Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Tilannekuvassa tarkastellaan turvallisuutta ja sen kehitystä Suomen aluevesillä. Tietoja päivitetään lähtökohtaisesti kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Verrattuna aiempiin vuosiin onnettomuuksien määrät ovat pysyneet keskimääräisesti samalla tasolla Suomen vesialueilla. Vuoden 2024  aikana Traficomin tietoon tuli 30 Suomen vesialueilla tapahtunutta onnettomuutta sekä 13 vaaratilannetta.

Suomalaisille aluksille sattui vuonna 2024 Suomen vesialueilla 26 onnettomuutta. Vastaava luku vuonna 2023 oli 26. Suomalaisten alusten osuus Suomen aluevesillä tapahtuneista onnettomuuksista vuonna 2024 oli 87 % (2023: 61 %). Viime vuoteen verrattuna liikennemäärät Suomen satamiin ovat hieman laskeneet. 

Vaaratilanteita suomalaisille aluksille Suomen vesialueilla sattui 10 kpl. Vastaava luku vuonna 2023 oli 7. Suomalaisten alusten osuus Suomen vesialueilla tapahtuneista vaaratilanteista vuonna 2024 oli 77 % (2023: 58%).

Suomen vesialueilla tapahtuneet onnettomuudet ja vaaratilanteet 2024

Kymmenen vuoden aikasarjalla tarkasteluna Suomen vesialueilla tapahtuu vuosittain noin 25 - 41 onnettomuutta. Vuosittainen vaihtelu merionnettomuuksien määrissä on ollut voimakastakin, mutta lukumäärä ei yksistään kerro turvallisuuden tilan kehityksestä, koska vaihtelu on satunnaista.

Viiden vuoden aikasarjalla tarkasteltuna Traficomille on ilmoitettu vuosittain 10 - 23 Suomen vesialueilla tapahtunutta vaaratilannetta. Vuosittainen vaihtelu vaaratilanteiden määrissä on ollut toistaiseksi melko pientä. Lukumäärä ei yksistään kerro turvallisuuden tilan kehityksestä, koska vaihtelu on satunnaista. Aikasarja on vielä verrattain lyhyt, ja sen perusteella on vaikea tehdä yhteenvetoja. Käsitys siitä, mikä on vaaratilanteen sekä turvallisuuskulttuurin muutos on vielä kesken. Ilmoitettujen vaaratilanteiden määrää voidaan pitää pienenä suhteessa onnettomuusilmoitusten määrään. Tietoisuutta vaaratilanteiden ilmoittamisen tärkeydestä ja hyödyllisyydestä täytyy yhä lisätä merenkulkijoiden parissa.

Onnettomuudet onnettomuusluokittain

Edellisvuosien tapaan yleisin onnettomuustyyppi oli karilleajot ja pohjakosketukset. Karilleajoja tai pohjakosketuksia oli 19 kappaletta, mikä oli 63,3 % Suomen vesialueilla tapahtuneista onnettomuuksista. Näiden määrät ovat pysyneet vuodesta toiseen melko samoina.

Törmäyksiä tai kosketuksia oli kahdeksan, mikä vastasi 26,7 % onnettomuuksista, ja luokkaan "muu onnettottomuus" kuului kaksi tapausta eli 6,7 % onnettomuuksista.

Vaaratilanteet, todennäköisin seuraus

Vaaratilanteen kohdalla arvioidaan tilanteen todennäköinen seuraus eli se, mihin tilanne olisi johtanut, ellei siihen olisi puututtu. Vuonna 2024 vaaratilanteiden todennäköiset seuraukset jakaantuivat tasaisesti, mutta yleisin oli hallinnan menetys, josta tehtiin 50 % (8 kpl) kaikista ilmoituksista. Muu seuraus tarkoittaa jotain tilannetta, jonka seurausta tapahtuman yhteydessä ei ole pystytty täsmällisesti määrittelemään. Muita seurauksia oli nyt 1 kpl, mikä oli 6,3 % kaikista ilmoitetuista vaaratilanteista.

Onnettomuudet alusluokittain 

Eniten onnettomuuksia tapahtui matkustaja-aluksille. Vuonna 2024 matkustaja-aluksille tapahtuneita onnettomuuksia oli 11 kappaletta, mikä on 36,7 % onnettomuuksista. Alusluokan "muu alus" osuus Suomen vesialueilla tapahtuneista onnettomuuksista pysyi lukumääräisesti samana verrattuna vuoteen 2023. Prosentuaalisesti niiden osuus vuonna 2024 oli 16,7 %, kun se vuonna 2022 oli 14,3 %.

Vaaratilanteet alusluokittain

Vaaratilanteita Suomen vesialueilla tapahtui eniten ro-ro-lastialuksille. Näitä vaaratilanteita oli yhteensä 6 kappaletta eli 37,5 % tapauksista. Edellisenä vuonna tällaisia tapauksia oli yksi, mikä vastasi 6,25 % kaikista tapauksista.

Satamavaltiotarkastukset Suomessa

Suomessa tehtiin ulkomaalaisiin aluksiin yhteensä 298 satamavaltiotarkastusta vuoden 2024 aikana. Eri aluksia tarkastettiin niiden yhteydessä 286 kappaletta. Huomautuksia tarkastuksissa annettiin 133, ja nämä huomautukset annettiin 62 tarkastuksessa.

Suomessa tarkastettujen alusten lukumäärä on viime vuosina pysynyt hyvin saman suuruisena. Poikkeuksena tähän on vuosi 2020, jolloin aluksia tarkastettiin lukumääräisesti hiukan vähemmän aiempiin vuosiin verrattuna.

Suomessa pysäytettyjen alusten määrät ovat olleet hyvin pieniä viime vuosina. Suomessa tehtyjen satamavaltiotarkastusten tuloksia voidaan pitää hyvinä. Tarkastukset osoittavat, että Suomessa käyvät ulkomaiset alukset täyttävät hyvin kansainvälisten yleissopimusten mukaiset vaatimukset.