Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Mittarilla seurataan pääväylien ja muun päätieverkon sujuvuuden kehitystä. Näitä Liikenne 12 -seurantaan kuuluvia tietoja päivitetään lähtökohtaisesti kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Väylävirasto.

ARVIO VIIMEISIMMÄSTÄ KEHITYKSESTÄ

Liikenne 12 -suunnitelman tavoitteiden kannalta ei merkittävää muutosta kehityksessä

Vuonna 2023 maanteiden pääväylillä esiintyi sujuvuusongelmia eli viikoittain toistuvaa ruuhkautumista 83 km:llä. Muilla pääteillä sujuvuusongelmia esiintyi 52 km:llä. Ruuhkautuvat tiejaksot ovat yleisimmin kaupunkien sisääntuloteitä tai kehäväyliä.

Maanteistä pääväyliksi on määritelty ne tiet, joilla kulkee henkilöautoja yli 6 000 vuorokaudessa ja raskaan liikenteen autoja yli 600 vuorokaudessa sekä tiet, joiden kuuluminen pääväyläverkkoon on tärkeää yhdistävyyden tai pääväylien verkostomaisuuden takaamiseksi. Maanteiden pääväyläverkkoon kuuluu lisäksi liikennemääräkriteerit alittavia yhteysvälejä, jotta taataan alueellinen ja kansainvälinen yhdistävyys ja verkostomaisuus. 

Maanteiden pääväyläverkko on laajuudeltaan 5 516 km. Maanteiden pääväylät yhdistävät valtakunnallisesti ja kansainvälisesti suurimmat keskukset ja solmukohdat, ja ne palvelevat erityisesti pitkien etäisyyksien työmatkaliikennettä sekä elinkeinoelämän tavarakuljetuksia. Asetuksella on säädetty myös pääväylien palvelutaso.

Palvelutasolla tarkoitetaan väylän ajo- ja liikkumisolosuhteiden laadullista luokitusta käyttäjän kannalta tarkasteltuna. Palvelutasoluokkia on kuusi (A–F). Palvelutaso A kuvaa erittäin hyviä olosuhteita. Palvelutaso heikkenee asteittain luokkia alaspäin mentäessä. Palvelutasolla E liikenteen kysyntä lähestyy tarkasteltavan väylänosan välityskykyä eli väylänosa on lähellä ruuhkautumista. Palvelutaso F kuvaa erittäin huonoja, ruuhkautuneita olosuhteita, joissa kysyntä ylittää väylän tai tien välityskyvyn.  

Sujuvuusongelma mitataan vuoden 100:nneksi vilkkaimman huipputunnin HCM-palvelutasona. HCM-luokka E (huono) tai F (erittäin huono) tarkoittaa pahoin jonoutunutta ja hidastelevaa liikennevirtaa. Sadas huipputunti tarkoittaa sitä, että ongelma toistuu noin kahdesti viikossa. Ruuhkautuvat tiejaksot ovat yleisimmin kaupunkien sisääntuloteitä tai kehäväyliä.

Vuonna 2023 maanteiden pääväylillä esiintyi sujuvuusongelmia eli viikoittain toistuvaa ruuhkautumista 83 km:llä. Eniten ruuhkautuvaa tiepituutta on kantatiellä 50 (Kehä III), valtatiellä 9 Tampereen ja Oriveden välillä sekä Muuramen ja Jyväskylän välillä sekä valtatiellä 12 Kangasalan ja Tampereen välillä.

Muilla pääteillä sujuvuusongelmia esiintyi 52 km:llä. Eniten ruuhkautuvuutta on Helsingin seudun kantateillä 45 ja 51 ja valtatiellä 10 Turku-Hämeenlinna.

PISIMMÄT (KM) TIEJAKSOT YHTEYSVÄLEITTÄIN, JOILLA ON SUJUVUUSONGELMIA (ALIN PALVELUTASOLUOKKA E-F) VUONNA 2023.

 Vt 12 Tampere (itä)–Lahti                                        12 km 
Kt 51 Helsinki – Karjaa     11 km 
Vt 10 Lahti-Hämeenlinna-Tuulos9 km 
Kt 50 Kehä III8 km 
Vt 9 Tampere – Jyväskylä8 km 
Kt 45 Helsinki – Hyvinkää7 km 
Kt 40 Turun Kehätie7 km 
Suomen kartassa esitetty ne päätiet, joilla on ollut sujuvuusongelmia vuonna 2023.
Kuva: Suomen kartassa päätiet, joilla sujuvuusongelmia 2023.