TEN-T-verkon vaatimukset ja niiden toteutuminen rataverkolla
Tilannekuvassa on tarkasteltu TEN-T-verkon vaatimuksia ja niiden toteutumista rataverkolla. Tilannekuvaa päivitetään lähtökohtaisesti kahdesti vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Väylävirasto. Tiedot ovat osa liikenneverkon strategista tilannekuvaa.
TEN-T-suuntaviiva-asetuksen 2013 keskeiset vaatimukset rataverkolla
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa N:o 1315/2013 on määritetty Euroopan laajuiseen TEN-T-liikenneverkkoon kuuluva rataverkko ja niiden vaatimukset. TEN-T-verkosto koostuu kahdesta tasosta: vuoteen 2030 mennessä rakennettavasta ydinverkosta ja vuoteen 2050 mennessä rakennettavasta kattavasta verkosta.
Uusien ratojen nimellinen raideleveys on 1 435 mm. TEN-T-ydinverkolla vaatimukset ovat vuoteen 2030 mennessä. Pyynnöstä ja asianmukaisin perustein komissio vapauttaa erillään olevat ydinverkot em. vaatimuksesta. Suomi ei ole vapautusta hakenut. Suomi valmistelee parhaillaan kantojaan TEN-T-asetuksen uudelleenarviointiin. Erillään olevat ydinverkot voidaan vapauttaa vaatimuksista ERTMS:ää lukuunottamatta.
EU Komissiossa on käynnissä TEN-T-suuntaviiva-asetuksen uudistaminen. Uudistuksella haetaan mm. nykyistä parempaa yhteyttä Euroopan vihreän kehityksen ohjelmaan (Green Deal). Ehdotus uudeksi TEN-T-asetukseksi julkaistiin joulukuussa 2021. Lopullinen asetus astuu voimaan todennäköisesti vuoden 2023 aikana.
Vaatimusten täyttyminen rataverkolla
Sähköistys | Ydinverkolla viimeisenä puutteena ollut Laurila–Tornio, jonka sähköistys parhaillaan käynnissä. Kattavalla verkolla puutteina ovat Joensuu–Siilinjärvi-väli sekä Niiralan ja Imatran rajanylityspaikat. |
ERTMS | Puutteena vielä koko verkolla |
Akselikuormitus | Ei puutteita |
Matkanopeus | Lähinnä pistemäisiä kohteita, kuten siltoja, liikennepaikkoja tai satamayhteyksien päitä tai joitain maankäytön rajoituksista johtuvia kohteita, joissa vaatimus ei toteudu. |
Junapituus | Kirkkonummi-Turku (joskin vain vähän tavaraliikennettä eli vaatimus ei oleellinen) |
Lisäksi on pantu täytäntöön asetuksessa mainitut direktiivit raideliikennelailla (1302/2018).
Skandinavia–Välimeri-ydinverkkokäytävä kulkee Etelä-Suomen halki. CEF-asetuksen uudistuksen myötä tullut voimaan ydinverkkokäytävien pidennykset Pohjanmeri–Baltia: Helsinki–Luulaja sekä Skandinavia–Välimeri: Tukholma–Luulaja–Oulu/Narvik.
