Mittarilla seurataan palvelutason muutosta tavaraliikenteelle heikoimman kantavuuden (A-päällysrakenteen) rataverkolla. Näitä Liikenne 12 -seurantaan kuuluvia tietoja päivitetään lähtökohtaisesti kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Väylävirasto.
ARVIO VIIMEISIMMÄSTÄ KEHITYKSESTÄ

A-päällysrakenneverkon laajuus on 354,7 ratakilometriä eli n. 6 % koko rataverkosta. A-päällysrakenneverkon laajuuteen ei ole tullut muutoksia viimevuosien aikana.
Suomen liikennöidyn rataverkon pituus oli vuonna 2020 yhteensä 5 645 km. Rataverkko jaetaan päällysrakenneluokkiin (A, B1, B2, C1, C2 ja D), joista A-päällysrakenteella on heikoin kantavuus. A-päällysrakenneverkon laajuus on edelleen 354,7 ratakilometriä eli noin 6 % koko rataverkosta, kuten vuonna 2021.
Vain A-päällysrakenteella kantavuus voi olla alle 22,5 tonnia (kuormituskapasiteetti C4 20t-8t/m). Rautatieoperaattoreiden uusimmat veturit eivät voi liikkua alle 22,5 tonnin rataosilla. Lisäksi tavaraliikenteen radoilla akselipainon on oltava vähintään 22,5 tonnia. Liikennöinnin jatkuminen A-päällysrakenteen rataosilla tulee kohtaamaan haasteita jatkossa, jos rataosia ei kehitetä.
Näillä yhteysväleillä voi olla pistemäisesti parannettuja pätkiä, joista saadaan kantavuushyötyä vasta sitten, kun koko rataosa on parannettu.
