Tilannekuvassa on tarkasteltu TEN-T-verkon kriteereitä ja niiden toteutumista maantieverkolla. Tilannekuvaa päivitetään lähtökohtaisesti kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Tiedot ovat osa liikenneverkon strategista tilannekuvaa.
TEN-T-VERKON SUUNTAVIIVA-ASETUKSEN KESKEISET VAATIMUKSET MAANTIEVERKOLLA
Euroopan unionin suuntaviivoista Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T-verkon) kehittämiseksi säädetään Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) 2024/1679. Tässä niin kutsutussa TEN-T-asetuksessa vahvistetaan kattavasta verkosta sekä sen pohjalta kehitettävistä ydinverkosta ja laajennetusta ydinverkosta muodostuvan Euroopan laajuisen liikenneverkon kehittämistä koskevat suuntaviivat. Euroopan jäsenmaat, parlamentti ja komissio ovat päässeet sopuun päivitetystä asetuksesta unionin suuntaviivoiksi. Asetus on tullut voimaan 18.7.2024 kumoten vuodesta 2021 voimassa olleen asetuksen.
Vuoden 2024 vaatimusten täyttyminen maantieverkolla
Kattavan verkon maanteiden on täytettävä seuraavat vaatimukset 31.12.2050 mennessä:
- tiet on erityisesti suunniteltu, rakennettu tai parannettu moottoriajoneuvoliikennettä varten;
- levähdysalueita on käytettävissä enintään 100 kilometrin päässä toisistaan, ja niissä on riittävästi turvallisia pysäköintipaikkoja ja asianmukaisia tiloja, saniteettitilat mukaan luettuina, monimuotoisen työvoiman tarpeisiin; ja
- liikkeessäpunnitusjärjestelmiä on asennettu keskimäärin 300 kilometrin välein.
Ydinverkon teiden on täytettävä seuraavat vaatimukset 31.12.2030 mennessä:
- tiet on erityisesti suunniteltu, rakennettu tai parannettu moottoriajoneuvoliikennettä varten;
- teillä on, yksittäisiä alueita lukuun ottamatta tai muutoin kuin tilapäisesti, molempiin ajosuuntiin kulkevat ajoradat, jotka erotetaan toisistaan joko maa-alueella, jota ei ole tarkoitettu liikenteelle, tai muulla tavalla, joka takaa vastaavan turvallisuustason; ja
- tiet eivät risteä samassa tasossa minkään tien, rautatien, raitiotien, pyörätien tai jalankulkutien kanssa.
Ydinverkon teiden on täytettävä seuraavat vaatimukset 31.12.2040 mennessä:
- levähdysalueita on käytettävissä enintään 60 kilometrin päässä toisistaan teiden varsilla, ja niissä on riittävästi turvallisia pysäköintipaikkoja ja asianmukaisia tiloja, saniteettitilat mukaan luettuina, monimuotoisen työvoiman tarpeisiin; ja
- liikkeessäpunnitusjärjestelmiä on asennettu keskimäärin 300 kilometrin välein
Lisäksi jäsenvaltioiden on varmistettava 31.12.2040 mennessä sellaisten turvallisten ja valvottujen pysäköintialueiden kehittäminen ydinverkon teillä, jotka sijaitsevat kolmen ajokilometrin säteellä lähimmästä Euroopan laajuiseen verkkoon kuuluvan tien poistumasta ja keskimäärin enintään 150 kilometrin etäisyydellä toisistaan ja jotka tarjoavat riittävän pysäköintitilan hyötyajoneuvoille ja täyttävät asetuksen (EY) N:o 561/2006 8 a artiklan 1 kohdassa vahvistetut vaatimukset. Jäsenvaltiot voivat keskittyä tieosuuksiin, joilla on paljon tavaraliikennettä.
Lisäksi jäsenvaltioiden on varmistettava sellaisten keinojen käyttöönotto tai käyttö, joilla havaitaan turvallisuuteen liittyvät tapahtumat tai olosuhteet, ja asiaankuuluvien tieliikennetietojen kerääminen komission delegoidussa asetuksessa (EU) N:o 886/2013 määriteltyjen liikenneturvallisuuteen liittyvien yleisten vähimmäisliikennetietojen tarjoamiseksi olemassa olevan infrastruktuurin osalta 31.12.2025 mennessä ja uuden infrastruktuurin osalta 31.12.2030 mennessä tai tieosan valmistumispäivään mennessä.
