Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Tilannekuvassa on tarkasteltu lyhyiden lauttavälien korvaamista silloilla. Siihen liittyvää tilannekuvaa päivitetään lähtökohtaisesti kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Väylävirasto. Tiedot ovat osa liikenneverkon strategista tilannekuvaa.

Kohteiden yhteiskunnallinen kannattavuus

Suomen maanteillä on lauttaliikennettä yhteensä 41 lauttapaikalla. Väylävirasto teki vuonna 2019 hankearvioinnin lyhyiden lauttavälien korvaamisesta silloilla (9 kpl). Selvityksessä arvioitiin näiden hankkeiden yhteiskuntataloudellista kannattavuutta. 

Tarkasteltujen kohteiden liikennemäärät ovat pieniä. Skåldössä (Raasepori) keskimääräinen vuorokausiliikenne (KVL) on 650, Hanhivirralla (Enonkoski) 420 ja muissa kohteissa alle 300 ajoneuvoa/vuorokausi. Myös raskaan liikenteen osuudet kokonaisliikennemäärästä ovat pieniä. 

Nykyiset vuosikustannukset lauttaliikenteestä vaihtelevat kohteittain noin 0,5–1,0 milj. euron välillä. Hankkeiden merkittävin vaikutus on lauttaliikenteen palvelusopimusten kustannusten poistuminen. Merkittävin liikenteellinen vaikutus on matka-ajan lyheneminen kohteesta riippuen keskimäärin 6–11 minuuttia. Hankkeet poistavat lauttojen painorajoituksista raskaalle liikenteelle aiheutuvat haitat. Liikenteen päästöt vähenevät hieman, mutta silloista voi aiheutua maisemallisia ja muita haittoja. Kaupalliselle vesiliikenteelle ei aiheudu silloista haittoja, mutta korkeimmat purjeveneet voivat joutua vaihtoehtoisille reiteille.

Hankearvioinnin perusteella tarkastellut kohteet olisivat yhteiskuntataloudellisesti kannattavia lukuun ottamatta Tappuvirran siltaa (Savonlinna/Varkaus). Hankearvioinnissa tarkasteltujen silloituskohteiden (9 kpl) kokonaiskustannukset ovat noin 150–200 milj. euroa.

Hyvän suunnitelmavalmiuden omaavat hankkeet ovat mahdollista toteuttaa ensimmäiseksi: 

  • Kivimon lossin korvaaminen sillalla (Parainen, 11 M€) ja 
  • Hätinvirran lossin korvaaminen sillalla (Puumala, 15 M€).

Skåldön sillan (Raasepori, 32 M€) osalta yleissuunnitelman hallinnollinen käsittely on käynnissä. Tiesuunnitelman laadinta voidaan käynnistää yleissuunnitelman tultua hyväksytyksi.

Muut hankkeet edellyttävät rahoitusta yleissuunnitteluun, YVA-menettelyn toteuttamiseen ja tiesuunnitelman laadintaan. Näiden hankkeiden toteutus olisi mahdollista aikaisintaan vuoden 2029 jälkeen: Saverkeit (Parainen), Mossala (Parainen), Kyläniemi (Ruokolahti), Kuparonvirta (Mikkeli) ja Hanhivirta (Enonkoski).