Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Rataosat, joiden suurin sallittu akselipaino on alle 22,5 t

Mittarilla seurataan palvelutason muutosta tavaraliikenteelle heikoimman kantavuuden (A-päällysrakenteen) rataverkolla. Näitä Liikenne 12 -seurantaan kuuluvia tietoja päivitetään lähtökohtaisesti kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Väylävirasto.

ARVIO VIIMEISIMMÄSTÄ KEHITYKSESTÄ

Liikenne 12 -suunnitelman tavoitteiden kannalta ei merkittävää muutosta kehityksessä

A-päällysrakenneverkon laajuus on 354,7 ratakilometriä eli n. 6 % koko rataverkosta. A-päällysrakenneverkon laajuuteen ei ole tullut muutoksia viimevuosien aikana.

Suomen liikennöidyn rataverkon pituus oli vuonna 2020 yhteensä 5 645 km. Rataverkko jaetaan päällysrakenneluokkiin (A, B1, B2, C1, C2 ja D), joista A-päällysrakenteella on heikoin kantavuus. A-päällysrakenneverkon laajuus on edelleen 354,7 ratakilometriä eli noin 6 % koko rataverkosta, kuten vuonna 2021.

Vain A-päällysrakenteella kantavuus voi olla alle 22,5 tonnia (kuormituskapasiteetti C4 20t-8t/m). Rautatieoperaattoreiden uusimmat veturit eivät voi liikkua alle 22,5 tonnin rataosilla. Lisäksi tavaraliikenteen radoilla akselipainon on oltava vähintään 22,5 tonnia. Liikennöinnin jatkuminen A-päällysrakenteen rataosilla tulee kohtaamaan haasteita jatkossa, jos rataosia ei kehitetä.

Näillä yhteysväleillä voi olla pistemäisesti parannettuja pätkiä, joista saadaan kantavuushyötyä vasta sitten, kun koko rataosa on parannettu.

Suomen kartalla teiden päällysrakenteet