Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Tilannekuvassa seurataan pakettiautojen käyttövoimia ja hiilidioksidipäästöjä. Sivuja päivitetään käyttövoimien osalta kolme kertaa ja hiilidioksipäästöjen osalta kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Liikennekäytössä olevien pakettiautojen käyttövoimat

Manner-Suomessa on liikennekäytössä kaikkiaan noin 340 tuhatta pakettiautoa. Määrä on pysynyt melko vakiona viime vuosina paitsi, että viimeisen 12 kuukauden aikana pakettiautojen määrä vähen noin 14 000 kappaleella, koska dieselpakettiautojen määrä väheni saman verran. 

Diesel on ollut pakettiautoissa ylivoimaisesti yleisin käyttövoima. Dieselin osuus on nyt 96%. Bensiinipakettiautojen osuus on 3 % ja vaihtoehtoisten käyttövoimien pakettiautoja 2 %. Vaihtoehtoiset käyttövoimat ja etenkin sähkövoima ovat viime vuosina lähteneet kasvuun. Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tarkoitetaan täyssähköautoja, ladattavia hybridejä ja kaasuautoja sekä etanoli- ja vetyautoja.

Tällä hetkellä vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus kaikista käyttövoimista on 2,1 %. Vaihtoehtoisista käyttövoimista suurin osa on täyssähköpakettiautoja. Vaihtoehtoisten käyttövoimien pakettiautojen määrä kasvoi 12 kuukauden aikana noin 46 %. Täyssähköpakettiautoja on vajaa 5 400 kappaletta. Kaasupakettiautoja on noin 1  200 kappaletta. Hybridipakettiautoja on noin 600 kappaletta..

Käyttövoimaltaan vaihtoehtoisten pakettiautojen osuudet vaihtelevat paljon maakunnittain. Niitä on eniten Uudellamaalla ja Etelä-Pohjanmaalla ja vähiten Pohjois-Suomessa.

Käyttövoimaltaan vaihtoehtoisten käyttövoimien pakettiautojen osuudet maakunnittain kesäkuun lopussa 2025

Ensirekisteröityjen ja käytettynä maahantuotujen pakettiautojen käyttövoimat

Pakettiautokanta uudistuu, kun pakettiautoja ensirekisteröidään tai tuodaan käytettynä maahan. Vuoden 2024 aikana aikana pakettiautoja ensirekisteröitiin ja tuotiin käytettynä maahan vajaa 13 000 kappaletta. Määrä on vähentynyt viidessä vuodessa noin 7 000 kappaleella. Erityisen paljon on vähentynyt ensirekisteröityjen dieselpakettiautojen määrä. Ensirekisteröityjen pakettiautojen osuus on noin 75 % ja käytettynä maahantuotujen pakettiautojen näin ollen 25 %,.

Vaihtoehtoisten käyttövoimien ensirekisteröitiin ja tuotiin käytettynä maahan noin 1 500 kappaletta vuonna 2024. Suurin osa näistä oli täyssähköpakettiautoja. Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tarkoitetaan täyssähköautoja, ladattavia hybridejä ja kaasuautoja sekä etanoli- ja vetyautoja.

Vuoden 2024 neljännestä kvartaalista lähtien käyttövoimaltaan vaihtoehtoisten pakettiautojen ensirekisteröinnit ovat selvästi lisääntyneet. Niiden kvartaalikohtaiset määrät ovat kaksinkertaistuneet noin 500:aan kappaleeseen ja tämän vuoden Q2/2025 -kvartaalissa niiden määrä oli noin 650 kappaletta. Käyttövoimaltaan vaihtoehtoisten pakettiautojen ensireksisteröinnit ovat noin 90 %:sti täyssähköpakettiautoja.

Vuoden 2025 kahdella ensimmäisellä kvartaalilla dieselpakettiautojen ensirekisteröinnit ovat nousseet takaisin runsaaseen 2 000 kappaleeseen per kvartaali.

