Tilannekuvassa seurataan liikennekäytössä olevien mopojen, moottoripyörien ja mopoautojen käyttövoimajakaumaa, päästöjä sekä keski-ikää. Sivuja päivitetään lähtökohtaisesti kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Mopojen käyttövoimajakauma

Manner-Suomessa on liikennekäytössä jouluuun lopussa 2024 noin 90 000 mopoa. Liikennekäytössä olevien mopojen määrä on viime vuosina trendinomaisesti hieman laskenut.

Joulukuun 2024 lopussa liikennekäytössä olevista mopoista 4,4 % oli sähkökäyttöisiä, kun vuotta aiemmin osuus oli 4,0 %. Valtaosa mopista on edelleen bensiinikäyttöisiä.

Mopoja pidetään laajalti kesäajoneuvoina ja niitä poistetaan väliaikaisesti liikennekäytöstä talviaikaan. Kesäisin mopoja on liikennekäytössä yli 20 000 kappaletta talviaikaa enemmän .

Moottoripyörien käyttövoimajakauma

Manner-Suomessa on liikennekäytössä joulukuun lopussa vuonna 2024 noin 130 000 moottoripyörää. Liikennekäytössä olevien moottoripyörien määrä on trendinomaisesti laskenut viime vuosina. Vuosi sitten joulukuun lopussa moottoripyöriä oli 6 % enemmän liikennekäytössä.

Liikennekäytössä olevista moottoripyöristä sähkökäyttöisiä on hyvin vähän, 0,1 %. Sähkökäyttöisten moottoripyörien määrä on kasvanut hieman vuosittain. Bensiinikäyttöisten osuus on ollut hallitseva koko tarkastelujakson aikana vuodesta 2008 alkaen.

Moottoripyöriä pidetään usein kesäajoneuvoina ja niitä poistetaan väliaikaisesti liikennekäytöstä talviaikaan. Kesäisin mopoja on liikennekäytössä noin kolmanneksen talviaikaa enemmän .

Kevyiden nelipyörien käyttövoimajakauma

Mopoautot ovat kevyiden nelipyörien (L6e) luokkaan kuuluvia ajoneuvoja. Ajoneuvoluokkien määritelmiä pääsee tarkastelemaan täältä. L6e-luokan ajoneuvoja on Manner-Suomessa liikennekäytössä noin 4 000 kappaletta. Näistä mopoautoja on lähes 90 %. Nykyään mopoautoja on liikennekäytössä noin puolet vähemmän kuin vuonna 2014, jolloin mopoautojen määrä oli suurimmillaan.

Liikennekäytössä olevien mopoautojen määrä on pienentynyt tasaisesti noin 10 prosentin vuosivauhtia.

Jouluuun 2024 lopussa liikennekäytössä olevista kevyistä nelipyöristä noin 88 % oli dieselkäyttöisiä, 1,5 % sähkökäyttöisiä (58 ajoneuvoa) ja loput bensiinikäyttöisiä. Polttomoottoristen kevyiden nelipyörien kohdalla käyttövoima kertoo, onko kyseessä mopoauto (diesel) vai mopokokoluokan mönkijä (bensiini). Kyseessä olevan ajoneuvoluokan määrittely ei käytännössä mahdollista bensiinikäyttöisiä mopoautoja.

Alle 18-vuotiaiden kuljettajien ajoneuvojen kehitys

Alle 18-vuotaille sallittujen muiden moottoriajoneuvojen kuin mopojen ja kevytmoottoripyörien kehityksen seuraaminen on varsin monimutkaista, sillä lainsäädäntö, käyttökustannukset ja ajoneuvojen tarjonta on muuttunut merkittävästi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Uusien mopoautojen kauppa romahti vuonna 2019, kun niiden korvaajaksi kehitettiin kevytautoja, jotka eivät toteutuneet. Mopoautojen vaihtoehdoksi ovat nousseet ns. koppimönkijät, eli hytillä varustetut traktoriksi rekisteröidyt mönkijät. 17-vuotiaiden ajokortit tavallisiin henkilöautoihin ovat myös yleistyneet nopeasti.

Ympäristönäkökulmasta mopoautot ja koppimönkijät ovat lähipäästöiltään selvästi huonompia kuin saman ikäiset henkilöautot. Kevyinä ja nopeudeltaan rajoitettuina ajoneuvona niiden energian kulutus on pienempi kuin henkilöautoissa. Molempien osalta markkinoille on tullut ensimmäiset sähkövaihtoehdot, mutta niiden menekki on toistaiseksi ollut hyvin pieni.

Mopojen, moottoripyörien ja mopoautojen päästöt

Ympäristöministeriön ilmastovuosikertomuksen mukaan mopojen, moottoripyörien ja mopoautojen osuus tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöistä on noin 1 %.

Mopojen, moottoripyörien ja mopoautojen keski-ikä

Mopot

Mopojen keski-ikä on viime vuosina noussut, johon vaikuttavina tekijöinä ovat olleet esimerkiksi mopojen verrattain halvat liikennevakuutukset, ajoneuvojen helppo säilytys sekä niiden kausiluontoinen käyttö. Manner-Suomessa liikennekäytössä olevien mopojen keski-ikä ilman museoajoneuvoja oli vuoden 2023 lopussa 18,2 vuotta. 

Moottoripyörät

Myös moottoripyörien keski-ikä on viime vuosina noussut. Manner-Suomessa liikennekäytössä olevien moottoripyörien keski-ikä ilman museoajoneuvoja oli vuoden 2023 lopussa 22,2 vuotta. 

Mopoautot ja kevyet nelipyörät

Ikätieto koskee kaikkia kevyiden nelipyörien luokkaan kuuluvia ajoneuvoja. Kevyiden nelipyörien keski-ikä on viime vuosina noussut. Manner-Suomessa liikennekäytössä olevien kevyiden nelipyörien keski-ikä oli vuoden 2023 lopussa 9,8 vuotta.