Tilannekuvassa seurataan liikennekäytössä olevien pakettiautojen käyttövoimajakaumaa ja päästöjä. Sivuja päivitetään käyttövoimien osalta kaksi kertaa ja päästöjen osalta kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Vaihtoehtoisten käyttövoimien pakettiautoja noin
Vuonna 2023 tieliikenteen hiilidioksidipäästöistä noin
Manner-Suomessa on liikennekäytössä kaikkiaan noin 350 tuhatta pakettiautoa. Määrä on pysynyt melko vakiona viime vuosina. Liikennekäytössä olevien pakettiautojen määrässä on ollut lievää trendinomaista kasvua viime vuosien aikana.
Pakettiautojen käyttövoimajakauma
Diesel on ollut pakettiautoissa ylivoimaisesti yleisin käyttövoima. Dieselin osuus on 96 %. Bensiinipakettiautoja on nyt noin 9 000 kappaletta, ja vaihtoehtoisten käyttövoimien pakettiautoja on runsas 6 000 kappaletta. Vaihtoehtoiset käyttövoimat ja etenkin sähkövoima ovat viime vuosina lähteneet kasvuun. Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tarkoitetaan täyssähköautoja, ladattavia hybridejä ja kaasuautoja sekä etanoli- ja vetyautoja.
Tällä hetkellä vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus kaikista käyttövoimista on 1,8 %. Vaihtoehtoisista käyttövoimista suurin osa on täyssähköpakettiautoja.
Vaihtoehtoisten käyttövoimien pakettiautojen määrä lisääntyy vuoden aikana noin kolmanneksella.
Täyssähköpakettiautoja on vajaa 4 500 kappaletta. Kaasupakettiautoja on runsas 1 000 kappaletta. Hybridipakettiautoja on noin 400 kappaletta, ja etanolipakettiautoja on vajaa 20 kappaletta.
Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus vaihtelee maakunnittain Suomessa.
Joulukuun lopussa 2024 selvästi eniten niitä on Uudellamaalla (3,5 %), Pohjanmaalla (2,2 %), Etelä-Karjalassa (1,8 % %) ja Varsinais-Suomessa (1,8 %).
Vähiten vaihtoehtoisia käyttövoimia on Pohjois-Suomessa.

Pakettiautojen päästöt
Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2023 tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöt olivat 8,9 Mt CO₂-ekv ja niiden osuus kaikista Suomen päästöistä oli 23 %. Ympäristöministeriön ilmastovuosikertomuksen mukaan pakettiautojen osuus tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöistä on 7 %
Viime vuosina pakettiautojen keskimääräiset päästöt ovat olleet laskusuunnassa. Pakettiautojen hiilidioksidipäästöjä mittaavassa NEDC-menetelmässä on epätarkkuuksia, ja alla olevan kuvion luvut ovat suuntaa antavia.
Uusien henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjen seurannassa on siirrytty vanhasta NEDC (New European Driving Cycle) -menetelmästä uuteen WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) -menetelmään, sillä se kuvaa aiempaa paremmin autojen todellisia päästöjä.
Olemassa olevassa autokannassa on kuitenkin vielä vanhempia pakettiautoja, joiden päästöjä mitataan edelleen NEDC-menetelmällä. Liikennekäytössä olevien pakettiautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt on esitetty tällä sivulla NEDC-mittaustavan mukaisesti, jotta pidemmän aikavälin päästötietoja voidaan esittää. Päästömittaustavan muutoksesta ja päästömittaustapojen eroista löytyy tarkempaa tietoa sivulta WLTP-säästömittaus (Ulkoinen linkki).