Tilannekuvassa seurataan ensirekisteröityjen ja käytettynä maahantuotujen henkilöautojen käyttövoimajakaumaa sekä ensirekisteröityjen henkilöautojen päästöjä. Sivuja päivitetään kaksi kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Vuonna 2024 liikennekäyttöön tulleista henkilöautoista
Ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö
Henkilöautokannan uudistuminen
Henkilöautokanta uudistuu, kun henkilöautoja ensirekisteröidään tai tuodaan käytettynä maahan. Vuoden 2024 aikana liikennekäyttöön tulleita (ensirekisteröidyt + käytettynä maahantuodut) henkilöautoja on vajaa 120 000 kappaletta. Näistä noin kaksi kolmasosaa on ensirekisteröityjä.
Ensirekisteröityjen ja käytettynä maahantuotujen henkilöautojen käyttövoimajakauma
Bensiini on aiemmin ollut yleisin käyttövoima liikennekäyttöön tulleista henkilöautoista, mutta viime vuosina suurin osa liikennekäyttöön tulleista henkilöautoista on ollut vaihtoehtoisten käyttövoimien henkilöautoja. Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tarkoitetaan täyssähköautoja, ladattavia hybridejä ja kaasuautoja sekä etanoli- ja vetyautoja.
Vuositasolla liikennekäyttöön tulleista henkilöautoista jo noin 60 % on käyttövoimaltaan vaihtoehtoisia ja 40 % on bensiini- tai diesel-henkilöautoja. Varsinkin bensiinihenkilöautojen osuus on vähentynyt nopeasti.
Vuoden 2021 aikana henkilöautorekisteristä poistui jo enemmän autoja kuin uusia bensiini- tai diesel-henkilöautoja tuli liikenteeseen. Tämä tarkoittaa sitä, että bensiini- ja diesel-henkilöautojen kanta alkaa vähitellen vähetä.
Liikennekäyttöön tulleista vaihtoehtoisista henkilöautoista valtaosa, 99 %, on sähköhenkilöautoja. Sähköhenkilöautoiksi luetaan täyssähkö- ja hybridihenkilöautot. Kaasuhenkilöautojen määrä liikennekäyttöön tulleista henkilöautoista on vähentynyt paljon viime vuosina.
Kansainvälinen vertailu vaihtoehtoisista käyttövoimista ensirekisteröidyissä henkilöautoissa
Vuoden 2024 aikana vaihtoehtoisia käyttövoimia ensirekisteröidyistä henkilöautoista tulee Euroopassa eniten Norjasta, noin 90 %. Suurin osa vaihtoehtoisista käyttövoimista on sähköisiä henkilöautoja, joko täyssähköisiä tai hybridejä. Suomi on Euroopan kärkipäätä, kun 50 % Suomessa ensirekisteröidyistä henkilöautoista on ollut vaihtoehtoisia henkilöautoja. EU-maissa keskimäärin 24 % ensirekisteröidyistä henkilöautoista on vaihtoehtoisia.
Vertailussa on mukana bruttokansantuotteeltaan 10 suurinta Euroopan maata sekä Pohjoismaat ja Viro. Tiedot on saatu Euroopan autonvalmistajien liiton internetsivuilta (www.acea.auto).
Ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt
Ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö on laskenut viime vuosina, ja se oli 64,4 g/km vuonna 2023. Vuonna 2022 päästöt olivat 88,8 g/km, eli päästöjen vähennys oli vuonna 2023 erittäin merkittävä, 27 prosenttia.
Uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöjen seurannassa on siirrytty vanhasta NEDC (New European Driving Cycle) -menetelmästä uuteen WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) -menetelmään, sillä se kuvaa aiempaa paremmin henkilöautojen todellisia päästöjä. Mittaustavan muutos ei vaikuta jo olemassa olevaan autokantaan. Ensimmäiset henkilöautot, joilla on uuden mittaustavan mukaiset päästöarvot, tulivat liikenteeseen loppuvuodesta 2017.
Päästömittaustavan muutoksesta ja päästömittaustapojen eroista löytyy tarkempaa tietoa sivulta WLTP-päästömittaus (Ulkoinen linkki).