Tilannekuvassa kootaan yhteen viimeisin tilanne rautatieliikenteen turvallisuudesta. Tietoja päivitetään kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Vuonna 2024 junaliikenteen määrä lisääntyi hieman edelliseen vuoteen verrattuna. Vuonna 2024 Suomen rautateillä kuljettiin 48,6 miljoonaa junakilometriä, kun vuotta aiemmin vastaava luku oli 47,4 (lähde: Tilastokeskus 2024). Tavaraliikenteen junakilometrien määrän väheneminen pysähtyi ja matkustajaliikenteessä liikennemäärä jatkoi kasvuaan. Matkustajaliikenteessä onkin palattu koronapandemiaa edeltävien vuosien matkustajakilometrimääriin. VR Yhtymä Oyj:n tilastojen mukaan kotimaan kaukoliikenteessä tehtiin vuonna 2024 ennätykselliset 15,3 miljoonaa matkaa.
Rautatieliikenteen turvallisuus
Suomen rautateillä tapahtuneiden EU:n määritelmän mukaisten merkittävien onnettomuuksien lukumäärä väheni edellisestä vuodesta lähes puolella (21 kpl vuonna 2023 vs. 11 kpl vuonna 2024). Merkittävien onnettomuuksien lukumäärä vuonna 2024 oli myös selkeästi alhaisempi kuin edeltävän kymmenen vuoden keskiarvo (16,7). Vuoteen 2023 verrattuna väheni erityisesti tasoristeysonnettomuuksien ja muiden onnettomuuksien lukumäärä.
Vuonna 2024 tapahtuneissa merkittävissä onnettomuuksissa kuoli neljä henkilöä ja yksi loukkaantui vakavasti. Vuonna 2024 tapahtui kaksi liikkeessä olevan liikkuvan kaluston aiheuttamaa henkilövahinko-onnettomuutta, joissa molemmissa kuoli yksi henkilö. Toinen näistä kuolleista oli ratatyöntekijä. Lisäksi tapahtui 'muut onnettomuudet' -kategoriaan luokiteltu onnettomuus, josta aiheutui vaihtotyönjohtajan kuolema. Neljäs henkilö kuoli onnettomuudessa, jossa juna törmäsi radalla tasoristeyksen ulkopuolisella alueella olevaan autoon ja sitä nojaavaan henkilöön.
Edellä mainittujen lisäksi tapahtui kolme muuta merkittävää onnettomuutta, joissa juna törmäsi rautatiealueella olevaan esineeseen/asiaan.
Tasoristeysonnettomuudet
Kokonaisuudessaan vuonna 2024 tapahtui 11 tasoristeysonnettomuutta, yksi henkilö loukkaantui vakavasti ja kuusi lievästi. Vuonna 2024 tapahtuneista merkittävistä onnettomuuksista kaksi oli tasoristeysonnettomuuksia. Ensimmäinen näistä oli kiskobussin ja henkilöauton törmäys, jossa roska-auton kuljettaja loukkaantui vakavasti. Toisessa näistä merkittävistä tasoristeysonnettomuuksista osapuolina olivat kiskobussi ja henkilöauto. Kyseisessä onnettomuudessa sekä henkilöauton kuljettaja että yksi kiskobussin matkustaja loukkaantuivat lievästi. Onnettomuus luokiteltiin merkittäväksi, koska siitä aiheutui sekä yli kuuden tunnin liikennekatko että yli 150 000 € kustannukset.
Henkilövahingot rautatieonnettomuuksissa
Suuri osa rautatieliikenteessä kuolleista henkilöistä menehtyy jäätyään junan alle luvattoman rautatiealueella oleskelun seurauksena. Allejäänneissä menehtyy vuosittain keskimäärin 50‒60 henkilöä ja suurin osa allejäänneistä on tahallisia. Allejääntien vuosittainen lukumäärä on pysynyt melko pitkään samalla tasolla.
Vaihtotöiden turvallisuus
Vaihtotöissä, eli esimerkiksi vaunujen siirtelyssä ja järjestelyssä tapahtuneiden suistumisten ja törmäysten määrä oli hieman edellistä vuotta alhaisempi. Tätä positiivista kehitystä varjosti kuitenkin aiemmin tässä kappaleessa mainittu merkittävä onnettomuus, josta seurasi vaihtotyönjohtajan menehtyminen.
Ratatöiden turvallisuus
Radalla tehtäviin töihin liittyvien poikkeamien lukumäärät olivat pääosin hyvin samalla tasolla muutaman edellisen vuoden kanssa. Lisäystä havaittiin turvallisuusohjeiden vastaiseen toimintaan sekä ratatöiden suojaamisvirheisiin liittyvien poikkeamia lukumäärissä. Ratatöiden suojaamisvirheet ovat olleet lisääntymään päin jo useamman vuoden ajan ja tämän seurauksena on perustettu pientyöryhmä kokoamaan toimenpide-ehdotuksia ratatöiden ja siihen liittyvän liikenteenohjauksen turvallisuuden kehittämiseksi. Ratatöissä tapahtui vuonna 2024 aiemmin mainittu valitettava onnettomuus, jossa ratatyöntekijä jäi matkustajajunan töytäisemäksi ja menehtyi saamiinsa vammoihin.
Rautatieturvallisuuden parantaminen
Rautateiden turvallisuuden parantamiseksi tehdään paljon hyvää työtä. Toimijat ovat lisänneet panostusta inhimillisten ja organisatoristen tekijöiden (HOF) huomioimiseen toiminnassaan ja tämän tukemiseksi Traficomin tekemien valvontojen yhteydessä on jo useamman vuoden ajan kiinnitetty huomiota yrityksen toimintaan myös turvallisuuskulttuurin näkökulmasta. Vuoden 2024 lopulla valmistui Traficomin vetämänä Suomen ensimmäinen kansallinen raideliikenteen turvallisuussuunnitelma, joka määrittää yhteiset suuntaviivat Suomen raideliikenteen turvallisuuden parantamiseksi. Tavoitteena on, että toimijat huomioivat turvallisuussuunnitelman vision, tavoitteet ja toimenpiteet osana omaa turvallisuuden kehittämistyötään ja sekä osallistuvat aktiivisesti turvallisuussuunnitelman toteuttamiseen ja jatkokehittämiseen.
Katso tarkemmat tilannekuvat täältä
Löydät tarkemmat rautateiden turvallisuuteen liittyvät tilannekuvat täältä:

