Sivulla esitetään tilastoja uusien ja nuorten henkilöautonkuljettajien onnettomuuksista ja ajokorteista kymmeneltä viime vuodelta. Tilastoa päivitetään vähintään kolme kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Enemmistö suomalaisista nuorista hankkkii henkilöauton ajo-oikeuden. Vuoden 2024 lopussa noin 66 prosentilla 19-vuotiaista oli henkilöauton ajo-oikeus. Vastaava osuus 18-vuotiaista oli 53 % ja 17-vuotiaista 25 %. Alueellisesti ajokortin hankinnassa on suuria eroja: 18-vuotiaista helsinkiläisistä ajokortti oli 25 %:lla vuoden 2024 lopussa, kun vastaava osuus oli Oulussa 56 % ja Seinäjoella 71 %.
Kuljettajaopetus ja -tutkinto uudistui vuonna 2018. Uudistuksen jälkeen aiempaa pienempi osa 19-vuotiaista on suorittanut B-luokan ajo-oikeuden, mutta toisaalta 17-vuotiaiden ikäpoikkeusluvat ovat yleistyneet voimakkaasti.
Uusilla kuljettajilla on aluksi keskivertokuljettajia korkeampi riski joutua onnettomuuteen. Onnettomuusriski laskee ajokokemuksen karttuessa. Vuosina 2022–2024 tieliikenteessä kuoli 5,3 nuorta 17–19-vuotiasta henkilöauton kuljettajaa 100 000 ajokorttia kohti, kun vastaava luku 55–74-vuotiailla oli noin 1,3 kuollutta kuljettajaa 100 000 ajokorttia kohti.
Nuorten henkilöautonkuljettajien liikennekuolemien määrä suhteessa ajokorttien määrään pysyi jokseenkin samana vuosina 2014-2018, noin 10-12 kuollutta vuodessa 100 000 ajokorttia kohti. Vuosina 2019-2022 kuolleita oli aiempaa vähemmän, noin 8-9 kuollutta / 100 000 ajokorttia. Vuosien 2021-2023 ja 2022-2024 keskiarvot ovat vielä aiempaa alempia, 5,7 ja 5,3 kuollutta / 100 000 ajokorttia.
17-20-vuotiaiden liikennekuolemat henkilöautossa ovat hieman vähentyneet viimeisinä kymmenenä vuotena, vaikka vaihtelua onkin vuodesta toiseen. Myös 21-24-vuotiaiden liikennekuolemat ovat hieman vähentyneet. Poliisin tietoon tulleet nuorten henkilöiden loukkaantumiset henkilöautossa ovat vähentyneet selvästi viimeisten kymmenen vuoden aikana.
Pakollisesta liikennevakuutuksesta korvattiin vuonna 2023 noin 440 sellaista liikennevahinkoa, jossa vahingon aiheuttaja oli alle 18-vuotias henkilöauton tai pakettiauton kuljettaja, ja noin 3300 liikennevahinkoa, joissa aiheuttaja oli 18-20-vuotias kuljettaja. Vahinkojen määrä kasvoi hieman vuonna 2023 verrattuna vuoteen 2022. Alle 18-vuotiaiden kuljettajien aiheuttamissa vahingoissa vammautuneiden henkilöiden määrä kasvoi vuonna 2023 verrattuna vuoteen 2022. 18-20-vuotiaiden kuljettajien aiheuttamissa vahingoissa vammautui vähemmän ihmisiä vuonna 2022 kuin edellisenä vuonna..
17-vuotiaiden onnettomuudet
17-vuotiaiden onnettomuuskehitystä on seurattu viime vuosina mediassa aktiivisesti B-luokan ajo-oikeuden ikäpoikkeuslupien yleistymisen vuoksi. Siksi aiheesta julkaistaan tässä muutamia tilastolukuja.
17-vuotiaat henkilöautonkuljettajat olivat ennakkotietojen mukaan osallisena neljässä kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa ja 80 loukkaantumiseen johtaneessa poliisin tietoon tulleessa onnettomuudessa vuonna 2024. Näissä onnettomuuksissa kuoli 4 ja loukkaantui 151 henkilöä. Onnettomuusmäärä ja kuolemien määrä pysyi samana kuin vuonna 2023. Loukkaantumisten määrä kasvoi. Tiedot perustuvat Väyläviraston tieliikenneonnettomuusaineistoon.
Onnettomuudet, joissa osallisena 17-vuotias henkilöautonkuljettaja
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Kuolemaan johtaneet onnettomuudet | 2 | 7 | 4 | 3 | 4 | 4 |
Loukkaantumiseen johtaneet onnettomuudet | 42 | 75 | 65 | 82 | 78 | 80 |
Onnettomuuksissa kuolleet henkilöt | 3 | 10 | 4 | 3 | 4 | 4 |
Onnettomuuksissa loukkaantuneet henkilöt | 77 | 114 | 91 | 134 | 130 | 151 |
Vuonna 2023 tieliikenteessä loukkaantui vakavasti 18 henkilöä, joilla oli ikää 17 vuotta. Näistä vakavasti loukkaantuneista seitsemän oli mopoilijoita tai moottoripyöräilijöitä ja kahdeksan henkilöauton kuljettajia tai matkustajia. Vakavasti loukkaantuneiden määrä oli suurempi kuin vuosina 2020-2022. Luvut sisältävät sekä virallisen tieliikenneonnettomuustilaston vakavat loukkaantumiset ja vain sairaaloiden hoitoilmoituksista löytyvät tapaukset.