Seuraavassa taulukossa on merkitty punaisella vaatimukset, joiden täyttämisessä on puutteita kattavalla verkolla tai ydinverkolla. Tässä taulukossa ei ole otettu huomioon vaatimuksista poikkeamisen mahdollisuuksia.
Vaatimusten toteuttamisen kustannusarvio on noin 3,6–3,9 miljardia euroa. Liikkeessäpunnitusjärjestelmistä syntyy lisäksi vuosikustannuksia.
Tie suunniteltu, rakennettu tai parannettu moottoriajoneuvoliikennettä varten | Toteutus 31.12.2050 mennessä. Ei havaittuja puutteita. | Toteutus 31.12.2030 mennessä. Ei havaittuja puutteita. |
Vastakkaisiin ajosuuntiin kulkevat ajoradat erotettu toisistaan. Tiet eivät risteä samassa tasossa. | Toteutus 31.12.2030 mennessä. Puutteet ~400 km, kustannukset 3 558–3 785 M€. | |
Levähdysalueita kattavalla verkolla 100 km ja ydinverkolla 60 km välein. | Toteutus 31.12.2050 mennessä. Puutteet ~7 kpl, kustannukset 56–70 M€. | Toteutus 31.12.2040 mennessä. Puutteet ~2 kpl, kustannukset 16–20 M€. |
Raskaan liikenteen turvalliset ja valvotut pysäköintialueet enint. 150 km etäisyydellä | Toteutus pyrittävä varmistamaan 31.12.2040 mennessä. | |
Liikkeessäpunnitusjärjestelmiä keskim. 300 km välein. | Toteutus 31.12.2050 mennessä. Puutteet ~5 kpl, kustannukset 0,5 M€ + vuosikulut. | Toteutus 31.12.2040 mennessä. Puutteet ~3 kpl, kustannukset 0,3 M€ + vuosikulut. |
Turvallisuustiedot olemassa olevalla infrastruktuurilla ja uudella infrastruktuurilla. | Nykyiset 31.12.2030 ja uudet 31.12.2050 mennessä. Ei havaittuja puutteita. | Nykyiset 31.12.2025 ja uudet 31.12.2030 mennessä. Ei havaittuja puutteita. |

Ydinverkon maanteillä vaatimukset täyttyvät seuraavasti:
- Scandinavian–Mediterranian Corridor: Valtatiet 1 ja 7 (E18) ovat moottoritietä (pl. Naantali–Raisio-osuus) ja Kehä III (E18) on 2+2-kaistainen maantie. Näillä osuuksilla vaatimusten voidaan katsoa täyttyvän.
- North Sea–Baltic Corridor: Valtateillä 4 ja 29 moottoritie/moottoriliikennetieosuuksia on välillä Helsinki–Heinola sekä Jyväskylän, Äänekosken, Oulun ja Kemi–Tornio seuduilla. Nämä osuudet kattavat tieosuudesta noin 40 % ja niillä vaatimusten voidaan katsoa täyttyvän. Muilla osuuksilla vaatimusten täyttymisessä on puutteita.
- Levähdysaluevaatimus täyttyy, kun otetaan kaikki levähdysalueet ja huoltoasemat huomioon.
- Vaihtoehtoisia polttoaineita on saatavilla.
- Lisäksi maantietunneleihin, liikenneturvallisuuteen ja älykkääseen liikennejärjestelmään liittyvät vaatimukset on täytetty.
Skandinavia–Välimeri-ydinverkkokäytävä kulkee Etelä-Suomessa Turusta Vaalimaalle. Vuonna 2021 CEF-asetuksella pidennettiin Pohjanmeri–Itämeri-ydinverkkokäytävää Helsingistä Luulajaan.
Komissio myöntää jäsenvaltion pyynnöstä asianmukaisesti perustelluissa tapauksissa täytäntöönpanosäädöksillä vapautuksia vaatimuksista, jotka koskevat teitä, joilla
- liikennetiheys on enintään 10 000 ajoneuvoa päivässä molempiin suuntiin, tai
- erityisten maantieteellisten tai merkittävien fyysisten rajoitteiden,
- sosioekonomisen kustannus-hyötyanalyysin kielteisen tuloksen tai
- ympäristölle tai biodiversiteetille aiheutuvien merkittävien kielteisten vaikutusten perusteella.
Vapautusta on mahdollista hakea alhaisten liikennemäärien perusteella lähes koko kattavalla verkolla. Niillä osuuksilla, joilla liikennemäärä ylittää 10 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, kattavan verkon vaatimukset täyttyvät pois lukien liikkeessäpunnistusjärjestelmät.