Vaihtoehtoisten pakettiautojen ensirekisteröinnit ja käytettynä maahantuonnit ovat kasvaneet kovaa vauhtia vuoden 2023 asti. VIime vuonna 2024 niiden määrään tuli pieni notkahdus. Vuoden 2024 noin 1500:sta vaihtoehtoisista ensirekisteröidyistä ja käytettynä maahantuoduista pakettiautoista noin 85 % oli täyssähköpakettiautoja. Hybridipakettiautoja oli 11 % ja kaasupakettiautoja oli 4 %. Näistä noin 90 % oli ensirekistesteröityjä ja noin 10 % maahantuotuja vaihtoehtoisia pakettiautoja.

Vuoden 2024 neljännestä kvartaalista lähtien ensirekisteröityjen täyssähköpakettiautojen määrät ovat lähteneet hyppäyksenomaiseen kasvuun. Kun vuoden kolmannella kvartaalilla niitä ensirekisteröitiin runsas 200 kappaletta, tämän vuoden 2025 toisella kvartaalilla määrä kohosi jo lähes 600 kappaleeseen. Myös ladattavien hybridien ensirekisteröintimäärät ovat ponnahtaneet viime vuoden kolmannen kvartaalin alle kymmenestä vajaaseen sataan kappaleeseen. 

Pakettiautojen hiilidioksidipäästöt

Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2024 tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöt olivat 9,3 Mt CO₂-ekv ja niiden osuus kaikista Suomen päästöistä oli 23 %. Tieliikenteen osuus taas koko liikenteen päästöistä on 95 %. 

Ympäristöministeriön ilmastovuosikertomuksen 2024 mukaan pakettiautojen osuus tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöistä oli 7 %.

Tieliikenteen hiilidioksidipäästöt ovat laskeneet tasaisesti vuoteen 2023 asti. Niin kutsuttu jakeluvelvoite on ollut keskeisin syy liikenteen päästöjen vähenemiseksi. Jakeluvelvoite tarkoittaa, että liikennepolttoaineen jakelijoiden vuosittain kulutukseen toimittamasta liikennepolttoaineesta tietyn osuuden tulee olla uusiutuvia polttoaineita. Jakeluvelvoite on tällä hetkellä 16,5 %. Tämän jakeluvelvoitteen mukainen uusiutuvien polttoaineiden osuus on vuosina 2008 - 2023 nousujohteisesti kasvanut. Muita syitä liikenteen päästöjen vähenemiseksi on ollut liikenteen sähköistyminen ja se, että liikenteen fossiilisen bensiinin ja dieselin kulutus on viime vuosina vähentynyt liikennesuoritteiden kasvun hidastuessa. Myös uusien autojen energiatehokkuus on parantunut, joka on luonnollisesti vähentänyt päästöjä.

Suurimpana syynä tieliikenteen päästöjen kasvuun vuonna 2024 on Ilmastovuosikertomus 2025 mukaan se, että uusiutuvan energian osuus polttoaineen jakelussa väheni vuoteen 2023 verrattuna.

Liikennekäytössä olevien pakettiautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt

Viime vuosina pakettiautojen keskimääräiset päästöt ovat olleet laskusuunnassa. Pakettiautojen hiilidioksidipäästöjä mittaavassa NEDC-menetelmässä on epätarkkuuksia, ja alla olevan kuvion luvut ovat suuntaa antavia. Selvää on kuitenkin, että pakettiautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat olleet laskusuunnassa, kun pakettiautokantaan on tullut sähkö- ja kaasupakettiautoja. Niitä on kuitenkin vielä niin vähän, että päästöjen lasku on ollut vielä varsin hidasta. Neljän viimeisen vuoden aikana päästöt ovat vähentyneet yhteensä noin 3 % yhtä pakettiautoa kohtaan. Vuoden 2024 lopussa pakettiauton päästöt olivat 181 g/km.

Ensirekisteröityjen pakettiautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt

Ensirekisteröityjen pakettiautojen keskimääräiset päästöt ovat olleet viime vuosina selvässä laskusuunnassa. WLTP-mittaustavan mukainen ensirekisteröityjen pakettiautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö oli 180,2 g/km vuonna 2024, kun se oli 207,4 g/km vuonna 2020. Tosin päästöt hieman nousivat verrattuna edelliseen vuoteen 2023.