaat ovat Ruotsi ja Saksa. Tarkempia tilastoja käytettynä maahantuoduista ajoneuvoista pääsee tarkastelemaan täältä (Ulkoinen linkki).
Ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt
Henkilöautojen keskimääräisten hiilidioksidipäästöjen kehittyminen Suomessa on esitetty kuukausittain uuden WLTP-päästömittaustavan mukaisesti täällä (Ulkoinen linkki). WLTP-mittaustavan mukainen ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö on laskenut viime vuosina, ja se oli 88,8 g/km vuonna 2022.
Uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöjen seurannassa on siirrytty vanhasta NEDC (New European Driving Cycle) -menetelmästä uuteen WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) -menetelmään, sillä se kuvaa aiempaa paremmin henkilöautojen todellisia päästöjä. Mittaustavan muutos ei vaikuta jo olemassa olevaan autokantaan. Ensimmäiset henkilöautot, joilla on uuden mittaustavan mukaiset päästöarvot, tulivat liikenteeseen loppuvuodesta 2017.
Siirtymäaikana uusille henkilöautoille ilmoitettiin rekisteriin sekä vanhan että uuden mittaustavan mukaiset CO2-päästöt. Uudella menetelmällä saadaan tarkemmat laskelmat auton polttoaineen kulutuksesta ja päästöistä, jolloin testitulokset vastaavat entistä paremmin liikenteessä toteutuvia päästöjä. NEDC ja WLTP ovat testimenetelminä luonteeltaan ja sisällöltään erilaisia, minkä vuoksi näillä mitattuja päästöarvoja ei voi suoraan verrata keskenään. Valtaosassa autoja uusi mittaustapa johtaa totuttua suurempiin valmistajan ilmoittamiin CO2-arvoihin, mikä ei kuitenkaan tarkoita, että päästöt olisivat todellisessa liikenteessä lisääntyneet. Päästömittaustavan muutoksesta ja päästömittaustapojen eroista löytyy tarkempaa tietoa täältä (Ulkoinen linkki).
Euroopan ympäristökeskus EEA:n tietojen mukaan (Ulkoinen linkki) EU-maiden (ml. Islanti, Norja ja Yhdistynyt kuningaskunta) keskiarvo uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöille oli vuonna 2019 noin 122,3 g/km. Vuonna 2020 keskimääräiset päästöt olivat 107,5 g/km, mikä tarkoittaa 12 prosentin laskua yhdessä vuodessa.