Tilannekuvassa kootaan yhteen viimeisin tilanne rautatieliikenteen turvallisuudesta. Tietoja päivitetään kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Suomen rautateiden turvallisuustilanne pysyi hyvänä myös vuonna 2023. Matkustajaturvallisuus säilyi erinomaisella tasolla, ja tasoristeysonnettomuuksien määrä oli seurantahistorian alhaisin. Tasoristeysonnettomuuksista seurasi valitettavasti edellistä vuotta enemmän henkilövahinkoja. Tasoristeysturvallisuuden parantamiseksi tehdään töitä koko rataverkon kattavasti.
Vuonna 2023 junaliikenteen määrä väheni hieman edellisen vuoden tasosta. Vuonna 2023 Suomen rautateillä kuljettiin 47,4 miljoonaa junakilometriä, kun vuotta aiemmin vastaava luku oli 48,7 (lähde: Tilastokeskus 2024). Tavaraliikenteen junakilometrien määrä jatkoi edellisen vuoden tapaan vähenemistään, kun taas matkustajaliikenteen puolella liikennemäärä kasvoi, ja siellä on palattu hyvin lähelle koronapandemiaa edeltävien vuosien matkustajakilometrimääriä.
Junaliikenteen turvallisuus
Vuonna 2023 Suomen rautateillä tapahtui yhteensä 21 merkittävää onnettomuutta, joissa kuoli neljä henkilöä ja kolme loukkaantui vakavasti. Merkittävien onnettomuuksien lukumäärä oli edellisvuotta suurempi ja pitemmän aikavälin tarkastelussa suurempi kuin edeltävän kymmenen vuoden keskiarvo.
Vuoteen 2022 verrattuna vähenemää tapahtui liikkeessä olevan liikkuvan kaluston aiheuttamissa henkilövahinko-onnettomuuksissa (7 kpl vuonna 2022 vs. 1 kpl vuonna 2023). Lisäystä sen sijaan tapahtui useissa onnettomuustyypeissä ‒ eniten törmäyksissä, joita tapahtui viisi vuonna 2023. Yksi näistä törmäyksistä oli kalustoyksiköiden välinen törmäys, ja neljässä muussa tapauksessa juna törmäsi esteeseen.
Merkittävien onnettomuuksien lukumäärän lisääntymisestä huolimatta matkustajaturvallisuus on Suomessa edelleen erinomaisella tasolla. Junaliikenteessä, ratatöissä tai vaihtotöissä ei tapahtunut vuoden 2023 aikana yhtään matkustajien tai henkilökunnan kuolemaan johtanutta onnettomuutta.
Tasoristeysonnettomuudet
Vuonna 2023 tapahtuneista merkittävistä onnettomuuksista suurin osa oli tasoristeysonnettomuuksia (n=6). Niissä kuoli kolme henkilöä ja kolme loukkaantui vakavasti. Kokonaisuudessaan vuonna 2023 tapahtui 14 tasoristeysonnettomuutta, mikä on seurantahistorian alhaisin luku.
Henkilövahingot rautatieonnettomuuksissa
Valtaosa Suomen rautateillä kuolleista henkilöistä kuolee jäätyään junan alle luvattoman rautatiealueella oleskelun seurauksena. Allejäänneissä menehtyy vuosittain noin 50‒60 henkilöä, ja suurin osa allejäänneistä on tahallisia. Allejääntien vuosittaisissa lukumäärissä ei ole havaittavissa selkeää kehityssuuntaa. Vuonna 2021 allejäänneissä kuolleiden henkilöiden lukumäärä oli keskimääräistä alhaisempi, mutta vuosina 2022 ja 2023 palattiin takaisin aikaisemmalle tasolle.
Vaihtotöiden turvallisuus
Vaihtotöissä, eli esimerkiksi vaunujen siirtelyssä ja järjestelyssä tapahtuvien onnettomuuksien ja vaaratilanteiden vuosittainen lukumäärä väheni edellisvuoteen verrattuna. V ja vaihtotyöpoikkeamien vuosittainen lukumäärä on vähentynyt myös viimeisen 10 vuoden lukuja tarkasteltaessa. Vähenemää on nähtävissä erityisesti törmäysten ja Seis-opasteen ohitusten lukumäärissä. Yhtenä keskeisenä taustatekijänä vaihtotyöpoikkeamien lukumäärän vähenemiseen vuonna 2023 arvioidaan olevan vaihtotyönopeuksien alentamiskokeilu, joka aloitettiin vuonna 2022.
Ratatöiden turvallisuus
Radanpidon turvallisuus on viime vuosina parantunut selkeästi ‒ turvallisuuspoikkeamien vuosittainen lukumäärä on vähentynyt kaikissa poikkeamakokonaisuuksissa. Vuonna 2023 tämä positiivinen kehitys hieman notkahti ja turvallisuuspoikkeamien kokonaismäärä kasvoi kymmenellä edelliseen vuoteen verrattuna. Lisäystä havaittiin mm. ratatyön suojaamisvirheiden lukumäärässä. Nä ja niiden vähentämiseksi onkin viime aikoina tunnistettu ja toteutettu useita kehitystoimenpiteitä. Ratatyölupia annetaan yli 100 000 vuosittain.
Rautatieturvallisuuden parantaminen
Rautateiden turvallisuuden parantamiseksi tehdään paljon hyvää työtä. Toimijat ovat vähitellen lisänneet panostusta inhimillisten ja organisatoristen tekijöiden huomioimiseen toiminnassaan. M ja myös Traficom on alkanut kiinnittää tekemiensä valvontojen yhteydessä huomiota yrityksen toimintaan myös turvallisuuskulttuurin näkökulmasta. Lisäksi Traficom pyrkii yleisen turvallisuusjohtamisen tason parantamiseen varmistamalla, että toimijoiden turvallisuusjohtamisjärjestelmissä kuvatut toimintatavat viedään osaksi käytännön toimintaa. Muutokset toimintatavoissa tapahtuvat melko hitaasti, mutta kehitys on oikeaan suuntaan.
Katso tarkemmat tilannekuvat täältä
Löydät tarkemmat rautateiden turvallisuuteen liittyvät tilannekuvat täältä:

