Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Tilannekuvassa tarkastellaan tasoristeysturvallisuutta. Tietoja päivitetään lähtökohtaisesti kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Tasoristeysturvallisuus jatkoi kehittymistään hyvään suuntaan. Vuonna 2024 tapahtui 11 tasoristeysonnettomuutta, mikä on seurantahistorian alhaisin vuosittainen tasoristeysonnettomuuksien lukumäärä. Tämän saavutuksen lisäksi positiivista oli myös se, että vuosi 2024 oli ensimmäinen, kun tasoristeysonnettomuuksissa ei kuollut yhtään henkilöä. Täysin ilman henkilövahinkoja ei kuitenkaan selvitty, koska vuoden 2024 tasoristeysonnettomuuksissa yksi henkilö loukkaantui vakavasti ja kuusi lievästi. Tasoristeysonnettomuudet tapahtuivat yhtä lukuun ottamatta valtion rataverkolla.

Vuonna 2024 tapahtuneet tasoristeysonnettomuudet keskittyivät reiteille, joissa sijaitsee suuri määrä varoituslaitteettomia tasoristeyksiä ja joissa liikennöidään kiskobusseilla. Onnettomuudet tapahtuivat yhtä lukuun ottamatta varoituslaitteettomissa tasoristeyksissä, ja kiskobussit olivat osallisina seitsemässä tasoristeysonnettomuudessa.

Kaikissa henkilövahinkoon johtaneissa tasoristeysonnettomuuksissa onnettomuuden toisena osapuolena oli auto (henkilöauto, kuorma-auto tai ambulanssi). Yhtä lukuun ottamatta kaikki tasoristeysonnettomuuksissa loukkaantuneet olivat joko auton kuljettajia tai matkustajia. Näiden lisäksi yksi kiskobussin matkustaja loukkaantui lievästi.

Edellä läpikäytyjen tapausten lisäksi tapahtui kaksi tilaston ulkopuolista tasoristeysonnettomuutta, jotka tapahtuivat tasoristeyksissä, joiden käyttö on rajoitettu (esim. osa satama- tai tehdasalueista). Kurkimäen raakapuun kuormauspaikan ylikäytävällä tyhjiä raakapuuvaunuja työntänyt vaihtotyöyksikkö törmäsi ylikäytävää ylittävän puutavara-ajoneuvoyhdistelmän perävaunuun. Onnettomuudessa kuoli vaihtotyöyksikön liikettä ohjannut vaihtotyönjohtaja. Toinen tilaston ulkopuolelle jäänyt tapaus oli tehdasalueella tapahtunut veturin ja pakettiauton yhteentörmäys, josta seurasi vähäisiä materiaalivahinkoja.

Tasoristeysturvallisuuden parantamisessa keskeisenä toimijana on valtion rataverkon haltija Väylävirasto. Tasoristeysturvallisuuden parantaminen on viime vuosina keskittynyt vuonna 2018 alkaneeseen tasoristeysten poisto- ja parannusohjelmaan. Kyseinen ohjelma on Väylän vetämä ja Traficomin roolina on hyväksyä tasoristeysten poistoon liittyvät ratasuunnitelmat. Tasoristeysohjelman lisäksi tasoristeysturvallisuutta on parannettu myös muiden hankkeiden yhteydessä ja radan kunnossapidon toimenpiteillä. Väyläviraston mukaan vuoden 2024 aikana poistettiin 81 tasoristeystä, 19 tasoristeyksen turvallisuutta parannettiin ja neljään tasoristeykseen lisättiin tasoristeyslaitokset.

Vuonna 2024 valmistui Väylän teettämä rekisteriselvitys tasoristeysten tilanteesta. Lisäksi Väylä julkaisi kaksi tasoristeyksiin liittyvää ohjetta sekä tasoristeysperiaatteet, jotka ohjaavat tasoristeysten poisto- ja parantamistoimenpiteitä sekä Väylän toimintaa tasoristeysasioissa.

Vuoden 2024 kesäkuussa käynnistettiin Väyläviraston johdolla kolmivuotinen tasoristeyskampanja, jonka tavoitteena on muistuttaa tienkäyttäjiä toimimaan turvallisesti tasoristeyksissä. Kampanja pyrkii tavoittamaan tienkäyttäjiä useiden medioiden kautta (sosiaalinen media, elokuvateatterit, radio yms.) hyödyntäen hieman eri sisältöisiä kampanjamateriaaleja. Tasoristeyskampanja Väyläviraston sivuilla. (Ulkoinen linkki)

Kaaviossa tasoristeysonnettomuuksien kehitys vuosina 2015-2024. Onnettomuudet ovat vähentyneet.