Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Uusien henkilöautonkuljettajien liikenneturvallisuus

Sivulla esitetään tilastoja uusien ja nuorten henkilöautonkuljettajien onnettomuuksista ja ajokorteista kymmeneltä viime vuodelta. Tilastoa päivitetään vähintään kolme kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Enemmistö suomalaisista nuorista hankkkii henkilöauton ajo-oikeuden. Vuoden 2023 lopussa noin 65 prosentilla 19-vuotiaista oli henkilöauton ajo-oikeus. Vastaava osuus 18-vuotiaista oli 54 % ja 17-vuotiaista 23 %.  Alueellisesti ajokortin hankinnassa on suuria eroja: 18-vuotiaista helsinkiläisistä ajokortti oli 25 %:lla vuoden 2023 lopussa, kun vastaava osuus oli Oulussa  55 % ja Etelä-Pohjanmaan maakunnassa 73 %. 

Kuljettajaopetus ja -tutkinto uudistui vuonna 2018. Uudistuksen jälkeen aiempaa pienempi osa 19-vuotiaista on suorittanut B-luokan ajo-oikeuden, mutta toisaalta 17-vuotiaiden ikäpoikkeusluvat ovat yleistyneet voimakkaasti. 

Uusilla kuljettajilla on aluksi keskivertokuljettajia korkeampi riski joutua onnettomuuteen. Onnettomuusriski laskee ajokokemuksen karttuessa. Vuosina 2021–2023 tieliikenteessä kuoli 0,6 nuorta 17–19-vuotiasta henkilöauton kuljettajaa 10 000 ajokorttia kohti, kun vastaava luku 45–54-vuotiailla oli noin 0,2 kuollutta kuljettajaa 10 000 ajokorttia kohti. 

Nuorten henkilöautonkuljettajien liikennekuolemien määrä suhteessa ajokorttien määrään pysyi jokseenkin samana vuosina 2014-2018, noin 1,0-1,1 kuollutta vuodessa 10 000 ajokorttia kohti. Vuosina 2019-2022 kuolleita oli aiempaa vähemmän, noin 0,8-0,9 kuollutta / 10 000 ajokorttia. Vuosien 2021-2023 keskiarvo on vielä aiempaa alempi, 0,57 kuollutta / 10 000 ajokorttia. Syynä voi olla vuosien 2020-2022 koronapandemian aikana vähentynyt autolla liikkuminen. 

17-20-vuotiaiden liikennekuolemat henkilöautossa ovat hieman vähentyneet viimeisinä kymmenenä vuotena, vaikka vaihtelua onkin vuodesta toiseen. Myös 21-24-vuotiaiden liikennekuolemat ovat hieman vähentyneet. Poliisin tietoon tulleet nuorten henkilöiden loukkaantumiset henkilöautossa ovat vähentyneet selvästi viimeisten kymmenen vuoden aikana. 

Pakollisesta liikennevakuutuksesta korvattiin vuonna 2022 noin 380 sellaista liikennevahinkoa, jossa vahingon aiheuttaja oli alle 18-vuotias henkilöauton tai pakettiauton kuljettaja, ja noin 3300 liikennevahinkoa, joissa aiheuttaja oli 18-20-vuotias henkilöauton kuljettaja. Alle 18-vuotiaiden kuljettajien aiheuttamissa vahingoissa vammautuneiden henkilöiden määrä pieneni hieman vuonna 2022 verrattuna vuoteen 2021. Myös 18-20-vuotiaiden kuljettajien aiheuttamissa vahingoissa vammautui vähemmän ihmisiä vuonna 2022 kuin edellisenä vuonna.. 

17-vuotiaiden onnettomuudet

17-vuotiaiden onnettomuuskehitystä on seurattu viime vuosina mediassa aktiivisesti B-luokan ajo-oikeuden ikäpoikkeuslupien yleistymisen  ja siihen liittyvien lakimuutosten vuoksi. Siksi aiheesta julkaistaan tässä muutamia tilastolukuja.

17-vuotiaat henkilöautonkuljettajat olivat oennakkotietojen mukaan sallisena neljässä kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa ja 76 loukkaantumiseen johtaneessa poliisin tietoon tulleessa onnettomuudessa vuonna 2023. Näissä onnettomuuksissa kuoli 4 ja loukkaantui 127 henkilöä. Kuolemien ja loukkaantumisten määrä pysyi jotakuinkin samana kuin vuonna 2022. Tiedot perustuvat Väyläviraston tieliikenneonnettomuusrekisteriin.

Onnettomuudet, joissa osallisena 17-vuotias henkilöautonkuljettaja

 2019202020212022 2023
Kuolemaan johtaneet onnettomuudet27434
Loukkaantumiseen johtaneet onnettomuudet4275658276
Onnettomuuksissa kuolleet henkilöt310434
Onnettomuuksissa loukkaantuneet henkilöt7711491134127

Vuonna 2022 tieliikenteessä loukkaantui vakavasti 13 henkilöä, joilla oli ikää 17 vuotta. Näistä vakavasti loukkaantuneista kuusi oli mopoilijoita tai moottoripyöräilijöitä ja kuusi henkilöauton kuljettajia tai matkustajia. Vakavasti loukkaantuneiden määrä oli edellisvuosia alhaisempi. Erityisesti mopolla ja moottoripyörällä loukkaantumiset näyttävät vähentyneen viimeisinä kolmena vuotena, mutta lukumäärät ovat liian pieniä tilastollisesti luotettaviin johtopäätöksiin. Luvut sisältävät sekä virallisen tieliikenneonnettomuustilaston vakavat loukkaantumiset  ja vain sairaaloiden hoitoilmoituksista löytyvät tapaukset.